Varför jamar min katt?
En av mina katter har börjat jama så mycket. Både på dagen och på natten. Hon är inte sjuk och har inte ont någonstans. Tvärtom så verkar hon glad. Jag får den uppfattningen iallafall. Hon har börjat jama en del när hon leker och då uppfattar jag henne som glad. Kan det betyda just det, att hon är glad? Eller vad betyder det?
En av mina har oxå börjat jama mer, och det nattetid till min förskräckelse. Så högt att jag vaknar. Vilket sannolikt är hans mening… 
Han har alltid varit otroligt aktiv, lite ADHD över honom, och jag tolkar det som att han vill ha uppmärksamhet och helst leka, kasta råtta och apportera eller nåt.
Han mår jättebra i övrigt och spinner när jag tar i honom.
Hur gammal är katten? Om det är så att katten blviit könsmogen, så ropar den efter en partner.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag vet inte hur gammal min katt är för det är en räddningskatt. Hon kan vara 9 år. Hon är kastrerad. Just nu håller de på att jaga varandra här för glatta livet och just den katten är väldigt ljudlig. Hon jamar inte nu utan mer kurrar när hon springer fram och tillbaka. Verkar som sagt vara glad. Min katt jamar också på natten. Då låter hon också som att hon är ensam men ofta när jag ropar på henne så kommer hon springandes och hoppar upp och lägger sig i sängen och sover hon med.
De kan vara väldigt pratsamma ibland.