vaccinationsreaktioner
flyttar hit det vi har skrivit i en annan tråd
Headturners
10-10-04
08:35
Hantera inlägg
sötis Undrar när dom ska ta tag i det här med att många katter får reaktioner efter vaccin och många kvarstår och katten blir aldrig bra.. Jag har jämt vaccin ångest
Ex, en vetrinär sa att katten fått kattsnuva av vaccinet???? någon som hört nått liknande, katten fick opereras för sår i munnen och man tog då prover på vävnaden och sa att de va kattsnuva????
Annkis54
10-10-04
14:18
Hantera inlägg
#2..var det avdödat eller levande
jag vet att det har skrivits många trådar här om vaccinationsreaktioner.
jag tror bland annat att man kan få sjukdomar ifall vaccinet har kommit utanpå kroppen o en annan katt har slickat (eller katten själv)
men det finns säkert många fler sätt att bli sjuka på
för många år sen åkte vi på calicivirus här hos mig…o det är ju en av kattsnuvorna…
det fanns 3 alternativa vägar in
en katt hade varit på ett djursjukhus (ingen sjuk där enligt dem)
en nyinköpt katt (ingen sjuk där enl uppfödaren:)
vaccinerade katter.
jäklar vad det tog styggt…de vuxna gick igenom som en influensa…med allmänt dåligt mående, rinnande ögon, snuva matförlust…men efter några dagar var det över. Men de ungar jag hade blev JÄTTESJUKA. o det var efter obduktion av en av ungarna som vi fick konstaterat calici….
alla mina katter var vaccinerade o revaccinerade som de skulle.
Headturners
10-10-05
07:58
Hantera inlägg
Vaccinet heter FEVAXYN PENTOFEL å det är väl avdödat?
Katten var fullt frisk vid besiktning och vaccinerad två ggr, köparen hade två egna katter hemma också som tydligen blev sjuka:(
Dom mår bra idag men man undrar ju ändå vad som hände och varför?
Detta vaccin är restat och går inte få tag på , kanske lika bra de.
Denna katt hade tydligen sår i munnen, hade dina de också Annki?
Såvitt jag vet så är FEVAXYN PENTOFEL, avdödat
jag har tagit det många gånger på mina utan nån reaktion.
ja..mina hade sår tom vävnadsdöd i munnen. I gommen o insidan kind o så. Men de vuxna hade inte nåt sånt som jag kan komma ihåg.
Men att ha "sår" i munnen o på läppar är ju "ganska vanligt" utan att det är nåt "farligt".
Mina har nästan aldrig haft det. Cosmos min förra avelshane hade 1 gång under sin tid…men i övrigt så har jag knappt sett det.
Ja, jag har oxå rädsla varje gång en katt ska vaccineras. Även om jag bara använder avdödat. Så är även jag "vaccinationsskadad" 
men jag väntar så länge det bara är möjligt att vaccinera. Ska de stanna hemma så väntar jag till ca 16 veckor. Det är enligt min vet. det optimala. Har funkat bra här.
O så vaccinerar vi ju bara en gång…när de är små.
Har gogglat hela morgonen på amerikanska sidor och där avråder dom att vaccinera inomhus katter med Feline leukemi vaccin och även dom emot klamydia då det visat sig att de blivit så mycket biverkningar och även att katterna utvecklat cancer sarkom.
INNAN MAN ANVÄDER DESSA VACCIN SKA MAN TYDLIGEN TA PROVER SÅ ATT KATTEN INTE BÄR PÅ KLAMYDIA VILKET 80% AV VÅRA KATTER GÖR, varför informerar inte vetrinärer om detta? jag blir galen.
Man gör mycket studier om detta i usa och man önskar ju att våra vetrinärer håller sig uppdaterade, men icke.
Ifortsättningen kommer ja ta de enklaste vaccinet, som jag skrivit innan så fick vi ju problem med granulom i svalg på två katter efter vaccinering av Fevacyn pentofel.. Jag vet även andra som har fått reaktion som snorig katt som inte har gått över:(
Skriv gärna lite om vad ni har för erfarenheter av vaccin ni använt, man behöver alltid bli uppdaterad.
