Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3656 ggr
Gerona
0

Min lilla älskling

Min älskade 4 månaders perserhane har varit jätteduktig denna månad som jag haft honom. Sedan ett tag tillbaka har han varit lite såsig i avföringen och vi har varit tvungna att torka lite bland håret runt analen för att det runnit lite slem och bildats lite klumpar. 

Vi ger han wishkas junior blötmat, en påse om dagen. Samt alltid tillgång till torrisar och rent vatten. Vi har kört på royal canin persian torrisar.
Men innan det har vi faktiskt haft annan torrisar och blötmat. Så vi kanske varit lite hårda med bytet? 

Nu till problemet. I dag när jag var på jobbet, första gången någonsin så bajsade han utanför lådan. Jag hade inte reagerat så fruktansvärt om det varit bredvid lådan eller på golvet. Men nu var det i min säng, under mitt täcke, och det var ganska mycket, både hårt, mjukt, och sedan också slem i bajset, men inget blod. Bajset stank konstigt också. 

Killen är inte slö, eller äter dåligt. Resten av dagen har han varit duktigt och gått på lådan felfritt. Men inte bajsat något mer, bara kissat. 

Någon som har något tips?

Tack // Cicilia

SaraGutis
1

Fy vad tråkigt! Det är ALDRIG kul när ens älskade djur inte mår bra…Rynkar på näsan

När man byter foder bör man göra en försiktig övergång, så kattens mage sakta får vänja sig vid sitt nya foder.

Jag brukar göra det under en 14-dagars period där jag börjar med att blanda väldigt lite av den nya maten ihop med den gamla och sen succesivt öka på.

Ett tips på blötmat är Bozita med högt köttinnehåll (93%), whiskas är i mitt tyckte inte speciellt bra…

Att kissen bajsat i sängen kan vara ett sätt att tala om för oss människor att det är något som är fel, den mår inte bra eller protesterar mot något.

Mitt råd är att hålla kissen under uppsikt då de små liven snabbt kan bli uttorkade och jag hade åkt till veterinären för att få hjälp.

Hoppas att det löser sig med din lilla katt snabbt! Lycka till!

Mvh//Sara

Gerona
0

Tack så jättemycket sara! Nu till något lustigt igen. Jag vaknade precis, och var och tittade kattlådan de första jag gjorde och han har bajsat där, vanliga korvar dessutom, så nu verkar han vara bra i magen igen? 

Jag ska göra som du säger och göra en försiktig övergång nästa gång jag byter mat. Men gäller det också med torrisar?

Anledningen till att vi köper Whiskas är faktiskt att det finns i mataffärerna och det är oftast när vi är där som vi behöver handla kattmat osv. Men är det verkligen så dåligt?

Tack//Cicilia

Mymlan
0

Om du köper mat i konsum/ica etc så välj istället Mjau burkmat alt den i tetrona.

http//www.zooplus.se   där kan man beställa kattmat, kattsand etc få det hemkört. Beställer man över 350:- så är det fraktfritt..

Jag kör mina katter på foder som är fritt från spannmål och fisk

Finns artikel på katter.ifokus.se  ang varför man ej skall ge katter fisk..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Erna
0

Jag skulle aldrig ge mina katter Whiskas, som är bland de sämsta fodren. Däremot får de Mjau burkmat, som brukar rekommenderas som dietmat vid krångliga magar.

Det är med största sannolikhet dåligt foder som är orsaken till din katts magproblem. Om katterna inte mår bra i magen så kan de gå och bajsa lite här och där.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

SaraGutis
0

Vad skönt att han är bättre idag! Glad

Håller med #3 ang. Mjau blötmat, den är mycket bättre! Flört

Absolut gäller försiktig övergång när det gäller torrisar också.

Lycka till och hoppas att magen håller sig stabil nu!

Mvh//Sara

Gerona
0

Han gjorde det igen i dag. Och denna gång var det typ diarre på min del av SÄNGEN igen! : ( Varför? Han är ju rumsren och gör aldrig något vanligtvis! Men nu två gånger när vi varit borta : (

mallabralla
0

han kanske har en inflammation i taremn och behöver antibiotika, jag hade en katt som bajsade överallt, det visade sig vara en rejäl inflammation efter behandling blev allt bra och hon har inte bajsat mer utanför lådan.

Sajtvärd på Perser iFokus

Gerona
0

Men var har han fått den inflammationen ifrån då? Och varför bajsar han inte alltid utanför? när vi är hemma går ju allt bra.

mallabralla
0

precis som vi kan katter få bakterier i magen, han kan ha ätit något olämpligt, fått i sig något från dina skor osv.

SaraGutis
0

Jag skulle dubbelkolla med en veterinär och se vad han/hon säger. Lycka till med din kisse! Mvh// Sara

Gerona
0

Tack så mycket! Vi ska göra allt vi kan!

Headturners
0

#11 Du bör uppsöka en vetrinär och ta ett träckprov, låter inte bra alls. För mig låter det som att han behöver antibiotika .

Lycka till

Gerona
0

Men jaha? Varför verkar det som det?

[MonEnil]
1

Han kanske känner sig ensam och ängslig när ni är borta länge och då blir orolig i magen och gör det i din säng. Det är ju en ganska liten kattunge som har minnet kvar av att det alltid finns någon att ty sig till, mamma, syskon eller andra katter.

