föna?
Hej. tänkte fråga om ni brukar föna era katter efter ni badat dom? märker man skillnad att pälsen blir fluffigare o får mer volym ??ja ställer inte ut men vill ändå min kisse ska va fin :D om ni fönar, använder ni en vanlig fön då eller e det speciell för katter?
Det blir en väldigt stor skillnad om man fönar jämfört med om man inte gör det. Pälsen blir precis som du skriver fluffigare och får mer volym. Om man inte fönar utan bara låter katten självtorka blir pälsen ofta ganska platt och matt, dessutom lockig på magen.
Om du någon gång tänker ställa ut måste du absolut föna din perser, annars blir domaren inte glad
.
Jag använder en vanlig handfön, men det finns speciella fönar för djur som man ställer upp på bordet och inte behöver hålla i. Säkert finns det andra här som kan berätta om dessa. Personligen har jag inte känt behov av något annat än en handfön, och katterna accepterar den utan större invändningar.
#1 Jag använder en specialfön till hund/katt. Fördelen är att man även blåser ur massor med dött hår. Samt man ser väldigt tydligt om det finns några små tovor under armar, mellan bakben etc.
Om du väljer att först prova med en vanlig hårfön till människa, försök att använda en som går ganska tyst samt där du har möjlighet att slå av värmen ibland.
Mina katter tycker inte om när det blir för varmt, men det kanske skiljer.
/D
Ja, föna gärna, pälsen blir mycket finare då.
Tyvärr avskyr vår perser fönen, vi tränar korta pass och så får han självtorka, det var nackdelen med att köpa en vuxen katt.
Ok då ska jag göra det när ja badar han nästa gång:) måste köpa en hårfön först ja har inte det hemma.
Jag tror min katt också kommer ha problem me handfönen och det lär ta ett tag men ja får be min syster komma o hjälpa mig :) lättare när man e två o inte katten försöker smita. men han gillar värme ja har en värmefläkt som han ligger nära nu i vardagsrummet :) o den låter ju lite också. han e inte så gammal än så ja ska vänja han.
#2 vad heter den och hur mycket kostade den??så ja vet om det är mycket dyrare än en hårfön.
#4 Liknande denna:
http://fonziehundprodukter.se/palsvard/hundfonar/hund-fon-metro-aftd-3-blaster/
/D
jag tycker att om man bara har en katt kan man använda handfön, en trimfläkt kostar ett par tusen lappar och är bra om man har många katter för då går det fort. men självklart om man vill lägga de pengarna på en fläkt skall man göra det, det spar massa tid.
hemligheten bakom en snygg perser är avfettning, shampoonering, sköljning tills vattnet är klart och pälsen känns sträv, sedan föning till katten är snus torr.
Sajtvärd på Perser iFokus