Mordhot/Ställa ut
Hur skulle ni göra om ni hade bra katter ni vill ställa ut men är Mordhotad av flera så kallade stora uppfödare? Skulle ni gå ändå och riskera att få katten/katterna stulna och du själv sönderslagen? Jag frågar detta eftersom det är precis vad som händer mig nu,jag har katter jag vill ställa men har flera mordhot på mig.
Varför har dom gjort detta då?
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Så sjukt!Varför polisanmäler du inte?
Va??? Menar du allvar?

Hmmm…låter ju vansinnigt att folk skulle mörda någon för att de ställer ut en katt eller för en katt…el mord pga en katt?!!?? Eller ens misshandlad för den delen. Har aldrig hört talas om något sådant.
Varför skulle någon eller några uppfödare vilja det?
Och man kan ju sätta ett lås på buren om man vill vara på säkra sidan.
Nä detta är inget skämt, jag får ständigt hotelser o skit per mail/telefon och i min gästbok på hemsidan, tänkte bara höra hur ni hade gjort, våga ställa ut eller ha omeriterade djur? Och JA jag anmäler vartanefter allt som händer.
Jag vet inte hur jag skulle ha gjort, jag skulle iallafall prata med de som handlägger ditt fall hos polisen de har vanan att bedömma tyngen i hoten.
#4 Du lär dig nog hur det är i världen du med, satsar man på bra djur så har man detta över skallen och får leva med det. Svenska avundsjukan heter det och elaka rykten.
#7 Det är väl en väldig skillnad melllan avundsjuka, lite rykten och mordhot ?
Jag vet inte vad man ska svara på nåt sådant här, jag har aldrig hört talas om nåt liknande. Har svårt att föreställa mig att jag skulle hamna i en situation där jag blir mordhotad för att jag vill ställa mina katter
Håller med de andra här att vid mordhot ska man alltid gå till polisen så att en riktig utredning görs. Elaka rykten kan man råda bot på med att visa att de inte är sanna.
/Lotta

#7 Du lär dig nog hur det är i världen du med, satsar man på bra djur så har man detta över skallen och får leva med det.
Om det vore så Leonis så skulle många vara hotade till livet så fort de sätter sin fot på en utställning. Nog för att det kan vara tuffa tag och många "hugg i ryggen" när det går bra för ens katter. Men ingen hotar någon med stryk, mord osv. Du är knappas ensam i Sverige att ha de linjer som du har skrutit om här på forumet. De är inte unika på något sätt. Vi är många uppfödare som sitter på de katteries linjer som du nämt i tidigare inlägg. Och jag lovar dig jag vet ingen som någonsin har blivit mordhotad för det.
#10 Men så är det och har varit ändå sen jag startade min uppfödning, jag har som sagt många bevis om hoten både i mail och olika forum samt gästböcker + olika mailinglistor som fladdrar runt, det bör väl du om någon veta, eller hur. Det är just detta som gör att alla ungar som lämnar mig är kastrater.

Blir juh nyfiken…vad exakt är det du blivit hotad för och varför? För som i tidigare inlägg…även de som har mkt unika katter blir ju inte hotade…vad jag vet!
De allra flesta utställare jag vet och känner till, inklusive mig själv…säjer att det inte gör något om en bättre katt för dagen slår deras egen! Jag brukar då grattulera den kattägare som slår ut min katt i Nominering eller Panel…då det stått mellan dem. Är ju inte hela världen om man missar en rosett el. två! Man kan ju få det nästa gång! Det är ju litet i det som tjusningen med utställning är…att inte veta säkert! Litet som enarmad banditeffekt…man kan inte sluta dra…för förr el. senare får man vinst igen.
Det är ju upp till domarna att ta ut de bästa katterna…inte någon annan.
Kan du inte förklara litet mera?

Det som skrivs och har skrivits på olika forum, mailinglistor osv har garanterat en väldigt stor uns av sanning. Så frågan är vad vill man tro på. Jag vet vad jag tror på och det är definitivt inte på dig Leonis.

Jag säger som Lotta #9 . Samtidigt så är det ju så att man blir ju inte hotad utan en anledning,och då är det ju bara gå på vad Ingela säger #13.
Men sen så retar du ju livet ur folk med skriva sånt som du ska svartlista uppfödare osv, detta står ju på din hemsida.
Man kan ju undra?
Inget svar?
/Lotta
förtydligande av #15 jag menar om detta med att svartlista vissa uppfödare, vad grundar man sådant på
och vad ska syftet vara?
Jag känner personligen inte till din uppfödning Leonis, har varit in på din hemsida när du hade en länk till den men där får man ju inte veta så mycket….
/Lotta

Nu har Leonis tagit bort om svartlista uppfödare, nu står det istället annat däruppe. Jag skulle ju vilja veta vad du menar med svartlista?