SaraGutis
1

Jag håller med #12 att uppsöka veterinär, min förra honkatt gjorde också så i vår säng när vi inte var hemma och hon hade en inflammation i tarmen och behövde få antibiotika.

Kan också tillägga att det är väldigt jobbigt för en katt att ha det så, så ju förr han kommer till en veterinär, desto bättre tycker jag!

Ibland kan man inte vänta och hoppas på att det blir bättre utan de måste komma under vård för att må bra igen.

Lycka till!

MVH//Sara

heliotropes
0

Håller med #12 och #13.

Men något annat som är viktigt förutom vätska vid lös mage är att tillföra något som hjälper att få tillbaks deras magbalans. Jag kan verkligen rekommendera FortiFlora för katt som strös på maten.

Eva // medarbetare på Perser

Gerona
0

Okej! Tack så mycket för hjälpen vi ska uppsöka veterinär så snart som möjligt. 

Kattens beteende om det är en inflammation i tarmen? 

För konstigt nog verkar vår katt inte alls ha ont. Eller vätskebrist eller liknande. Han ser mätt och belåten ut. Äter som en gris och dricker som en häst. Han springer runt som en galning, och leker och busar. När man kommer hem så har han sovit och vill direkt busa osv. Vi säger att det är en inflammation, borde han inte mått dåligt? Han bajsar typ en gång om dagen, på lådan då givetvis, det har ju bara hänt olycka två gånger.

Razzmatazz
3

jag tror att din katt protesterar mot att vara ensam.

//Rita

Gerona
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Igen! Jag ville bara meddela till er som bryr er om våra fyrbenta vänner att min perserhane nu mår alldeles utmärkt! Han har helnormala korvar, och bajsar inte utanför. Vad vi gjorde som resulterat till att ´han blivit bättre är att vi gav honom mindre blötmat, samt avmaskade honom.

Här kommer en bild på finkillen!

Gerona
0

Glömde ju säga att vi gav honom sönderkokt ris tillsammans med blötmaten varje morgon som frukost. Det har vi lärt oss utav min sambos mor som tex alltid ger sina hundar ris! ^^

mallabralla
0

men gud så söt! vad roligt att han nu är bra!

Razzmatazz
0

Vilken söt kissepojk <3

//Rita

SaraGutis
0

Vad skönt! :) Jisses så söt man kan vara!

SaraGutis
0

Tycker han påminner om min kisse lite. ;)

Gerona
0

Oj. Ja de var ju faktiskt lika! : O

shamz116
0

#19 och #23 aw elt underbart söta!! så här ska en perser en ut enligt mig:)

vilka uppfödare har ni köpt av jag funderar på att i framtiden kanske köpa en kompis till min 75% perser blandning..vill ha en renrasig då, fast det här utseendet era har, lite längre nos men ändå resten av utseendet o personlighet perser!

shamz116
0

missade några bokstäver:/ rättar: *helt, *se ut

Headturners
0

#26 Hur har du kommit fram till procentsatsen på din blandis ? SkrattandeFlört

shamz116
1

#28 Han är ju huskatt, det behöver du inte säga för jag vet det:) Men hans pappa är renrasig perser och mamman är halv perser, halv norsk skogkatt. (har sett i verkligheten så det är inget påhitt) så de blir ju 75% perser.. Men nästa gång vill ja som sagt ha en renrasig perser..

Gerona
0

Alltså! Den jag köpte av sade att mamman till vår katt var renrasig med stamtavla , fick döde stamtavlan. Men pappan var renrasig men utan stamtavla. Men jag tror nog inte att min lille kisse är helt rentasig^^

shamz116
0

#30.Ok. "fick döde stamtavlan"? så du har inte fått se varken mamman eller pappans stamtavlor ?!  Den e ju fortfarande jätte gullig men du borde inte skriva att den är perser för då tänker man att den har stamtavla.

Gerona
0

Men! Skrev från iphone och har INGEN aning om varför det blev "Döde" och det jag skrev och menade var att " jag fick se stamtavlan" alltså angående mamman, och pappan har jag tittat på katten och han ser ju så intryckt ut att det inte är sant. Men jag kan ju lika gärna blivit lurad ^^ 

Men för mig spelar det ingen roll. Och jag är medlem här pga jag behöver tips och råd kring allt vad det heter som kan ha med perser att göra. Han har ju pälsen av en perser, samt rinniga ögon,  och allt vad det heter.

Headturners
0

#32 är din katt inte registrerad? fick du ingen stamtavla vid köpet?

SaraGutis
1

Jag har köpt mina perserkatter hos Catarina Lundell, S*Citizen's perser.

Toppentrevlig uppfödare och katterna är så gosa, trevliga, kärvänliga och har jättebra psyke. Glad

Föräldrar till mina är (Far) IDP*Fina Stina's Tuffa Teodor & (Mor)S*Solfjädern's New Moon.

Bilderna nedan är från när mina var små och den senaste kullen hon hade. Kyss

SaraGutis
0

Här kommer en bild på senaste kullen. Kyss

Gerona
0

Aaaah! Vad söta små raringar.

Alltså, eftersom inte pappan hade stamtavla så har ju inte han någon stamtavla och är inte registrerad^^

Gerona
0

Men vad spelar det för roll? För mig är han hur underbar som helst. Jag bryr mig inte om han inte är full perser.