Perserhane
Hej!
Jag har en perserhane som nu är 1 år och 8 månader. Han "luktar" inte hane och är inte särskilt intresserad av nån hona. Ingen löper i och för sig nu.
När blir perserhanar könsmogna egentligen??? Vet att det är olika men jag har haft hanar (i annan färg om det har nån betydelse) o de blev könsmogna när de var 1 år.
Vad gör jag om han inte blir könsmogen? Har kollat att han har 2 kulor :) Jag har köpt honom för sällskap, utställning och avel. I avtalet står det endast att han inte får lånas ut till andra katterier.
Har även en egenuppfödd hona som är 1 år och 4 månader och hon har aldrig löpt. Är det konstigt?
Tack för hjälpen!
Mystique
det är så väldigt olika..
allt från tidigt (7-8 månader, som min uppväxande hane gör nu) o till mer än 2 år. Jag skulle inte ge upp hoppet om en hane innan minst 2-3 år.
Sen är det kanske så att både hanen o din hona har så mycket "ursprungskatt" i sig att de reagerar på årstiden. För när det är kallt o mörkt så "löper" ju inte utekatterna. De väntar till våren.
Så du ska se att de kommer igång då..båda två
Men annars är det nog vanligast vid 1 års ålder som du skriver
Könsmogen lär han nog vara i den åldern, men "luktar" gör de ju inte ständigt. Det är bara när det är något särskilt som inspirerar som de sätter till en extra doft i lådan, t ex när någon löper, någon främmande varit på besök eller att han varit på utställning. Sedan kan lukten periodvis vara obefintlig, men det kan vara väldigt olika på hanar.
Han kanske kommer igång när den unga honan börjar löpa. Det brukar vara svårt att få igång en egen hane på äldre egna honor. Ibland behövs det att de får träffa någon helt främmande för att komma igång, men det går ju inte om han inte får lånas ut.
Men har inte den unga honan löpt finns väl ingen anledning till oro än. Honor födda på hösten brukar ofta dröja upp till 1½ år innan löpning. Sen gäller det förstås att få två nybörjare att få till det tillsammans, som inte alltid är så lätt.
kan uppfödare verkligen skriva det i avtalet att man inte få låna ut sin hane??? och hur giltigt är det eg och göra så???. och bryter man mot få man betal skadestånd?? stämmer detta???.
ha en bra dag. kram

#3 Ja varför skulle man inte kunna göra det?Står det inskrivet i avtalet så är det det som gäller.
Stolt ägare till tre La permer
#3 ja mellan 2 uppfödare gäller köplagen inte konsumentköplagen
Den här frågan har varit uppe många gånger tidigare, såväl här som på andra forum, och ständigt hänvisas till dessa båda lagar och att det skulle vara skillnad beroende på om det handlar om två uppfödare eller en uppfödare och en privatperson. Något solklart svar har jag dock aldrig sett. Alla tycks ha sina egna uppfattningar.
Eftersom jag har en del erfarenhet från hästvärlden vet jag att de här båda lagarna gäller där också och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara några speciella restriktioner på hästar som säljs av hästhandlare, eller hästhandlare emellan, kontra privatpersoner. Det enda som skiljer är att man som köpare har en starkare ställning om man köper av en hästhandlare jämfört med om man köper av en privatperson.
Varför ska en uppfödare i ett kontrakt få diktera hur en katt ska användas? Om man inte vill att den ska användas i avel får man väl se till att kastrera den innan den säljs i så fall. Obs att jag nu inte pratar om katter som har defekter och har avelsförbud inskrivet i stamtavlan, utan friska katter utan några fel.
Kan någon som är verkligt juridiskt kunnig bringa klarhet i den här frågan?
#6 Det finns en artikel om detta på Siames iFokus:
http://siames.ifokus.se/articles/4e260c0588f47213f6010578-djuridik-for-uppfodare-och-kopare-av-katt
#7 Tack MonEnil, den artikeln innehöll bra information. Fortfarande tycker jag att det finns ett frågetecken kring begreppet "näringsidkare". Att man skulle räknas som näringsidkare bara för att man har ett registrerat stamnamn är ju en smula märkligt. Men det stämmer säkert, för jag har hör detta tidigare också.
Men då kan man ju i alla fall konstatera att en uppfödare inte har någon juridisk rätt att sätta sådana villkor i ett kontrakt med en privatperson som köpare.
#8 TS är väl uppfödare? sedan tror jag inte många säljer hanar med restriktioner till icke uppfödare.. Sedan tycker man inte om ett sådant kontrakt så skriver man väl inte under…
# 8 Vad jag läser ut av artikeln är tvärtemot att man får sätta de villkor man vill enligt principen om avtalsfrihet, men att man inte vet om de håller gentemot konsument förrän saken är prövad i domstol samt att avtal har en vidare mening än den rent juridiska, nämligen en moralisk. Det är få människor som har för avsikt att bryta mot något de skrivit under och kommit överens om, och om man inte tycker villkoren är rimliga vänder man sig till en annan uppfödare.
Vid avtal mellan uppfödare antar jag att man också diskuterar dessa frågor innan köpet avgörs, och då borde det inte heller vara något problem senare, vilket det inte heller verkar vara i TS fall. Frågorna gällde ju könsmognad och löp.
#9 Jag pratar inte om TS nu, utan bara generellt.
#10 Enligt artikeln kan man inte sätta den typen av restriktioner gentemot en privatperson, då det innebär att det blir oförmånligt för köparen (det hette något speciellt på juridiskt språk).
Jag hoppas verkligen att folk inte går med på alla dess orimliga restriktioner och villkor som tycks florera litet här och var. Det finns ju gott om uppfödare som inte tillämpar dem, så då kan man ju vända sig till dem istället.