mördarsniglar
usch o fy o bläää
har bott här i 12 år o inte sett en snigel
igår så blääää…kan knappt säga det..fy…
o så katterna som har varit ute..o Cremis var helgeggig efter att ha varit på nån av dem…åhhh vad äckligt
ha ni mördarsniglar
vad gör ni i så fall åt dem???
var kastar man de efter man har dödat dem??
jag kokade STARK koksaltlösning igårkväll o slängde i dem där ….
usch..kände mig som en skurk

Man tar död på dem genom klippa dem på mitten o slänger sen iväg dem Annki
Vi har aldrig sett en enda innan här, men i år vimlar det av dem överallt!

Söta små djur, hehe. Slemmigt men mättande!!!! Marinera i vitlök kanske. 
**Hemmagjorda sätt att bekämpa sniglarna:
**- Plocka dem för hand, på morgonen eller i skymningen när de är som aktivast. Lägg dem i en påse. Lägg påsen i frysen, koka dem, elda upp eller kläm ihjäl sniglarna. Du behöver inte klippa itu dem om du inte vill (det tar längre tid och är äckligare).
- Strö ut grovt salt runt rabatterna. Sniglarna blir uttorkade av salt.
- Strö ut kalk runt grödor du är extra rädd om. Kalket gör att sniglarna torkar ut.
- Lägg ut en plastsäck, wellpappskiva eller liknande. Sniglarna gillar att skydda sig för solen och gömmer sig under plasten/pappen. Vittja ofta.
- Ölfälla. Häll en halv liter lättöl i en liten hink. Gräv ner hinken så att överkanten är i höjd med markytan (som ett golfhål). Öldoften lockar till sig sniglarna, som ramlar i hinken och drunknar. Lite kladdigt att tömma.
- Skaffa en mysk- eller blåanka. De älskar sniglar.
**Att köpa:
**- Snigelkorn. Små pulver som strös ut runt växter och på gräsmattor. Sniglarna äter dem - och drar sig sedan tillbaka till sina gömställen där de svälter ihjäl. Sniglarna väljer kornen före växterna. Finns under namnet Snigelfritt och Ferramol. Kostar 150 kronor för 500 gram (räcker till 100 kvadratmeter). Strö ut tidigt på säsongen. Inte skadligt för andra djur.
- Elstaket. Trådnät som monteras på plastpinnar och kopplas till en 24 volts transformator. När snigeln klättrar upp för staketet får den en stöt och dör. Spänningen är låg och ofarlig för barn och andra djur. Kostar cirka 500 kronor för 20 meter, cirka 1 000 kronor för 50 meter.
- Skumgummistaket med saltlösning. Tillverkas i 8 meters längder, och passar för begränsade ytor. När sniglarna kommer i kontakt med staketet kryper de undan och dör. Cirkapris 249 kronor för 8 meter.
Vi pratade om detta i midsommarhelgen…ett tips var att hälla öl i en låg burk/behållare. Sniglarna dras till lukten (och kanske smaken
) kryper i och drunknar…värt att prova om det funkar 
#2 såg inte att du också beskrev en ölfälla..då kanske det funkar 

Hehe, ja det funkar. Men endel tycker det är grymt eftersom dom drunknar. Men va sjutton…..man har väl inte tid att gå runt att klippa sniglar hela dagen, hehe.
#5 har du mycket hos dig Lars_Kd

#6……..nej jag odlar inget. Då slipper man dom för det mesta. Och tur är väl det….ölen ska vara i magen, inte i någon fälla, hi hi.

Jag har inte sett en enda hos oss varken i trädgården eller utanför. Hoppaas att de inte kommer, de verkar inte roliga att ha att göra med. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Inget roligt djur att få in i trädgården.
Tänk på var du slänger de döda slemklumparna. Har hört och läst att om man låter de döda ligga kvar eller slänger dom utanför tomtgränsen så dras det dit fler slemklumpar och då käkar dom upp de döda och detta gör att det blir fler.
Jag avundas dig absolut inte. Skulle aldrig kunna klippa över en slemklump.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Här kryllar det av sniglar, tredje året vi har de små äcklen nu och nu har jag gett upp all jakt på dem och accepterar att de är där antingen jag vill eller inte. Hade en hona förra året som bar in dem och försökte mata sina kattungar med, denna hona hade ingen mjölk utan hennes bebisar nappade jag upp så hon kanske tyckte i brist på annat 

Hade ett litet ställe förut, dit kom sniglarna och jag blev rent MORDISK! De är så äckliga vidriga så det finns inte ord för det! Alla sätt att döda dem är bra !!!
Men som skrivits ovan, plocka bort dem för de små äcklena är ju kannibaler också!
var ska jag göra av dem då
just nu så ligger de i en burk där jag har hällt på kokande stark saltlösning
vet inte var jag ska slänga dem??