Jag skulle nog inte bry mig och gå med huvudet högt. Och skratta lite i min ensamhet. För håller man på så är man på en väldigt låg nivå och jag skulle höja mig över den. Så det hoppas jag att du gör och om du ställer ut på sverak utställningar så hoppas jag att vi syns.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Hmmm jag blir väldigt nyfiken över sanningshalten i detta du skriver Leonis särskilt eftersom jag inte vet vem du är och när jag försökte läsa om dig på ditt info så har man inte tillgång till det. Vad är det du döljer?
/catharina
#19 Du kan kika nu då jag absolut inte har något att dölja.Du kan också kika på min hemsida om du känner för det, tyvärr får jag inte ha min hemsideadress här hörde jag .

Som nykomling läser jag det mesta nu, och blir jag orolig över din situation Leonis. Det finns otrevliga människor överallt, tyvärr. Men myndigheterna har alla möjligheter att ta hand om dina problem, hot av alla slag tas på största allvar, så ligg på dom.
Jag hoppas innerligt att dumheterna får ett slut, så vi får se dina underbara katter på utställningarna !
#21 Tack för dom orden 
Någon som har nyheter om Leonis? Pma mig, tack:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fast mordhot har jag och en annan IFocus medlem fått.Jag har sparat brevet coh det är självklart polisanmält.
Stolt ägare till tre La permer
Personen har flyttad och fått tillstånd för omplaceringar. Tyvärr. Jag försöker hitta material för att hon äntligen får djurförbud men mycket är raderad sedan länge.
Fanns också en lång nålad tråd om Leonis/Bettan på Katter.nu men den försvann:(
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tro mig veta vem du menar
………….. Hon försvann från kattuppfödning för många år sedan. Katterna omplacerades. (det har funnis värre kattägare/uppfödare än denna person)
Anita/Rosengångens
När man läser sånt här, så undrar iaf jag om inte denna person har personliga problem.
Nu vet jag ju vem det är och det är bra att vederbörande inte är aktiv längre.
Under mina 35 år som framgångsrik uppfödare/utställare/domare, har jag aldrig blivit mordhotad, och ve den som ens skulle tänka tanken! Jag skulle aldrig finna mig i något sånt. Polisanmälan direkt mm.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Visst kan man göra en polisanmälan om man får hotmail - men vad hjälper det?
Jag har sedan maj 2010 fått mail från en Homer Simpson och antalet upp till 20 mail i månaden. Personen talar om för mig hur fula katter jag har och att de vinner beror på att jag slickar domarna i r*ven. Har också fått reda på att kattvärlden hade varit så mycket bättre om jag hade tagit livet av mig - jag hade gjort alla en tjänst. Personen har hotat med att anmäla mig till länsstyrelsen för att jag vanvårdar mina katter och att jag har en uppfödning utan tillstånd. En anmälan till skattemyndigheten ska också göras och att jag ska granskas både för min hobby och för att jag enligt Homer Simpson skattefuskar genom svartarbete.
Självklart har jag anmält detta till polisen men enligt dom kan de inte göra något då en åklagare aldrig skulle gå vidare med anmälan. Har vädjat till tre olika åklagare om att de ska hjälpa mig men fick beskedet att jag har mig själv att skylla. Om jag inte fött upp katter, ställt ut och haft Internet hade jag inte befunnit mig i denna situation.
Har till och med varit i kontakt med TV3s nya program Stalker - men de kan inte hjälpa mig.
Homer Simpson kör på mobilt bredband och får då olika ip-adresser + att mailadresserna är olika från mail till mail. Jag har alltså under snart 1 år och 7 månader fått det ena grymma och hårda mail efter det andra. Jag sitter hemma och vågar inte prata med folk, vill snart inte ställa ut mer och uppfödningen kommer inom kort att avslutas.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Men USCH vilken hemsk tråd!
Blir illa berörd!Håller vi inte på med våra katter och avlar och ställer ut för att vi älskar våra katter och har en rolig hobby som alltid går upp och ner?
Jag har inte hållit på så länge (2004 började jag med utställning,2005 min första kul och det har blivit 5 stycken) men jag har aldrig fattat varför avundsjukan får bygga bo hos en del!!!!!!
Att anmäla till varann till Länsstyrelsen för att de ska utreda djurplågeri gör mej sååå f-bannad!Anmäl när det är befogat!!!!!
I vår stad var det en kvinna som lämnat sina katter instängda i ett hus där strömmen stängdes av.Hon hade lämnat en påse med mat ,spolat upp vatten i badkaret och dragit.De som var tvungna gå in där för att ta ut katterna hade aldrig sett nåt liknande.Lämnar inga mer detaljer men 9 katter var ensamma i flera veckor,månader.Flera av katterna var fertila hanar!
Sånt ska Länsstyrelsen syssla med!Men ska det då börja anmälas hitan och ditan kommer fall där djuren far illa kanske inte hinnas med!!!!!

