Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2152 ggr
Sesse_w
0

Var och hur börja?

Har nyss hittat detta "forum" för perser och exotic.

Jag har i många många år velat ha antingen perser eller exotic, men aldrig känt att jag haft möjligheten att skaffa en.

Min egen lilla katta är på väg till sitt 17:e år, svart blandras med perser i sig.

Kvalsterallergiker är hon också :/

Nu är jag säker på att det ska få komma hit en katt till. Och för mig finns inget annat än perser eller exotic.

Funderar ev. på att börja med avel. Men jag kan inget i praktiken.

Har läst och läst i flera år om rasen. Men inte kommit fram till hur jag bäst börjar?!?!?

Jag kan inte ens välja färg Förvånad Kanske jag ska skaffa en i varje färg Tungan ute

Någon som vill dela med sig av sina tankar och funderingar?

Katt har jag haft i hela mitt liv, så att ha en katt, DET vet jag "allt" om ;)

Sesse_w
0

Känner att jag nog ska utveckla vad jag menar….

Jag vill skaffa en perser/exotic nu. Tanken är att i framtiden kanske ägna mig åt avel.

Men vad är bäst för mig att börja tänka på nu? Ska jag köpa en kattunge eller ska jag köpa en vuxen katt?

Att jag vill ha en flicka är jag mer än säker på.

Men behöver jag "bry mig" så mycket om vilken färg jag skaffar nu?

Det är ju förmodligen så att den katten jag skaffar nu inte kommer bli den jag, om jag någonsin, ger mig in i avelarbetet med.

mallabralla
4

jag kan bara tala för mig själv hur det började.

jag skaffade en perser bara för jag tyckte den var underbart fin, hade ingen tanke på att avla med honom.

sedan började jag ställa honom och fick tillfälle att bli fodervärd till en annan perser hane, intresset ökade och ökade för utställning och avel, jag började titta på andra saker än söthet hos katterna.

jag skulle rekommendera dig att till en början köpa dig en katt som håller för utställning, kastrera denna och lär dig om rasen och själva katt världen. om du fortfarande känner att intresset finns kvar och att det växer ber du om att få bli fodervärd till en hona, då kan uppfödaren hjälpa dig med allt som rör uppfödning och vad det innebär, det gäller att skapa en god kontakt med uppfödaren du köper av, denne brukar oftast bli din mentor som lotsar dig genom kattvärlden.

du är välkommen att ringa mig så kan vi prata privat, jag har en honkattunge till salu just nu, dock ej till avel men hon är otroligt söt :)

mitt tel nr är 0763 239268

mvh//malin d hypknoxs perser och exotic choklad och lila vitfläckar

Sajtvärd på Perser iFokus

Sesse_w
0

Åhh tack för att du delar med dig!!!

Jag vet inte om jag har det som krävs för att ställa ut en katt :(

Vet inte hur man gör och vet inte vad som krävs av en!

Var finns du någonstans?!?!? Själv bor jag i Skåne.

Är det den super fina flerfärgade honan du har till salu???

[MonEnil]
1

När det gäller katt till avel skulle jag rekommendera att börja med en enkel färg så som svart, blå, röd, creme eller sköldpadd så att ungarna är lätta att färgbestämma. Det är väldigt svårt att färgbestämma färger som till exempel smoke och silvermönstrade i kombination med rött.

Till avel är det bättre att köpa en kattunge så du får lite betänketid och känna efter om du verkligen vill syssla med avel. Under tiden kan du ställa ut katten och lära dig mycket genom att vara på utställningar, delta i klubbaktiviteter m m. Gå med i en kattklubb kan du göra redan nu.

Det finns några bra böcker om kattuppfödning som du kan läsa.

Fodervärdskap tror jag inte du ska räkna med. Det är inte många perseruppfödare som är intresserade av fodervärdsavtal. Skulle du komma fram till att du inte vill avla sedan är det ju också bättre att äga katten och bestämma själv när du ska kastrera den. Köp i stället en katt av en uppfödare som du kan ha bra kontakt med för att med dennes hjälp komma igång med utställning och eventuell avel när du själv önskar.

mallabralla
1

ja det är lilla dockan som är till salu ;) jag hjälper dig ju så klart med allt! och lär dig om utställning och preparering det är ingen fara!

jag har också flera kullar planerade detta år där jag ev kommer behöva fodervärd.