Fevaxyn Pentofel är avdödat men innehåller vaccin mot leukos, så därför har jag uteslutit detta.
Enligt flera rapporter i USA har katterna blivit friskare sedan man slutat att vaccinera mot leukos. Både sjukdom och dödsfall har rapporterats efter vaccinering med FP.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Klistrar in ditt inlägg här Erna från tråden Lady Marilla
------------------------
Jag använder aldrig levande vaccin, eftersom det ger såna biverkningar.
Verifierat att en perser dött av vaccinet (Veterinärhögskolan) och en kompis fick operera ut ögat på en kattunge efter 2a dosen. Jag vet flera som fått allvarliga ögonproblem. Levande vaccin ger ju sjukdomen lite grann och det är olika hur starkt immunförsvar katterna har.
Jag använder FEL-O-VAX PCT, som min vet tagit hem på licens. Jag har aldrig haft några problem av något slag av detta vaccin.
Du kan be din veterinär att ta hem vaccinet. Det är apoteket som skaffar det. På min hemsida under knappen Artiklar, finns info till veteriärer och andra om hur det går till. Inget svårt alls.
Jag tycker att det är på tiden att veterinärerna börjar fundera på att erbjuda även avdödade vaccin. Oftast informerar de inte alls om vad de använder.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
FEL-O-VAX IV är det jag har fått det sista
är den nån som har fått biverkningar på detta

Min veterinär använder alltid Nobivac-Tricat Novum på mina katter och jag måste säja att jag har inte haft några speciella problem med detta?
Ibland kan jag se att dom blir lite trötta samma dag som dom fått vaccinet, någon gång har nån kattunge blivit lite nysig/fnysig strax efter vaccination,men läser man Fass så är det en inte ovanlig biverkning som ska gå över, vilket det också gjort.
När det gäller sår i munnen samt på tungan så är väl detta en calici-symptom, om jag läst och förstått rätt, och om man vaccinerar en individ som redan HAR en smitta kan den utvecklas ordentligt när vaccinet kommer in i kroppen och man får en riktit sjuk individ.
Att vänta ända till 16 veckor med att vaccinera en kattunge är något jag aldrig skulle våga, för när kattungarna slutar dia har dom inte heller kvar något skydd från sin mamma.
Dessutom anser jag att man bör följa de rekommendationer som vaccintillverkarna ger och inte "hitta på" egna rekommendationer, detta kan ju bli väldigt förödande….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Enda gången jag fått en kattunge som blivit påverkad var när veterinären gav avdödat vaccin. Mina får alltid levande och ingen har blivit dålig av det.
#9 enligt min vet så är det när mammans antikroppar minskar o ungarna minskar sitt diande som de börjar att utveckla sitt eget immunförsvar..o går man då o vaccinerar "för tidigt"…så avbryter du deras egna utveckling….o därför anser han att 16 v är det optimala.
de som har stannat hemma här hos mig o som jag har gjort så med…har inte fått några problem.
Jag har oxå vaccinerat med levande förr…o inte fått problem…men det är först när man verkligen får det som man blir rädd….o när jag fick det för ca 10 år sen..o sökte runt o rådfrågade, så visar det sig att många många har haft dessa problem…tom döda kattungar…
så för min personliga del…inget mer levande
av de avdödade sorterna som vi har använt..har jag endast sett någon/några timmars haltande.
För jag tror ju inte att avdödat heller går 100% omärkbart förbi:)
Är det inte herpes som ger sår i ögon och mun?
Jag har för mig att levande vaccin ger ett bättre skydd just eftersom det är levande.
Jag tror också att man kan få ganska kraftiga reaktioner av de övriga beståndsdelarna i det avdödade vaccinet.
Jag har provat avdödat en gång men i fortsättningen kommer jag bara att ge levande pga det bättre skyddet + att det är mycket lättare att få tag på…
#12..jag tror att båda ger sår…o kanske även ännu fler sjukdomar som kan ge sår
är det "värre" övriga beståndsdelar i det avdödade än i det levande menar du?
