Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1497 ggr
Lizzie-Liza
2012-11-16 14:12
0

Honor & Avel

Jag är lite nyfiken när det gäller avel. Har lite frågor som jag hoppas att jag kan få svar på!

Hur gammal ska en hona vara när man parar för första gången?

Vilka hälsotester ska göras?

Hur många kullar kan man ta på en hona?

Hur länge mellan kullarna ska man vänta?

När borde en hona gå i pension?

MVH Liza

Lizzie-Liza
2012-11-17 10:24
0

Är det ingen som kan svara på mina frågor???

Solitaire
2012-11-17 10:41
1

Hej Lizzie-Liza,

Svar på dina frågor:

1. Honan ska vara färdigvuxen när man parar första gången, vilket innebär 10 mån-1 år. Givetvis kan man para senare också, men man ska inte vänta alltför länge. De flesta väljer att börja honans avelskarriär vid 1-2 års ålder.

2. Hälsotester: nu utgår jag från att vi pratar perser/exo. Blodgrupp (gäller alla raser) ska testas innan parning. Provtagningen är enkel, och kan göras av djurägaren själv i hemmet (svabbprov från kindens insida). Om kattens föräldrar är testade negativa för PKD, eller om man säkert vet att linjerna bakom är PKD-fria, behöver man inte testa PKD. I annat fall gör man ett DNA-test för PKD, och kan då använda samma provtagningssvabb som för blodgruppen. Det rekommenderas även att man scannar honan med ultraljud för hjärtsjukdomen HCM. Många testar även för FeLV/FIV, speciellt om man ska låna en hane. Vissa gör även höftledsröntgen, för att kontrollera så att katten inte har höftledsdysplasi (HD). Detta är dock inte så vanligt ännu.

3. Hur många kullar man kan ta på en hona varierar med individen. Det beror på flera olika saker, t ex hur lätt hon har för att föda, om hon går ner i kondition mycket när hon får kattungar etc.

4. Svaret på den frågan hänger ihop med svaret på fråga 3. Man ska inte ta fler än 2 kullar per år på sin hona.

5. Pension: återigen litet svårt att ge ett tydligt svar. I princip är en katt fertil hela livet, men man ska givetvis inte avla på en gammal hona. De flesta brukar nog pensionera sina honor vid 6-7 års ålder, på ett ungefär.

Lizzie-Liza
2012-11-17 10:47
0

Tack Solitaire för att du svarade!

Köper man ett blodgrupps test??? Vart i så fall? Kan man göra det hos vetrinären???

[MonEnil]
2012-11-17 11:48
1

Det här labbet använder jag: https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Testet heter AB Blood Group - Domestic Cat Breeds

På sidan finns också en del att läsa om blodgrupper om du klickar på i.

Det enklaste är att betala 40 USD med kort och skriva ut remiss och kvitto, som du skickar med. Du får besked att provet kommit fram efter ca 8 dagar och någon vecka senare får du svaret med e-post. Med nuvarande dollarkurs blir kostnaden knappt 300 kr.

Öppna helst en ny tops-förpackning så att inget annat DNA kan ha hamnat på topsen.

På kuvertet ska du ha en blå A-post-lapp. Portot är två Inrikes brev-frimärken om det väger max 20 gram.

Om modern till din hona är blodgrupperad, har A eller AB och inte är bärare av b-blod kan din hona inte ha b-blod och då behövs egentligen inget test. Annars är det livsviktigt för kullen.

Erna
2012-11-17 12:48
1

I Sverige har våra olika förbund Sverak (FIFe) och WCF regler om högst 3 kullar per 2 år.

Hur gammal en hona kan bli för att bli mamma? Det beror väldigt mycket på varianter och linjer. Mina silver och golden brukar vara fertila och få kullar utan problem ända upp till 10-årsåldern.

De kopparögda varianterna får vanligen inte kullar så högt upp i åldrarna. Så länge de föder och har digivning utan problem elelr missbildningar så är det OK.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Lizzie-Liza
2012-11-17 20:51
0

Tack för era svar Glad