Jag har absolut inget att dölja - har dessutom tillstånd. Om Homer Simpson vill anmäla mig till Länsstyrelsen så är det ok - men precis som du skriver så tar det tid och den tiden hade de kunnat lägga på någon som behöver det.
De som vet om att jag får mail tycker jag ska strunta i det och det hade kanske också varit lätt om jag fått ett par mail - men 20 i månaden är jobbigt. Det heter också att jag kan strunta i att öppna mailen - det är bara det att det är nya mailadresser varje gång och jag kan inte veta om det är kattungeintressenter som mailar.
Första mailet handlade om en utställning jag hade varit på i augusti 2010. En vän hade fått besked av domaren att h*n tyckte att katten var spotted istället för tigrè eller tabby (kommer inte ihåg vad katten registrerats som). Vännen bad mig följa med och fråga domaren vad hon skulle göra och jag var med som moraliskt stöd. I första mailet i maj 2011 stod det att jag hade pratat med domaren si och så länge. Homer Simpson hade alltså skrivit hur många minuter och sekunder jag pratat med domaren (även om det inte var jag som pratade).
Jag kan inte förstå att en del tar kattsporten på så stor allvar att man måste vara elak.
/Yvette
#32 Tyvärr agerar ju inte polisen om man inte kan visa att man blivit direkt hotad till livet. För något år sedan var det ju flera som blev telefontrakasserade av en person i kattvärlden, men det gick inte att göra något åt just eftersom personen ifråga inte hotade någon till livet.
Sorgligt nog finns det vissa människor i kattvärlden som tycks gilla att förfölja andra med diverse anmälningar. Det är lätt att säga att man ska ignorera dem, men det känns givetvis olustigt och jag förstår absolut att man tappar glädjen i det hela när man blir utsatt för det du beskriver.
Kvinnan har blivit aktiv igen med en omplaceringsverksamhet. Förr gick hon under namnet Bettan.
Problemet är att vi alla är olika människor. Det finns folk till allt. Bra människor och folk som har vanvårdat sina (ras)katter, som ljuger, stjäl katter och har medveten förmedlad sjuka katter. Det finns ingen typisk kattägare eller raskattuppfödare.
Men trakasseri är aldrig bra, mordhot fruktansvärd. Bättre att samla fakta och sedan göra en anmälan till LS.
Det är aldrig lätt att veta sanningen när man bara läser den enas part. Men kvinnan i #0 har gjort många förbannade. Hon sysslade mest med perserkatter och har fått många seriösa uppfödare mot sig de sista 20 åren men var "försvunnen" sedan 2007 men är som jag skrev aktiv igen. Hon har flyttad och bytt namn många gånger.
Jag ville bara hjälpa folk som har med henne att göra idag att få lite gammal fakta. Jag hade anmält kvinnan 2007 men alla dokument försvann när datorn kraschade (utan back-up).

Även om man visar polisen mail där man hotats till livet så gör de inget. De har sagt att om Homer Simpson försöker döda mig - ja, då ska jag ringa 112.
Min son blev hotad till livet via Bilddagboken men åklagaren la ner anmälan eftersom det inte skett fysisk + att han skulle bevisa att det var personen som skrivit det.
Enligt polis och åklagare har anmälningarna om hot och trakasserier ökat något explosionartat efter att Facebook kom till. Om de ska ta hand om alla anmälningar så har de inte tid att utreda övriga och viktigare brott.
/Yvette
#34 På vad sätt är den här kvinnan olämplig att ha hand om katter då? Att ha gjort folk förbannade är hon ju inte ensam om direkt…
#35 Va? Är det sant?? Du har blivit hotad till livet via mejl, och polisen gör ingenting?! Och förklaringen du fått sedan, att de inte har tid att utreda övriga och "viktigare" brott! Hur sjutton kan de vara säkra på att det här inte är en person som menar allvar? Gå till Expressen, vet jag, eller kontakta Janne Josefsson! Så här kan det inte få gå till
. De är skyldiga att utreda den här saken.

