Svag i bakbenen
Är det någon som vet vilka sjukdomar som kan göra att en katt blir svag i bakbenen?
Min ena hona har blivit det. Hon går lite underligt och tappar balansen och ramlar ner från bord och klösträd osv…
Verkar inte ha ont och äter som vanligt. Inga andra symptom…
Någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara?

Jag har sålt en kattunge som blev svagare och svagare i bakdelen.Det slutade tyvärr med avlivning när katten var sex månader.Obduktionen visade på en missbildning i ryggraden.
Stolt ägare till tre La permer
Höftledsdysplasi kan det kanske vara. Min ena exotic har det och hon börjar bli svag i bakdelen. Visar inte smärta. Jag har pratat med veterinär som säger att katter sällan visar smärta - inte alls som en hund.
Jag misstänkte också HD men veterinärerna har uteslutit det. Hon har lite förhöjt Blodsocker och lite dåligt njurvärde och lite andra värden som inte var helt ok men inte jättedåliga… inte tillräckligt för att ställa diagnos på diabetes. Hon är inlagd med dropp för att se om det är fel på vätskebalansen och för att ev ta mer prover.
Inga fästingar, möjligtvis någon mus i rastgården.
#3 Visade den vita blodbilden något avvikande? Hur gammal är din katt?
Koldioxid var lite högt och sen tror jag att MVC eller MCV (eller nåt liknande) också var lite onormalt på nåt sätt. Annars tror jag det mesta var normalt. Hon är snart fem år.
#7 Ok. Om den vita blodbilden var normal (vilket det låter som), och hon dessutom är såpass "gammal", tror jag knappast att det är vingelsjuka. Man ska aldrig säga aldrig, men sannolikt inte.
Gjorde veterinären en neurologisk undersökning? Är reflexerna normala?
Svaghet i bakdelen kan bero på olika saker. Det kan dels vara fråga om en allmän svaghet, på grund av sjukdom, som gör att katten blir vinglig. I så fall är reflexerna i bakbenen oftast normala. Exempel på sjukdomar i inre organ som kan ge vinglighet är njursvikt och kardiomyopati.
Sedan kan det vara en neurologiskt orsakad vinglighet, och då finns flera olika möjligheter. Inflammation i hjärna och/eller ryggmärg till följd av virusinfektion (vingelsjuka, FIP), tumör, för att ta några exempel.
Man kan också tänka sig en muskelsjukdom, vilket är mera ovanligt.
Du får avvakta vad utredningen visar. Håller tummarna för att det inte är något allvarligt :)
Det verkar inte vara något annat fel på henne neurologiskt och hon verkar frisk i övrigt.
Vi har röntgat ryggen och det verkar som att hon kan ha gjort sig illa så förhoppningsvis blir det bättre med kortison.