jag bor i stockholm, men avståndet är inget problem när internet och telefon finns ;)

mallabralla
0

du kan besöka min hemsida om du vill och titta på mina andra katter ;)

www.hypknoxs.se

Lizzie-Liza
2

Nu ska du få lite tips inför kattköp! Köp dej en kattunge så får du tid på dej att bestämma. Färgen spelar ingen roll men när du är ny borde du satsa på en "omönstrad" se även till att ingen av föräldrarna är det också, så vitfläck eller solid spelar ingen roll. Se till att du hittar en seriös uppfödare inte allt för långt bort som är villig att hålla kontakten och hjälpa dig. Min första Perser blev inte speciellt långlivad hon hade en jätteplatt nos (det syntes bara två hål) hon blev bara 2år, fick sedan veta att hon var resultatet av en mor och son parning så fråga om det är någon inavel innan du köper katten. Vill inte uppfödaren svara på detta, vänd dig till en annan. Lycka till!

mallabralla
3

#4 #7

jag håller med Monenil att man kankse inte ska ge sig på svåraste möjliga färgerna, så vida det inte är dem man brinner för ;)

dock håller jag nog inte med Lizzie-Liza angående mönstrade katter, det är inte dunder svårt att mönsterbestämma katterna, visst ibland kan det reta gallfeber, men man har ju en mentor för att lära sig!

dessutom spelar det ingen roll om någon av föräldrarna är mönstrade om själva kattungen är omönstrad. agouti måste vara synligt på ett av föräldradjuren för att själv kunna ge detta vidare till avkommor.

med andra ord har man en omönstrad kattunge vars föräldrar är mönstrade, och parar denna katt med en icke mönstrad hane får de bara omönstrade kattungar ;)

dock anser jag det inte direkt nödvändigt att gå in på avels genetik i detta stadium, det är något som växer fram och man kan gå kurser i genetik om man är intresserad.

inavlad, nja. behöver inte alltid innebära att katten blir dålig. det är mycket vanligt med tillbaka parningar hos de största uppfödarna, far och dotter parningar är inget ovanligt även om jag anser att man i längden utarmar genpolen i sina linjer, men det är ett annat kapitel.

mitt råd till TS är, följ ditt hjärta när du väljer din första katt, lägg undan oro för framtida färgbestämningar och välj den katt som "talar" till dig. du kommer veta när du ser katten.

Låt denna katt bli din lärare om rasen, skötsel, beteende, utställningar, en bra uppfödare lär dig allt det och är med dig och "håller handen". Som Monenil sa, gå med i en kattklubb, uppfödaren kan hjälpa dig med det också.

börja där och tänk inte så mycket på det andra, låt det växa fram och hitta din väg, det blir så mycket lättare då.

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man vill börja avla, så är det klokt att välja en katt ur en viss färggrupp och sedan hålla sig till det. Håll dig till samma ögonfärg så brukar det bli rätt.

Om din första katt är grönögd, så bör man fortsätta inom den gruppen. Tyvärr är just grönögdsa en av de allra svåraste grupperna att föda upp, fast vackrast. De kallas för persernas Rolls Royce.

Väljer du kopparögda så finns det fler färgvarianter att välja mellan. Solida, vitfläckar och mönstrade. Helvita är svårast att hålla fräscha.

Väljer du colorpoint, blåögda, så finns det ganska många uppfödare att välja på och många varianter.

Hoppas att du hittar en erfaren uppfödare som kan bli din mentor.

Lycka till med dina planer!

Jag håller på att färdigställa en bok om uppfödning, men det dröjer nog innan den finns ute.

www.yamacatos.se

Erna
35 års erfarenhet

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jambo
0

Jag själv vill ha personlig kontakt när jag skall köpa katt o är att rekommendera.

Själv är colourpoint min specialitet., har även Vitfläckar o tabby o väntar en kull idag, även kattungar till salu!

Skulle rekommendera att gå in på  hemsidor o kolla o se vad du fastnar för.

#6# hade ju en hemside adress som du kan besöka.

Kolla gärna min hemsida:där du kan läsa o se vem vi är

Låter det intressant är du välkommen att ringa mej o prata katt.

www.florindo.com

Mvh /Gujje  Florindos Colourpoint- Vitfläck o Tabby. Exo.GladGladGlad

Solitaire
1

#9 Vad kul att du skriver en bok om uppfödning, Erna! Den ser jag verkligen fram emot att få läsa.