Eftersom Homer Simpson mailat mig i jämn ström under snart 1 år och 7 månader så är det inga allvarliga hot. Har pratat med 3 olika åklagare och de säger samma sak: Om H S fysiskt försöker döda mig så kan de göra något. Går helst inte ut ensam - jag vet inte vem som skickar mailen och vet inte om jag står öga mot öga med personen.
Tog kontakt med redaktionen för Stalker som TV3 visar och de kan de inte kan hjälpa mig då deras datatekniker inte kan ta reda på vem personer är med mobilt bredband. Samma svar som jag fått från polisens datatekniker.
Varje gång jag pratar med någon på en utställning får jag tankarna: Är det han/hon som är Homer Simpson.
Tyvärr är det bara att gilla läget och sluta ta åt mig - det är ju bara en person som har ett fattigt liv.
Det jag ville ha sagt med mina inlägg är att det inte görs något om man "bara" blir hotad till livet - det måste ske fysiskt för att polis/åklagare kan göra något. Så är det i alla fall inom rättsväsendet i Hbg/Malmö.
/Yvette
#37 Vilken förfärlig historia. Har du ingen aning alls om vem det kan vara? Måste ju vara en sjuk människa som sitter och mejlar under så lång tid.
Sedan tycker jag att det är helt otroligt att myndigheterna bara rycker på axlarna åt sådana här saker. Hur kan de veta att det här är en ofarlig person? Om det är en psykiskt sjuk människa kan ingen veta hur h*n kommer att bete sig. Tänk tanken om något skulle hända dig, och det kommer fram att du försökt få hjälp från polis och åklagare flera gånger! Vilken skandal det skulle bli. Att de bara vågar…
håller med 38 jaG tycker det låter nåt så förbannat slött av åklagren och sntuen fy fan uch.
ha en bra dag. kram

#38 & #39
Visst kan man tycka att det är slött av polis och åklagare men jag kan inte tvinga dom att hjälpa mig. De har inget att gå på eftersom det är olika ip-adresser vid varje mail. Antagligen har personen ifråga ett kontantkort och då blir det olika ip-adresser - har testat med vårt egna mobila bredband och det stämmer.
Deras åsikt om personens farlighet går de efter att om personen hade funderat på att skada mig så hade denne inte mailat mig i 1 år och 7 månader.
Jag har inte den blekaste aning om vem personen är men ibland får jag känslan av att det är en i min närhet eftersom det som skrivs i mailen är sådant som har hänt på utställningar. I april strax efter Sydkattens utställning fick jag ett mail där personen skrev att det var superskönt att utställarna slapp mig och mina fula katter.
Funderar varje dag på vem det kan vara. Är det en kat. I-människa, är det en nära vän, är det en vän till en vän? Har studerat kataloger, har studerat mina FB-vänner - men jag kan inte komma på vem det är.
Nej, som jag skrev längre upp - det är bara att gilla läget och pö om pö avsluta livet inom kattvärlden. Har för tillfället en kull på två bebisar och det blir antagligen Quinoa's sista kull.
Jag vet att jag inte är den första som drabbats men jag är heller inte den sista.
/Yvette
Tyvärr är det nog så Yvette att denna person håller full koll på dej även om den inte finns bland dina fb-vänner utan är vän till vän där, har själv nu fått massa ifrågasättningar av en kat x människa med massa påstående som denna person omöjligt ska kunna känna till om den inte hade tillgång till att se vad jag skrivit de få gånger jag skriver nåt på fb, handlar om allt vad jag gör och säger och hotar med diverse, detta har gjort att jag inte längre skriver nåt där alls och inte heller kommer ställa ut och aveln får väl upphöra med om jag ska bli av med denna person. tyvärr är vi inte de första eller sista som kommer drabbas av denna galna person, kanske vill de att vi blir BY-breeders så har de ju inte konkurrent av våra avkommor på utställningar för visst är det de önskar slippa.