i en plastpåse och sen i soptunnan! Om du vill ha en enkel snigelsamlingsplats så lägg typ ett rabarberblad upp och ner på nåt fuktigt ställe, sen kan du plocka dem där… (under alltså) eller en skiva av trä eller liknande går ju också bra. De gillar ju inte sol och torka, då ligger de och lurar på mörka fuktiga (slemmiga äckliga …) ställen.
Gud så skönt att de inte finns här ännu…..men med växthuseffekten vet man ju aldrig vad klimatförändringarna kommer att föra med sig…….En sommar var jag i Allingsås, på natten då vi var ute fick man kryssa mellan dessa äckliga slemmiga högar av sniglar. Och gudnåde om man trampade på en, då ville man helst amputera…..urk!
det är så konstigt här…säger jag …som inte vet ett dugg om dessa äckel som de numera kommer att heta här hehe
min gräsmatta på baksidan av huset är delat i 2. ena halvan är där katterna är …där har jag ju ruggad plast längst ner..ser kort
på utsidan av katternas plats så har jag gräsmatta o lite jordgubbar…(jordgubbarna är på upphöjd plats). där har jag inte sett några sniglar…
jag har bara sett dem inne hos katterna.
o de flesta kryper på insidan av plasten.
det har blivit lite hål under plasten mellan gräsmattan,,,undrar om det är där de kommer in…
ja ja..vi får väl se
jag kan i alla fall inte klippa eller annat..jag lägger ner de i kokande…jättesalt vatten…o så ska jag då ta o lägga dem i en plastpåse imorgon o slänga dem i sopsorteringen..
ska det vara så här äckligt…så vete fasen om jag kan bo här
får flytta upp ett plan så att vi inte bor på marknivå…
det är nog det värsta som jag kan tänka mig…dessa slemmiga varelser
Kanske finns några tips här?
http://tradgard.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=66bee201-c938-450f-a326-9b105eb28254
Har inte läst hela tråden själv eftersom vi inte har det problemet här uppe ännu…
#16…
hittade bland annat detta tipset där..som jag ska testa…kan kanske lägga hushållspapper eller liknande i botten så man inte upplever slemmet…bläääää
Hej
Jag har ett mycket bra tips på hur ni får bort sniglarna. Ta en vanlig plastkasse. Slå i ett paket salt. Plocka sniglarna med en grilltång och släng i kassen. De dör omedelbart , eller åtminstone blir det en slemhög av dom nere i kassen. Ni behöver ju inte ens titta ner i kassen så slipper ni se dem.
Toppen!

Men fyyy,även om dom inte e sååå trevliga så kan man väl inte döda dom heller;(
#18 Vänta tills du har några tusen på gården… =)
#18..jag kände lite så oxå
men vissa djur/insekter känns det ändå som om man kan döda
dessa mördarsniglar, fästingar, myggor, knott…finns nog kanske fler oxå

mmm,jo det e klart….föstingar…fyyyy vilka otäckingar;(

jag har haft snigeljakt i 2 dagar med saltpaket i handen, vi tar upp allt äckligt med spaden o slänger i en påse. Får nog spola gräsmattan sen :( Nä jag tycker inte det är synd om dessa varelser, de förökar sig varje dygn, de är 2 könade och ger ett antal 100 ungar varje gång de föder. Man kan inte slänga de döda i närheten för då kommer resten av gänget som lever o bläääää, nä hos mig är det inte välkomna! Så om man har en tjurig granne kan man ju slänga de döda där? nja vi tar dem nog till soptunnan

Hehe, va roligt det låter. Skulle vilja filma när ni springer omkring med saltpaketet i högsta hugg. Ta vitlök istället så marinerar ni sniglarna och äter dom. hehehe.

fick reklambld fråm JULA de säler nu elstängsel kallat Elsnigelbromsen. Tror jag starkt på , men man måste ju såklart rensa ut innanför staketet men sen när det är gjort så. Det är ofarligt för andra djur. Kolla in den finns säkert att titta på på nätet också.

Ja den har funnits ett tag. Svag ström som inte något annat djur känner. När snigeln kryper på 2 st kablar som är strömförande så grillas dom. Eftersom dom är så slemmiga så funkar det på dom…och inte på andra djur. Grillat är godast, hehe.
fy vad äcklig du är Lars_Kd
vete sjutton om du får smaka på min sockerkaka som nu står i ugnen..jag kan marinera några sniglar till dig istället
ja..jag hittade oxå detta med elstängslet…o jag har förberett min Lars…men ska vänta lite o se om det bara är tillfälligheter att jag har dem??!! ja. jag vet att jag är dum hehe
men ser bara några enstaka varje dag.
Idag har jag gjort iordning en metallburk med grovsalt i..o ska slänga i dem där efterhand som jag hittar dem.
får väl se om det dyker upp några fler framåt kvällningen. I alla fall så har katterna fått gå ut igen nu idag.

Då skulle du inte gilla min gräsmatta Annki, det har vimlat av dem, tror jag plockat 100st idag. Men vår tomt ligger mot skogen. Men nu står grovslat framme hela tiden, och så byttor fyllda med vatten o salt ute överallt för de ska läggas i. Blä Blä va vidriga de är. Lars jag kan skicka några om du är sugen.
fyfasen Carina
jag vet inte vad jag ska ta mig till om det ska fortsätta
men du har inte dina katter därute va??

Tiger går ute, men han skiter i dessa vidriga varelser, inte går väl kattern på dem Annki? Min andra har ju träaltanen att gå på andra sidan. Man ser varje mogon så har det fötts små små nya sniglar, någon ny stor tittar in. Har nu varit ute saltat första gången, jag kommer gå 2 ggr till på mogonen.
#29..jo jag såg ju att Cremis var full i klet o slem från en snigel
hans ena öga var helt igenkletat o han hade slem på hakan
o fy…vad äckligt det var
kattungarna tycker ju att allt som kryper o rör på sig är kul
det är mest det som jag tycker är otäckt
men nu har jag inte sett nån sen igår em
hoppas hoppas