Knep för trilska katter
Jag tänkte dela med mej av mitt knep om man har katter som har svårt att acceptera att sitta still vid ex. kloklippning och ögontvätt,fungerar även bra på ca.3månaders kattungar och på hund.
När ni har en "bråkstake" i erat knä för vård så säg olika ord som bl.a. skinka,köttbulle,fisk. för när du säger orden får du en automatisk bilden i din hjärna och djuret i ditt knä kommer helt av sig och blir helt lugn. Så länge du håller på med katten ska du säga orden.
Jag har provat detta under många års tid och det har alltid fungerat. Jag blir lika "paff" varje gång,gammal som man är glömmer man ju bort att ta till knepet ibland
Undantag finns säkert men jag har inte stött på den än.
Det fungerar så att när katten trilskas blir man utan att tänka på det lite irriterad/spänd,hur lugn man nu är. Du blockerar helt dej själv när du säger orden och det känner dom genast av.
har ett knep med trilskande katt vid kloklippning. Dock fungerar de inte på alla katter och man måste vara 2.
en person håller katten under bröstet dvs kattens ben dinglar fritt samt håller en tallrik med de godaste katten vet. Medan katten äter går person nr 2 och klipper klorna på benen som hänger fritt.
Endast 1 av mina katter klarar de men tror alla är lättade då inget annat fungerade.
#2 hon bits inte men rivs goda duktigt.. en katt som får 100 ben på några sekunder om hon inte har en talllrik framför nosen och hängande fötter men endast med en sorts blötmat :P kräsen kisse ;)
#3 Då är det verkligen god idé att hålla "syllarna" trubbiga 
Jag har haft en hane som inte gillade kammningen i den bakre regionen,då kunde han nafsas rejält. Han bet ju aldrig hål men det var nog så otäckt då han var snabb i vändningen. Där kom jag på knepet att ta honom till ett ställe så att han kunde se honorna,då kunde jag göra vad som helst med honom….och jag som först trott att han var riktigt ordentligt håröm…luringen.
Han hade fullt upp med att prata och locka glatt på damerna..fast han fick bara fräs tillbaks.
Tack för tipset, jag provade igår och det funkade 
Visst är det häftigt.
Här hemma började ideén av att en av mina hundar var så otroligt löjligt rädd för att bli kloklippt,hon drog till sig tassen allt vad hon var värd,inte lätt att klippa då. Denna fröken är som de flesta karlar
…allt går bra då det bjuds på gott. Men istället för att ge ätbart började jag säga dessa matord och det fungerade direkt.
Och att det fungerade på katterna med,
men det var även då jag kom på att det inte var den direkta betydelsen av orden,utan blockeringen och säkerligen djurens förmåga att se och tänka i bilder. För det är jag helt övertygad om att de gör.
Heliotropes, du är helt rätt ute!
Jag brukar också praktisera tankeöverföring i alla möjliga situationer.
Senast gällde en av mina solida honor som inte ville bli parad eller så gick hon tom när de äntligen lyckades. Jag tänkte på och visualiserade en kull med ungar som diade henne. Och se på 17, om hon inte uppförde sig rätt nästa gång! Nu är hon äntligen mamma igen.
Tänka i bilder, det är det som djurpratarna praktiserar. Kan dom, så kan väl jag också. Alla människor har ett sjätte sinne, det gäller bara att hitta det och öva.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
då kanske det inte hjälper??
Eloge till dom som klarar av det.