Det har så rätt i det du skriver. På FB hade jag inställningar att bara vänner kunde läsa. Många har så att vänners vänner kan läsa men jag hade bara vänner. För någon månad sedan ville jag testa om mailen skulle minska om jag inte fanns på FB så jag valde att inaktivera mitt konto. Istället för 20 mail fick jag 10 mail och då blev det bara gammalt som Homer redan tagit upp. När jag sedan öppnade upp mitt konto igen började vanlig dos med mail igen.
En annan sak jag kollade när jag öppnade mitt FB-konto igen var vad man får upp när man söker på mitt namn. Jag hittades inte men om man går in på någon av mina vänner och söker på mitt namn - ja, då kommer jag upp och då kunde alla se vad som skrevs. Nu har jag ställt in det så att är man inte min vän så kan man inte läsa vad jag skriver, se vilka vänner jag har och inte se vilka foto jag har lagt ut. Alltså finns det två alternativ på vem Homer Simpson är - 1. h*n är min vän - 2. h*n är vän till en vän.
Homer Simpson läser också här eftersom jag strax efter mitt senaste inlägg fick reda på att Homer skulle se till så ingen vill köpa mina kattungar. Vilket jag högaktningsfullt skiter i.
Egentligen skulle vi skita i dessa sjuka personer - men på samma gång tar orken slut. Fick reda på av en bekant att h*n minsann oxå hade fått ett hemskt mail. Jag frågade om h*n bara fått ett och fick svaret att så var det. Ja, hade jag också fått ETT mail hade jag inte brytt mig - men ca 20 mail i månaden i 1 år och 7 månadar. Hur mycket ska vi tåla?
Kramar till dig.
/Yvette

Blir så himla illa berörd av det som skrivs om här!
HUR SJUKA MÄNNISKOR finns det!!!!??????
Om man är så avundsjuk/missundsam/totalt avsaknad av ett normalt liv(lägga ner så mycket tid på att jävlas och hota folk!!!) och saknar apati så har man ju en diagnos och måste behandlas!!!!!!
Ni (eftersom jag vet att det är tyvärr inte bara är en enda människa)bör uppsöka psykvården så lotsar dom er rätt!
Varför?
Ja den som håller på så här mår ju inte heller bra….
Jag har tyckt så mycket om PiF men nu börjar jag känna mej fundersam varför jag ens kollar.Och jag vill ju se kort på alla underbara katter vi har hemma runt om i landet inte sån här skit!
Självklart ska ju såna här grejer fram men vad jag hatar är att det finns sååå mycket skit!!!!!

Visst är det ingen rolig läsning - men det är heller inte roligt att sitta mitt i smeten. Det bästa för alla är om vi som drabbas håller tyst och det är det som jag hädanefter kommer att göra.
Jag avslutar härmed min delaktighet i denna tråd.
/Yvette

Nämen helt självklart måste man prata om detta när man sitter i denna j-la skit!!!Och man ska absolut inte vara tyst.Då når ju dessa sjuka människor dit dom vill och det måste man hjälpas åt att förhindra!Men jag vet inte hur…
44# Får känslan av att du kanske fått ett hemskt mail igen efter att du valt att skrivit mer i denna tråd =/ Eftersom du valt från att prata ganska öppet om vad som har hänt och händer till att du inte vill säga något alls..
Hoppas att fallet inte är så :(
Sänder styrkekramar till er som är drabbade utav dessa personer
nu när man läser denna tråd ska man hålla tyst då så man inte bli utsatt???. än så länge ha jag inte fått några konstiga mjel. nej by avel vill jag inte stödja tycker alla kat 1 uppfödare ska stå på sig. kram.
ha en bra dag. kram
Jag tycker du ska sluta bry dig Yvette även om det kanske är svårt. Byt mailadress så slipper du odågan. Pinsamt att det ens får gå till sådär. Jag har INTE avvecklat, jag hade sett det som min hämnd, att fortfarande ha katter som går bra på utställningar och va nöjd med mitt liv.
Jag tycker , som många fler, att du inte ska bry dig om dessa ointelligenta, sjuka människors ovanligt dåliga fantasi utan gå med höburet igenom det som det vattnet rinner av gåsen.
Du måste kunna stoppa posten på något sått…du kan t.ex skriva in ett speciellt avsändarnamn, om H S har de som avsändare så är det enkelt, då kan du stoppa dom redan på servern. och slipper veta om det ens kommit några.
//Rita
Paddiz! har du försökt att byta mailadress?
eller SPÄRRA DENNA AVSÄNDARE i ditt mailprogram? (nu vet jag inte vilket mailprogr. du använder men möjlighet finns i alla/nästan alla)så att hans/hennes mail raderas el hamnar i skräpkorgen direkt utan att komma in i Inkorg?
mvh
Nämen, detta var det värsta jag sett här inne. :O Lider med er som drabbats.
Paddiz: Som de andra skrivit, har du bytt mailadress eller försökt spärra H S?
Vet inte hur många du har på facebook, men går det inte att rensa vännerna en efter en tills man ser om mailen halveras igen och på så sätt kanske kan komma lite närmare om vem det kan vara?
Så fruktansvärt, hoppas detta kommer upp till ytan och får ett slut.