Jag har för mig det. Kommer inte riktigt ihåg vad det var. Kanske större risk för anafylaktisk chock? Eller var det större risk för muskelvärk?
Här kanske det finns svar om än det är mycket att läsa… :)
http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%c3%a4lsa/Katt/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Jag hade tid för vaccination av Elias & Eliot igår och efter att ha läst alla inlägg om vaccinationer fick jag nästan panik.
Hur som helst nu är dom vaccinerade och än så länge är dom pigga och glada.
Jag pratade lite med veterinären om det här med olika typer av vaccin och hennes erfarenhet var att man absolut inte skulle använda avdödat vaccin, där biverkningar var mycket mer förekommande, samt att det var en procedur i sig med licenser etc.
Önskar alla en riktigt trevlig helg! Tina
#16 jaså
..du har träffat på en sån veterinär
det finns tom de som vägrar att ta in avdödat…
men som sagt var…har man en eller flera gånger råkat ut för jättesjuka katter så tänker man kanske om
o klarar katterna det …så är väl allt OK antar jag:)
Kan vara så¨att din vet. tycker det är jobbigt att ta licens

Men det är väl inget "jobbigt" med att få licens?
bara att ansöka och så får man det…….
Men alltså OM katterna får sår i mun osv betyder det nog att dom har varit smittade innan vaccination och att detta bryter ut när dom får sin dos….
Kanske i så fall kolla upp hur det är ställt med övriga katter när detta inträffar……
INgen behöver ju vara sjuk för det , jag menar av dombefintliga….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#16 och #17
Tyvärr inser väl inte alla veterinärer att de har ett serviceyrke, och om de inte tillhandahåller det kunderna vill ha går man någon annanstans. Den veterinär jag vaccinerar hos har löst det så att hon tar lite mer för avdödat, tror det handlar om 20 kr, och på så sätt kompenseras väl det extra böket med licens.
# 12
Calici ger sår på tungranden enl min vet och jag har en kompis som haft på katterna så jag har sett det. Samma vet ställde diagnosen på hennes kattungar.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Rent tekniskt kan både avdödat (inaktiverat som det eg heter) och levande (aktiverat) vaccin ge biverkningar. Det levande ger kraftigare reaktioner, eftersom man ger sjukdomen litegrann, vilket inte är fallet när det gäller inaktiverat vaccin.
Det katterna brukar reagera på i båda fallen är odlingsmediet, ofta äggvita.
Fast alla levande individer kan givetvis reagera på olika slags kemikalier.
Om katterna insjuknar efter vaccin så smittar det INTE.
Mottagliga katter (läs med svagt immunförsvar) kan få virusskador på ögonen, precis som vid en ögoninfektion och måste då behandlas a veterinär.
Att man vaccinerar kattungar 2 ggr, beror på att vaccinet sas slår ut det egna immunförsvaret som den fått via modersmjölken vid åldrar under 12 veckor. Därför måste man fylla på igen. Så egentligen skulle det räcka att vaccinera en gång efter 12 veckor, men då lämnar man katten oskyddad under tiden innan.
Allt enligt SVA, som jag intervjuat grundligt.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Är det någon som vet varför det krävs licens på avdödat/inaktiverat vaccin?
Licensförskrivning
Läkemedel som inte är godkända i Sverige får inte utlämnas från apotek förrän Läkemedelsverket givit försäljningstillstånd. Sådant tillstånd kallas licens.
[
De inaktiverade vaccinen är alltså inte godkända i Sverige och då behövs licens för att veterinären ska få bruka dem.](http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp?articleID=18359)
Då är väl nästa fråga varför inaktiverat vaccin inte är godkänt i Sverige? 
Ofta är det så enkelt som att tillverkaren inte har ansökt om godkännande. Tidigare… för det måste vara snart 10 år sedan fanns iaf ett godkänt inaktiverat vaccin i Sverige men det försvann från marknaden när tillverkaren blev uppköpt av ett större läkemedelsföretag som tillverkar *trumvirvel* LEVANDE vaccin.
I det här fallet skulle jag tro att tillverkaren inte har ansökt om godkännande eftersom marknaden för inaktiverat vaccin i Sverige är mycket liten.
