Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1028 ggr
SaraGutis
0

Förlorad liten kattunge...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För två veckor sedan förlorade vi vår 15 veckor gamla kattunge.

Hon hade kräkts lite dagen innan, men åt och drack som vanligt och var pigg.

Sedan blev hon trött och hängig på lördagen, hon verkade vara förstoppad, men när bajskorven kom ut så blev hon lite piggare och åt och drack. Jag hade också kontakt med uppfödaren som tyckte att vi kunde avvakta i och med att hon ändå fick i sig mycket vätska.

Sedan på morgonen därpå var hon väldigt trött och hängig, ville inte äta eller dricka och pep högt när hon återigen klämde ut hårda, svarta korvar, vi gjorde då bedömningen att direkt åka till jourhavande veterinär.

Väl där hade hon 35grader i kroppstemp. och de röda blodkropparna låg på 6% (ska ligga på 28-32% enl. vet.) Så hon var nästan helt borta, hon var så pass dålig att hon fick somna in på vet. inrådan. Hon var jätte sjuk.

Själva stod vi där helt chockade, och än värre blev det idag när obduktionen kom och inte visade på några fel?! De kunde inte skicka hela kroppen i och med att det var helg och obduktionen var tvungen att göras inom 24h då, men de kunde ta ut flera av organen, lägga i vätska och skicka på analys…

Är det någon som känner igen det här? Vad kan det vart för fel?

Hon hade stamtavla, köpt av en seriös och duktig uppfödare, fått sina vacc. Ja allt enligt konstens alla regler…

Fina lilla Aprilia som aldrig fick chansen att bli stor…

sötsigne
0

Men fy så hemskt!!

Man kan ju undra vad som gjorde att hon hade så få röda blodkroppar. Om hon inte blött så måste det ju vara för dålig produktion, benmärgspåverkan?

[MonEnil]
0

Fy så sorgligt, fina tjejen Gråter

Blodbrist i samband med svart avföring får mig att undra om hon kan ha haft någon blödning i magen. Jag har inte hört talas om något liknande. Det måste vara svårt att komma fram till något när man inte kan obducera kroppen i dess helhet.

sötsigne
0

Borde väl ha varit diarré om hon blött i magen, inte hård avföring.

AgnetaB
0

Stackars er o lillkissan!  Om jag vore er skulle jag  skriva upp de frågor jag har o ringa till vet o hoppas denne kan svara så ni får lite ro. I en sådåan situation tänker man inte alltid på allt utan frågorna kommer efteråt.

heliotropes
0

Så ledsamt Gråter

Eva // medarbetare på Perser

SaraGutis
0

Ja det är så fruktansvärt sorgligt! Gråter

Har pratat med vet. om olika virussjukdomar, men det verkade inte vara det heller, de kan inte heller säga något konkrekt vad de trodde att det berodde på… Obestämd

Hon hade inga blödningar i buken, ingen vätska där heller, inga fel på njurar, lever, tunntarm, bukspottkörtel.

Har aldrig tidigare varit med om något liknande och inte hört någon som varit det heller, det var därför jag frågade här.

Tack för era kommentarer! Kyss

Mvh//Sara