Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1841 ggr
lindusfia
0

Första hjälpen?

Har haft det lite kaotiskt nu efter jobbet idag. Kom hem och gav mina tre katter varsin godis och skulle börja med att fixa mat åt oss. Plötsligt kommer minstingen fram och harklar och flämtar och hostar. Ögongen rinner på henne. Hon har troligtvis satt godisen i halsen. Jag  lät henne försöka själv att hosta och harkla upp det men det går inte och hon kommer mot mig med munnen öppen och ser vädjande på mig. Jag tar henne i bakbenen och vänder henne upp och ner och skakar men det hjälpte inte. Så jag ringer djursjukhuset och det tycker absolut jag skall komma dit. Kastar mig i en taxi. Väl där konstaterade de att luftvägarna var fria men på hennes beteende så misstänker de att något har fastnat. Nu behöll de henne för att de behövde göra en röntgen eller något liknande. Nu är min fråga som kanske är jättedum, eftersom vända upp och ner och skaka inte hjälpte och det kanske tom är farligt att göra så, kan man ge någon form av första hjälpen till sin katt?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

[silkesnosen]
0

Alltså jag tänker att man kanske måste trycka på bakom revbenen, som man gör på människor, ngn typ av  Heimlisch… Kattungar tror jag man slungar för att få upp slemmmet,

Firinella
0

Mycket bra fråga o väldigt nyttigt att kunna så hoppas någon vet. :Jag hade nog också försökt att suga med sug som man använder till kattungarna.

lindusfia
0

Jag tänkte också på Heimlisch men då katten står på fyra ben så visste jag inte hur jag skulle göra. Jag tänkte fråga veterinären när jag hämtar Vera men är nyfiken så därför skrev jag till PIF. När jag ringde djursjukhuset innan jag överhuvudtaget presenterat mig vräkte jag ur mig "Kan katter sätta i halsen!" för jag var så panikslagen. Hon som svarade trodde antagligen jag var galen. ;)

Solitaire
3

#3 Du gjorde helt rätt som vände upp och ner på henne, tog tag i bakbenen, och skakade. Det är en av sakerna man kan göra. Man kan även öppna munnen, ta tag i tungan och dra litet försiktigt, och se om man kan komma åt ett föremål som fastnat i svalget. Den tredje åtgärden man kan göra (om det inte hjälper att skaka upp och ner) är att lägga katten på sidan, placera en hand på var sida om kroppen, precis bakom revbensbågen, och trycka till. Liknar Heimlisch på människa.

lindusfia
0

Tack så mycket för informationen. Detta är jättebra att veta. Jag vet att en del personer kanske tycker man är knas bara för att man är rädd att ens katten har satt något i halsen men jag fick verkligen panik. Jag kan tänka mig att min chef som jag skickat mejl till och skrivit att jag inte vet när jag kommer till jobbet imorgon tycker jag är jättetramsig när det kommer till mina katter. Men det är ju min familj. Tack åter igen för informationen.

lindusfia
8

Nu ringde veterinären. De hade fått gå ner med skopi i halsen på henne. Det var inte godisen! Det var ett grässtrå som suttit och irriterat.  Puuhhh! Jag känner mig lättad.

[Rakach]
0

Vilken tur att det slutade väl. :)  Bra att denna frågan kom upp också, så man vet vad man kan göra om sånt händer.

lindusfia
0

Jodå, det gick ju bra…..tror jag. Vera som min katt heter fyllde 1 år den 1/11. Hon är vanligtvis en riktig studsboll och brukar inte vara still en sekund. Hon har dessutom blivit "jag är visst stor" på senaste tiden.

Men efter denna sjukhusvistelse så är hon som förbytt. Hon är så lugn och passiv. Verkar nästan deprimerad.  När hon sväljer så verkar det väldigt ansträngt. Jag misstänker att hon har ont i halsen efter undersökningen. Kanske fick hon ett litet sår efter stråt. Hon är dessutom nu väldigt mammig.  Kan hon blivit lite chockad av besöket på djursjukhuset? När jag skulle lämna henne där klamrade hon sig fast vid mig allt vad hon orkade och jag fick tillslut slita loss henne från mig.

Vad gäller första hjälpen så frågade jag veterinären om det finns något man kan göra. Hon var en väldigt trevlig veterinär. Vi har varit hos henne förut. Men hon tittade bara frågandes på mig och tyckte att försöka göra någon form av första hjälpen på sin katt är det nog bästa att låta bli. Att katter skulle sätta något i tex luftstrupen är mycket ovanligt.

Solitaire
3

#8 Vera har säkert litet ont i halsen. Avvakta något dygn så ska du se att det vänder.

Att veterinären inte kände till första hjälpen till katt är ju litet pinsamt för hennes del…

Råden finns att läsa i "Emergency first aid for cats", förf. Sheldon Rubin, DVM. Köpte den när jag var ung veterinärstudent, så den har ju några år på nacken vid det här laget. Tror dock att de här råden håller än idag Flört

lindusfia
0

Tack för tips om bok. Den skall jag se om jag kan inhandla.

Solitaire
0

#10 Den blir nog svår att få tag på, är jag rädd, men testa att söka på den på Amazon. Kan tänkas att den kommit ut i ny upplaga. Det är en väldigt användbar bok, faktiskt, som är riktad till djurägare i första hand och tar upp alla möjliga nödsituationer (t ex blödningar, brännskador, påkörning mm).

lindusfia
2

Jag har sett att den finns på Amazon. Bla ett begagnat exemplar. Har köpt begagnade böcker genom Amazon tidigare och även genom E-bay och det har funkat riktigt bra.

lindusfia
0

Jag har funderat lite här. Veterinären sa att jag skulle hålla koll på om Vera nyser och hostar för det kan betyda att hon även fått strå upp i näsan. Hon sa att det kan de inte se med skopikamera på perserkatter för att de är för trånga där. Jag frågade inte vad de behövde göra då. Men kan det betyda att de måste skära/operera då?

Solitaire
0

#13 Det finns speciella instrument som man kan gå in i näsan med och plocka ut främmande föremål, om det skulle behövas. Katten måste förstås vara sövd då. Tycker du att det verkar som om Vera fortfarande är irriterad av något i halsen eller nosen?

lindusfia
0

Vera är mycket piggare än hon var för någon dag sedan. Det verkar inte så ansträngt när hon sväljer. Igår var min bror här. Han är ju favoriten och hon beteede sig som vanligt när han var här. Sätter sig vid hans fötter och stirrar tills han leker med henne. Hon hoppar även upp i känt på honom och jamar tills han leker med henne. Hon är inte riktigt den vanliga studsbollen. Men ganska sig lik. Hon har nyst/hostat några gånger. Jag kan inte avgöra om det är nysningar eller hostningar på Vera för hon håller alltid munnen stängd hela tiden. Hon slickar sig lite om munnen men inte överdriviet mycket. När hon var hos veterinären var hon sövd. Så jag förstår inte varför de inte gick in och tittade i näsanhålan (eller vad det kallas) med de här specialinstrumenten när hon ändå var där.

Solitaire
0

Du kan nog ta det lugnt och avvakta några dagar. Det viktigaste är att hon kommer igång med att äta och dricka som vanligt. Det låter som om det går åt rätt håll.

Att man inte gick in i näshålan beror förmodligen på att det inte fanns någon misstanke om att något satt där. Hon var ju så tydligt irriterad i svalget/halsen, och dessutom hittade de ju ett grässtrå där.