Ang licensvaccin.
När jag en gång ringde Läkemedelsverket och frågade om varför vaccin är på licens, fick jag följande svar:
Företaget måste ansöka i Sverige om licensbefrielse, dvs, för att det ska kunna släppas fritt.
När jag kontaktade företaget (som tillverkar FEL-O-VAX i USA, fick jag svaret att det var för tidödande och dyrt att ansöka i alla länder, så det tänkte de inte göra, så länge det funkade bra ändå.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag har läst den här tråden tidigare och gör det igen. Vilket vaccin använder ni idag till era kattungar/katter?
Jag använder alltid levande vaccin - till alla - dvs valpar, kattungar och vuxna djur.
Tricat och Ducat änvänder jag. Funkar bra, inga reaktioner alls .
Min veterinär använder Nobivac Tricat och det har fungerat bra hittills.
Min veterinär använder också Nobivac Tricat och någon gång kan det bli någon biverkning som går över av sig själv men oftast går det bra.
Nobivat Tricat. Har aldrig sett några reaktioner.
Sedan jag började gå hos en ny veterinär har han bara haft Nobivac Tricat, men nu har han fått tag på FEL-O-VAX PCT, som varit restat länge.
Detta vaccin är på licens och det enda som går att få tag på som är inaktiverat i alla delar.
Nyligen fick mina kullar reaktioner efter 2 dagar med Nobivac Tricat med kraftigt rinnande ögon, som fick behandlas av veterinären.
Då fick han bråttom att ansöka om licens för FEL-O-VAC PCT. Så hädanefter är det detta som gäller och inget annat.
Detta vaccin innehåller inte Leukosvaccin och det skulle jag ALDRIG ge till mina katter.
Jag läste en veterinärrapport som uppgav att leukosvaccin inte är verksamt och till och med ökade risken för både Leukos och FIP.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Varken Nobivac Tricat eller Purevax RCP innehåller leukosvaccin och de är väl de vanliga levande vaccinerna.
Purevax RCP innehåller dessutom inaktiverad calicikomponent för att minska risken för biverkningar då just calicikomponenten i levande form verkat orsaka biverkningar (kanske främst hälta).
Jag ger Purevax RCP när jag kan. Tyvärr tar inte min ordinarie veterinär hem det… så det blir Nobivac Tricat ibland.
Den veterinär jag gick till tidigare använde Purevax RCP och det fungerade jättebra :) Där jag går används bara Nobivac Tricat och det har som sagt gått bra hittills. Bara att hoppas att det ska fortsätta så.
#37 Det är ju samma verksamma beståndsdelar i Purevax RCP o Nobivac tricat. det som kan skilja är väl möjligen vilka andra ämnen som finns t ex konserveringsmedel - och katterna kan ju reagera även på sådana.
Levande vaccin är ju säkrare än avdödat även om de oftare ger lindriga reaktioner. Avdödat vaccin ger färre men istället allvarligare biverkningar.
Avdödat vaccin bör ges två gånger EFTER 12 veckors ålder med 3-4 veckors mellanrum enl gällande svensk vaccinationsnorm - vilket inte alla uppmärksammat som använder sådant vaccin. Det innebär att kattungen inte är grundvaccinerad förrän vid 15-16 veckor.
Nej, det är inte samma verksamma beståndsdelar. De är båda vaccin mot kattpest, herpes och calici men de är baserade på olika virusstammar och i Purevax RCP är som sagt calicikomponenten inaktiverad.
I övrigt är Purevax RCP ett "renare" vaccin som förutom modifierat smittämne bara innehåller vatten och gentamicin (antibiotika som konserveringsmedel). Nobivac Tricat innehåller även sorbitol, spjälkat kasein (ett mjölkprotein), hydrolyserat gelatin och dinatriumfosfatdigydrat (klumpförebyggande medel).
Det kan ju indikera att det är lättare att reagera mot Tricat än mot Purevax.
Jag ger mina Fel-o Vax PCT eller Fel-o Vax IV
eller Fevaxyn Pentofel
skulle ALDRIG ta levande igen