pälsen o storlek m m
Hej:)
Jag undrar vid vilken ålder persernas hår slutar att växa ungefär? Och när de slutar växa överuvudtaget i storlek??
Min katt är 6 månader nu, så ville se hur mycket jag kan förvänta mig att han ska växa till.
Pälsen växer ständigt, som vårt hår. Sedan fäller ju katten minst en gång/år. Storleksmässigt så anses en perser vara "färdig" vid ca tre års ålder.
Tack för svaret..ja att de fäller visste jag såklart:)
Det beror lite på om din katt kommer att bli kastrerad eller ej. En okastrerad katt växer sakta hela livet, mer eller mindre. Avelshanar mera. Framför allt ökar bredderna.
Min förra svarta avelshane vägde nästan 2 kg mer när han var 10 år, än när han var 3 år.
Man brukar säga att en perser är färdig vid ca 3 år och det stämmer ganska bra. Därför är det lite synd att så många katter tävlas klart långt innan dess. Deras bästa tid är vid ca 5 år. Då är pälsfärgen och ögonfärgen klar. Katten har hunnit bredda och mogna.
Jag har tävlat katter av båda könen, ända tills de blivit 10-18 år.
När det gäller de grönögda, så blir deras ögonfärg inte sämre med åldern, vilket tyvärr många kopparfärgade blir, lite olika beroende på individ och linjer.
Hos en kastrat avstannar tillväxten eftersom hormonerna inte längre styr. Storleken skiljer också mellan en hane och en hona.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
När det gäller pälslängden, så är det genetiskt betingat. Håren blir inte längre med åldern, precis som hos människor. Däremot fäller okastrerade katter rejält minst en gång per år.
Kastrater brukar inte ha den kraftiga årliga pälsfällningen, som är hormonellt styrd. Ofta fäller de lite mindre och utspritt över hela året.
Lite variation finns också mellan olika linjer.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna tack för ditt svar. Ja jag hade tänkt att kasterera han i februari han är nästan 9 månader då. Slutar han växa efter det då? då kanske jag borde kastrerat han innan feb annars så blir han inte mycket större. jag gillar mindre katter o han e redan rätt stor tycker jag, antagligen för att han äter mycket.
oj är inte pälsfärgen o ögonfärgen klar förrän vid 5 år det var sent. Som du ser på bilden har behrooz koppar/bärstensfärgade ögon. vad menar du med att de kan bli sämre?
Tyvärr brukar färgen blekna på kopparögda perser/exotic när de blivit några år. Ibland redan vid 3-årsåldern, fast det varierar.
Tillväxten saktar ner eller avstannar så snart katterna kastreras. I samband med kastreringen brukar de fälla pälsen kraftigt, men den växer tillbaka så småningom. Därefter fäller de inte lika mycket säsongsvis som en okastrerad katt gör. Fast undantag finns ju alltid.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#6 Ja, ok. inget att göra något åt isåfall:)
Ok bra att veta och att de fäller i samband med det. Ska ta han till vet för kastrering i december om jag har råd inte köpt några julklappar än hehe :)