[MonEnil]
0

Jag säger detsamma; ser fram emot en riktigt tjock bok Glad

Sesse_w
0

Oj!!

Nu ska jag lära mig att skriva enligt systemet här med #

Jag skippar nog det denna gången och skriver såhär:

Tack alla för att ni delat med er av era tankar!!

Vad gäller färg så vet jag inte själv vad jag tycker "bäst" om.

Jag har ju en svaghet för svart, men jag gillar även sköldpaddsfärgade och vita och ja alla, utom röda!

Vad gäller ögonfärg - är alla "godkända"? Eller det är något jag också behöver fundera på när jag börjar leta "på riktigt"?

Har varit inne på alla era hemsidor här, ni som har angett adresser. Det blev ju bara ännu svårare OskyldigSkrattande Det finns såååå många vackra katter hos er!!

Det där med kattklubb. Hur "väljer" jag en sådan? Är det bara att leta upp vad som finns i närheten? Eller det finns någon sådan man absolut inte ska vara med i (vet att man inte får skriva ut det här, men då får jag ju kontrollera extra noga om ni anser att det finns de som bör undvikas)

Jag kan säga att innan jag köpte vår hund så letade jag efter rätt uppfödare i nästan ett år! Och sen väntade jag ut just den hundens dräktighet och var med från början. Tänker nog att det är det jag vill med en katt också. Eller det är inte så man gör i raskattvärlden Skäms.

Sesse_w
0

På några sidor ser jag att det står endast sällskap…  Vad innebär det egentligen? Eller det är olika från olika uppfödare?

Funderar också på det där med näsorna. Jag tycker ju om när de har lite näsa, men är det ngt som är "fult" vid utställning och är det kanske tom diskvalificerande vid avel?

[MonEnil]
0

Jag tror det är ovanligt att det föds ungar med icke godkänd ögonfärg, och med de färger du nämner är det nog uteslutet. Jag började själv med en svart hona. Röda kommer du också att tycka om ifall du får en sådan unge, vilket det kan bli efter en sköldpadd hona. Så är det med många färger. Man börjar gilla dem när man får en unge i färgen.

Jag tror inte det finns några dåliga kattklubbar. Du kan gå med i någon i närheten så att du kan vara med när de har något på gång. Sedan kan du när som helst byta klubb om du kommer på andra tankar.

Visst kan man få vänta ett år om man är ute efter något speciellt. Det är nog inte ovanligt.

Sesse_w
0

#15 ( försöker i varje fall ;) )

Finns det någon ögon färg som är icke godkänd? Eller någon är bättre än andra på utställningar??

Njea.. jag har haft kontakt med röda katter förr men tyvärr har våra temprament inte gått ihopa riktigt, så för mig har röda katter blivit = onda katter!

Men det är säkert som du säger, att får man en själv så smälter man där också :)

Då börjar jag leta klubb också nu då :)

ÅÅååå …detta är sååå spännande!!!

[MonEnil]
0

"Sällskap", det kan nog variera vad det betyder. Det kan vara att katten inte är lämplig för avel av olika anledningar, att uppfödaren inte lämnar garanti för avel eller att uppfödaren vill ha mer betalt om den ska användas i avel.

Näsa är inte diskvalificerande för avel, men kan förstås ha betydelse på utställning. Alla har inte riktigt samma smak, och jag går mer efter vad jag själv tycker om än vad jag tror att domarna skulle tycka om. Det vet man nämligen aldrig ändå.

Ögonfärgen ska vara orange om det inte är grönögda silver eller colourpoint. Vita kan ha blå ögon eller ett blått och ett orange.

Jag tror inte det är röda perser du träffat. De är lika snälla som andra perser.

Sesse_w
0

Så då är det till att fråga varje speciell uppfödare vad den menar med sällskap.

Det är mest om det inte är rastypiskt med näsan, vill ju inte vara med och fördärva rasen liksom. Jag gillar ju lite näsa :)

Nä, det är inte perser som varit röda jag träffat, men tyvärr har det satt spår i mig :(
För övrigt är det ju perserns lynne jag gillar, förutom att de är så otroligt vackra!

Lite aristokratiska med väldiga personligheter :)

Coolgrim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt trevlig läsning på denna tråd.

Här är en till hemsida som du kan gå in på och titta på fina katter. Jag har även kattungar till Salu.

coolgrimsperser.n.nu

MVH

Tina