Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2411 ggr
Gerona
0

Transportsburshjälp

Hej!

Jag och lillkissen ska ut och flyta en tur från östersund till stockholm under julen. Nu är det så att vår bur vi har är 45X25X26 och de godkända måtten är 40X25X23. Vi ringde till SAS kundtjänst och de sa att det inte går. 

Men nu tänker jag så här, hur fasen ska katten kunna vända sig, ligga, stå osv i en sådan liten bur när han knappt får plats i denna? Egentligen. 

Vad jag behöver hjälp med är iaf att hitta godkända burar som INTE kostar skjortan! 

tack på förhand

//Cicilia

Lol V Stein
0

Anledningen till att det är just de där måtten är för att du ska kunna få in buren under sätet framför dig. Har tyvärr inga tips på var man hittar en så liten bur.

Du har inte funderat på om det kanske är enklare för dig att helt enkelt låta din katt flyga i husdjursdelen i lastutrymmet istället för att ha honom i kabinen? Då behöver du inte köpa någon ny bur och kissen får det inte lika trångt. Jag har flugit flera gånger med djur där och då har det aldrig varit tal om vilka mått buren ska ha så det verkar vara fritt fram. Du kan se information här: http://www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/Djur-i-lastrum/

suzanna1
1

Känner en pilot/flygvärdinna och enligt dom så har djuret det bättre i kabinen i en trång bur….så illa är det visst i lastutrymmet höga ljud och det bankar och låter,ingen trygghet, andra djur som också kanske flyger med, djuren skriker och mår dåligt.och risken finns att djuret (som inte har prio 1) får komma med nästa flyg då passagerarnas bagage och flyg-gods har förtur.det är vad jag har hört. Men det kanske har blivit bättre…man kan ju alltid fråga om buren får vara i cockpit , vissa kaptener accepterar det. Och där är det ju som sagt lugnt och skönt….

Razzmatazz
0

Köp en tygbur, det brukar finnas på Ö & B, Rusta eller Jula. sedan säjer du när du bokar att buren klarar dom måtten som dom har, det brukar alltid fungera.

//Rita

Gerona
1

Vi har tygbur! Och vi vill inte ta några risker att inte få med oss katten! Därför vill vi köpa en ny bur!

shamz116
0

Jag tycker inte tygbur låter som ett bra alternativ, inte säkert.

Gerona
1

Säkert? Vad kan hända när man flyger? Jag ska flyga en timma eller två från östersund till stockholm. Kraschar vi så dör vi ju alla ändå. Katten ska vara under sätet framför. 

Och för mig känns lastutrymme osäkrare. Och i kabinen får man inte ha annat än tygbur för alla plastburar är för stora.

Razzmatazz
0

De mjuka burarna som är i tyg/plast är lika säkra som någon annan.

Ibland får man också ta upp buren i sitt knä efter starten, det beror på flygpersonalen.

//Rita

Headturners
0

Om det är stålvajrar i den buren du har, kan du prova att banka ihop den lite så den håller måttet.

Erna
0

En kort resa på några timmar, då är kabinen att föredra.

Köp en liten canvas axelväska max 40 cm lång. Skulle den vara ett par cm för hög, så går det ju att trycka ner taket lite, så att den passar under sätet. Katten kommer iaf att rulla ihop sig och bara ta upp halva väskan, såvida det inte är en jätte.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Gerona
0

Men vi har ringt! Och de får absolut inte gå över måtten säger de. Så vi måste verkligen hitta nytt.^^ tack för alla komentarer

Razzmatazz
0

Du bad om råd, och har fått råd från erfarna kattägare som säkert flygit massor av gånger och vet vad som gäller.

varför lyssnar du inte på de svar du fått när du bad om det ?

OM du tar din mjuga väska till katten kommer det gå bra för dig. Personalen på flygrutterna föredrar dessa som går att knyckla ihop lite hur som helst.

//Rita

Lizzie-Liza
0

Hej är du duktig på att sy så kan du ta en titt på den här sidan http://www.pihl.nu/mona/softspot/ Glad

Lycka till!

krasivis
0

Jag har en Sherpa Bag De Luxe, small, den kostar 799:- på Bromma Zoo marknad. Den är toppen på flyg, går lätt under stolen framför och den blir inte platt över katten utan står stadigt.

Jag har använt den ett par ggr. Första gången när jag tog hem en katt ifrån Provence i Frankrike. Då åkte vi först tåg genom Frankrike till Paris och därefter flyg till Stockholm. Sedan sista biten med bil ca en och en halv timme.

Ännu en importerad katt från Lissabon, Portugal har flugit i den här väskan.

De väskor som är BRA kostar tyvärr lite mer.

Numera använder jag Sturdi väskor som jag tycker är suveränt bra.

Gerona
0

Anledningen till att vi inte vill ta några risker är för att en vän till mig tog en risk och åkte med för stor tygväska, men som ändå gick att knyckla under sätet. Det slutade med att katten inte fick åka med det planet för de inte fanns plats i lastutrymmet, och hon hade inte råd att köpa en ny väska där på plats!

Gerona
0

# 15 Tack så mycket! ^^

frukove
3

Hej!

Jag har flygit flera gånger mellan Skellefteå-Arland med min 5 kilos hane.

På vår flygplats är de väldigt viktiga med att måtten stämmer.

Jag har köpt en axelburen transportbur(som går vika ihop och stoppa i resväska när vi landat) som jag stoppar in honom i när vi ska boarda.

Sen har jag en rödsvart ihopvikbar bur som jag rymmer toalådan i som är köpt på ÖB för 130:-.Den skickar jag som bagage(i resväskan ihopvikt då).

Så när vi kommer fram byter jag bur till den stora som han kan ha toalåda,matskål,vatten i om det behövs.Sova i sen när man kommer på hotellet.