FÖR kort nos är inte = kort nos...
Varför avlar man på så korta nosar så att tår kanalerna och andningen inte fungerar?
Måste man följa dommarnas sjuka syn på vad en kort nos är? Vore det inte bra om de som har "långnosar" började visa sina katter på utställning som en protest mot dommarnas smaklösa prioriteringar av extremer?
Varför ska utställningsdommare få sätta standarden i stället för de sundhetskrav som borde finnas i alla sammanhang när man talar om avel?
hmm, nu anser ju de flesta perser uppfödarna att platt nos inte är smaklöst.
plus att jag har flera ultra typade katter som inte rinner ett skvätt (och har inga problem med andningen för den delen heller) allt är inte svart på vitt, du kan inte dra alla över en kam, det finns långnästa perser som har otroligt stora problem med rinnande ögon och andningssvårigheter.
förstår att du har din syn och inte gillar rasens utseende men man ska veta vad man pratar om när man ger sig in i en sådan diskussion. folk som har fött upp perser i 20-30 år kan långt mer om rasen och vet hur dess katter fungerar, vi som lever med katterna varje dag året om.
extremt måste inte alltid vara dåligt!
jag anser att all avel som styrs av människan är extrem, det finns inget naturligt i att avla fram nakna katter, katter med lockig päls, katter med stora kroppar, katter med vikta öron, katter utan svans.
all djuravel och djurhållning i fångenskap är i grund och botten onaturlig, vem ska bestämma vad som är ok och inte?
alla katter genomgår veterinärbesiktning inann försäljning, där kollar vet andning till exempel, om veterinären skriver luftvägar utan anmärkningar, vad betyder detta för dig?
har du besökt utställning någon gång? träffat perser katter i verkliga livet? eller är det bara antaganden?
Sajtvärd på Perser iFokus
en sak till, man avlar inte för att få fram katter med trånga nosar och rinnande ögon, man försöker avla bort det! precis som andra ras uppfödare försöker avla bort rasrelaterade problem.
ingen har sagt att persern är perfekt utan problem, men vi alla är måna om att göra rasen fri från dessa problem och vi har kommit en bra bit på vägen, om man är insatt i perseravelns historia vet man att persern på 80-0 talet inte var det sundaste man sett, på 2000 talet har man jobbat stenhårt på att vidga näsborrar, bredda nospartier, släta ut ansiktet och avla på katter utan rinnande ögon, inget är gjort i en handvändning men tro mig domarna premierar inte en katt som sprutar ur ögonen och har smal nos på utställning, snarare tvärt om, man får höra det klart och tydligt!
hoppas du fick svar på dina frågor.
få se om den här tråden blir som alla andra "varför avla platt" trådar blir.
börjar alltid med ett dömande inlägg, följt av någon som försöker förklara hur det ligger till. (brukar vara jag eller Headturners)
därefter kommer monica in och kontrar med något negativt ;) (inget ont om dig monica du är lika mycket PiF som vi som föder upp perser;))
sen kommer solitair till undsättning och ger sin åsikt från en veterinärs syn (Heja heja
)
efter detta dyker Silvestris upp som har legat och väntat på att en sån här diskusion ska blossa upp,
solitair ger svar på tal och sen är bataljen i full gång!
man vet inte om man ska skratta eller gråta
TS Det märks verkligen i ditt inlägg att du saknar helt kunskap och erfarenhet…. Det är som att en barnunge suttit framför datorn å knapprat…
#3 Klockrent Mallabralla hahahahaha 
TS Kul att se att du föder upp foder till mina plattnosade osunda perserkatter, de älskar ett par renrasiga möss/råttungar per dag.
Vad tar du för dem, o kan du skicka dem med posten?
/D

#6 hahaha 
Mina plattnosade Chinchilla Perser ääälskar verkligen att jaga o släpa hem råttor och möss när de är på landet.
De ser verkligen inte ut att ha några som helst problem med nosen, ögon, andning.
Anita/Rosengångens
(domare/stavning)

