Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 930 ggr
diana_
0

Matglad Gorda(tjockis)

Hej!

Nu har vi tagit Gordas (Conchis) styng bort,hittar nästan inte ens ärret ! Svullnanden försvann på en och samma dag. Sen hon kastrerades förra torsdagen har hon blivit såååå matglad och gluppsk. Tkr jag ser henne vid matskålen hela tiden och maten tar slut fort och Percy blir sur så heller ner mer och hoppas HAN äter det. Är detta vanligt för kastrerade honor? äta jääätte jätte mkt efter kastreringen? Hon åt normalt mkt förr. Tkte att Percy va gluppsk men nu drar jag tillbaka.

Går detta över?

Annkis54
0

jag tror att det är vanligt att de börjar äta mer efter kastrering…när de väl har börjat må bra igen
Om detta är en normal ökning eller inte..kan jag inte säga
men de som jag reagerar på i ditt inlägg är…att maten tar slut fort
enligt mig så ska maten ALDRIG ta slut
då får du ha större matskål.
de ska alltid ha fri tillgång till mat…så mycket så att båda kan äta **hur mycket de vill o när de vill
**skulle de bli riktigt överviktiga..längre fram så byter man (jätteförsiktigt) till en variant med mindre fett…för överviktiga katter. (allt detta enligt min personliga uppfattning)
Men låt henne äta…hon har ju inte mått så bra på ett tag nu så det är ju bra att hon samlar på sig nya krafter
Har hon blivit nåt sällskapligare…???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Bra hon äter! Men som Annki säger så får inte maten ta slut, du får ha större skål eller fler. Hon behöver nog äta nu!

diana_
0

Ju har en stor skål och en mittemellan. Skålen klarar av en viss mängd innan maten trillar ut :P. Så fyller jag på några ggr per dag.Men menar det var inte så förr,förr va d mkt mat alltid kvar.

http://www.agria.se/agria/redirect.nsf/FrameForum?ReadForm

Står det att "Om du kastrerar din katt bör du tänka på att det minskar matbehovet med ungefär 30 procent". Ljuger dem eller? veterinären säger dem får inte bli , bara tjocka för det är minst lika hälsoskadligt som att vara undernärd. Har en vän som ger sin katt jäätte mkt mat så katten är fet och kan knappt gå. Hon säger den ska äta fritt. Men så kan inte en katt se ut?Fundersameller att man leder katten till övervikt ?

Sen rör dem inte på sig mkt alls, som det står i artikeln. samma med oss äter vi mkt och rör inte på oss blit bi tjocka…hmm

Kittentotts
0

Katter är annorlundare än hundar, de behöver ha mat framme hela tiden. jag har alltid mat framme, jag har inte haft en enda överviktig katt. Ibland händer det en katt blir överviktig av olika orsaker, det man gör med en överviktig katt är att byta ut fodret mot diet foder. Men om du låter bli ge din katt en skål som hela tiden står framme är att katten hetsäter då den får mat, den går och äter som den katten din vän har. Här har vi alltid katternas mat på eget bord så inte hundarna kommer åt, finns minst 2 olika sorter av torrfoder, sen får de mjukmat 1 gång dag, och så nötfärs o annat vid sidan om. Jag håller inte med en veterinär som påstår att katten minskar intaget av mat efter kastrering,min Tiger äter lika lyckligt ur sin bästa vän matskålen som han gjorde innan han blev kastrat

diana_
0

Hm jaa dem får RC Sterilesed http://www.royalcanin.se/Katt2/Produkter/Produkter/Specialkost/Sterilised-37/

Nej jag undrar bara,alltid bra att höra. För aa som sagt det är det som är det "skumma" som jag inte förstår , hon åt inte sååå mkt förut, utan just några dagar efter kastreringen började hon. Tänkte om det är just för operationen? att det går över? funderar just på det som sagt då detta starta i samband med kastreringen.

Kittentotts
0

Kan ju vara som med min hona jag kastrerade i våras här, både jag o veterinär misstänkte hon hade något problem med livmodern, den va lite hård, en inget syntes i övrigt. Denna honan har då innan kastrering gått ner sig genom inte äta tillräckligt, protestkissat,varit deppig, dragit sig undan mkt. Nu efter kastrering och några månader senare är hon glad,lekfull,kissar ej inne, sover vid min kudde, kurrar och ligger hos mig vid tv soffan. Hon är som förbytt! Kanske har Conchi också mått dåligt av något., att hon äter är en bra början på hon mår bättre.

Annkis54
0

#3..eftersom dina katter växer o blir större så är det ju helt naturligt att de äter mer…
MIN uppfattning är att du behöver inte tänka på övervikt nu…du har väl inga katter som är feta…ta inte problemen innan de kommer…de kanske aldrig kommer.
O dina katter växer ju fortfarande…är inte färdigväxta förrän runt 3-4 år.
har alltid haft massor med mat framme…alla kan äta hur mycket de vill, när de vill..så har jag haft det under 15 år..ALDRIG haft en överviktig katt..
har du bytt foder till de nu???? sa inte du att dina katter var känsliga i magen??? räkna med reaktion…
hade jag fått råda dig så hade jag inte ens FUNDERAT över varför hon har börjat äta så mycket nu…inte innan du ser att hon börjar blir riktigt tjock
o du…köp 3 stora skålar att ha maten i då
att den tar slut ställer bara till problem
du ska inte behöva fylla på mat under dagen, annat än för att de vill ha lite fräschare ..o då fyller du bara upp skålarna igen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

faktum är…ibland så säger veterinärer så dumma saker…byt foder hit o dit…magen rasar…byt till nåt nytt…magen rasar ännu mer
nu när Cleo kastrerades så tyckte de att hon skulle ha en nytt foder..för kastrerade honor.
inte frågade de efter att hon hade en 5 månaders unge hemma som skulle äta samma mat
ibland så KAN vi uppfödare veta MER än veterinären om just vår specialitet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

#8 Håller med dig här Annki.

diana_
0

Neej bytte det för 3-4 veckor sedan. Dem reagerar aldrig mot byte av foder mellan royal canins egna konstigt nog,bara om jag byter märke till kanske wiskas eller så.

Hm jaa…men jag menar det är klart vi reagerar när hon är vid skålen hela tiden när hon förr inte var det,låter inte det liiite annorlunda?

Annkis54
0

#10..gott att det gick bra med bytet
jo..visst kan man reagera mot att hon helt plötsligt alltid äter
men så länge som du inte ser några negativa verkningar av detta…som kraftig övervikt…så gör det inget
hon kommer att gå upp i vikt nu när hon är kastrerad (brukar de göra i alla fall) men det är helt normalt
vet du vad hon väger nu???
gick hon ner sig nåt i vikt innan kastrering o under läkningstiden
det kan ju vara bra att ha nåt att gå efter
men som sagt var …de är ofta inte färdigväxta förrän 3-4 år

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

diana_
0

Hm innan kastreringen åt hon åt mkt, gick ner i vikt då hon inte ville vara ute alls. När vi kastrera henne vägde hon 3,5 kg(8 månader precis). Nu vet jag inte, vi har ingen våg. Kanske det var just det du sa, innan åt hon inte mkt alls, då hon inte våga vara framme,sen operationen kanske är tungt för kroppen ,antar jag? så nu äter hon igen sig?