Huskatt med perserpäls
Jo det är så att min mamma har en katt på ca 6-7 månader som har en silver perser till mamma och en huskatt till pappa..Och jag vill inte höra massa tjat om varför hon har köpt från en oseriös "uppfödfödare" för det är jag väl medveten om men min mamma som tyvärr många andra är kvar i det lite äldre när man köper den huskatt man vill ha, även om det vore så himla mykcet bättre att öppna sitt hem till en hittekatt om man inte vill lägga pengar på en renrasig..
Men nu till min fråga, Tusse som han heter har verkligen fått perser pälsen, har to.m mer päls än många men den lockar sig ALLTID som tusan i manen ? Finns det något sätt man kan få bort det på ?? Spelar ingen roll att hon badar honom regelbundet och fönar honom för det ser iaf ut som att man krusat hans päls sen..
Och självklart spelar inte detta någon roll när hon har honom hemma men hon funderar på att prova ställa ut honom, inte så uppskattat att komma med en katt som är så krullig den bara kan bli..
Men eftersom han är en huskatt så kan det väl inte spela någon roll om han är en liten lockig kille? Huskattsklassen har ju inga rasstandards man ska hålla sig till. Huvudsaken är att han inte har tovor. Jag tror han är supersöt med sitt krull.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ne men det ser inte speciellt fint ut måste jag få säga själv =/ ser ju ut som att han är lockig för att hon inte fönat honom eller att han är fet i pälsen =/.. Men kan ju inte vara dom anledningarna iaf eftersom hon sköter det som hon ska..
Kan du inte bjuda på en bild av sötnosen?
Man såg visst lite utav krullet men det där var för några veckor sen och jag tycker bara dte blir värre o värre
Litet smålockig i alla fall. Så jättefint tecknad tycker jag. 
jätte fin var han!, kruset blir av vatten, när de dricker så hamnar kragen i vattnet och när det torkar blir det lockigt. när man ställer ut en perser (eller långhårig katt) är det viktigt att du badar ordentligt dagen innan utställningen, jag brukar bada på kvällen och efter badet låter jag katten dricka och äta lite, därefter tar jag bort maten och vattnet och fönar torrt under hakan igen så det fortsätter vara rakt. jag gör samma procedur på morgonen för utställningen. på så sätt håller du pälsen rak under hakan. men man kan ju inte springa så till vardags utan bara inför show, andra använder krage på katten innan show så det inte ska bli smutsigt när den äter.
mvh//malin d
Sajtvärd på Perser iFokus