Och så var det det där med att vara vänlig mot varandra även om det tar emot 

Ok uttjatat för er som funnits här länge ja men inte för mej m.fl. ser att det inte finns plats för nybörjare på det här forumet, och tack #3 att du skriver hur det hela kommer att fortlöpa i i diskussionen - alla övriga inlägg är helt onödiga efter det.
Jag är ny inom katter men inte inom avel och ja möss är bra för katter men jag föder inte upp möss, har haft en kull råttor av en olykshändelse. Och jag gläds med min huskatt varje gång hon kommer hem med en smarrig mus eller sork.
Det jag vet om korta nosar kommer av min systers kennel med fransk bulldog - ok inte katter men samma problem. De problem som finns bland kortnosade katter jag läst mej till på nätet - finns hur mycket som helst att läsa om extremavelns konsekvenser för våra djur.
Tack för mej, lämnar detta forum, har aldrig mött så många hökar på I fokus förut.
jag tror du tappade vårat intresse av att "diskutera" perseraveln när du skrev:
"Varför avlar man på så korta nosar så att tår kanalerna och andningen inte fungerar?"
och
"protest mot dommarnas smaklösa prioriteringar av extremer?"
hur trodde du att du skulle bli bemött?
att alla som älskar plattnosar och lever med perser katter skulle säga, men gud tack för upplysningen! vi som strävat efter att få våra katter så sjuka som möjligt! nu skall vi genast börja avla lång näsor?
vill man ha seriösa svar för att man är nyfiken på rasen så inleder man inte med sådana kommentarer!
då skriver man tex
hej jag har länge funderat på detta med perserns utseende, jag har erfarenhet av att plattnästa hundar har problem med andningen, hur ser det ut på katt sidan? om det är ett problem hur arbetar ni för att minska det problemet?
men du valde istället att redan när du skapade tråden klart och tydligt tala om vad som är rätt och fel och bokstavligt säga att våra katter är sjuka och smaklösa, vad kan man förvänta sig för svar på ett sådant påhopp?
du vill inte diskutera, ingen som kommit in och skrivit sådana kommentarer vill diskutera, ni vill knäppa oss perser uppfödare på näsan och tala om för oss att vi är elaka djurplågare, inget annat.
och ja vi har ledsnat på det.
vill man ha en diskution om rasens problem och icke problem kan man komma till BIRKA kattklubbs utställning på söndag, jag är där med en svart perser kattunge och en vuxen exotic hona, ni är välkomna att känna klämma på katterna, ställa de frågor ni vill.
ska bli kul att se hur många "nyfikna nybörjare" som VERKLIGEN vill lära sig om rasen på det enda riktiga sättet.
ni alla får ursekta tonen, jag är ingen otrevlig människa och jag välkomnar dig varmt att prata med mig om du har ett öppet hjärta.
men jag är så evinnerligt trött på att höra dessa påhopp, det har blivit så frekvent så visst kan man väl få skratta åt att varje sådan här tråd alltid slutar på samma sätt? lite humor måste man ha
men får hålla med om att rått skämten var lite elaka ;) men jag tror folk inte orkar förklara det här en gång till och då är det lättare att skämta bort tråden för att slippa en ny lång körare, det väcker så otroligt mycket känslor, det är faktiskt våra barn och gunåde den som talar illa om våra barn!
Jag tycker inte det är rätt att jämföra perser med plattnosade hundar och tro att de automatiskt måste ha samma problem. Katten som art har ett ganska platt ansikte. Förändringen från vanlig huskatt till perser är väldigt liten jämfört med förändringen från varg till plattnosad hund. Jämför man profilen på en varg och en huskatt finns det ju ingen likhet.
Jag låser denna tråd nu för fler kommentarer. Den var redan "dömd" från början.
TS är välkommen med en ny tråd som inte retar upp utan med seriösa frågor och funderingar som du kanske kan få fler svar på. Vi hökar är inte omöjliga
Sverige är ett av ledande länder idag vad gäller sundhet på våra per/exo,"vi" har kommit otroligt långt och "vi" jobbar på det ständigt. Hade tråden skapats på -80-talet och i början på -90-talet hade jag tyckt att den hade varit högaktuell. Men idag helt ogrundad.
Det som gör mej lessen är att det fortfarande finns länder som ligger otroligt långt efter i sitt avelsarbete vad gäller sundhet,om det beror på likgiltighet eller okunskap vet jag inte.
Du gav mej iallafall dagens skratt mallabralla,med hur dessa typ av trådar brukar fortlöpa….väldigt träffande.