Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5708 ggr
shamz116
0

Rinnande ögon

Ville se hur många av era perser katter har rinnande ögon? Hur ofta behöver ni torka dom? och hur gör ni? orsakerna verkar många varför de får dessa problem ja har alltid trott de va de korta näsorna, men de verkar det inte va…

[silkesnosen]
0

Nej det kan ha att göra med trånga tårkanaler. Min har en knäck på en kanal, så han rinner. Det är enkelt att hantera. Jag tar bara några gånger i veckan och tvättar av med ljummet vatten, torkar torrt, kan om jag vill få bort missfärgning använda Jean peau ägonvatten kring ögonen och sedan massera in Eye envypuder kring ögonen, så är det lugnt. En del räcker det med att man torkar med lite ljummet vatten några gånger i veckan, viktigt att inte överdriva, då det kan irritera ögat.

Erna
2

Den allra vanligaste orsaken till rinniga ögon på perser är dels den långa pälsen runt ögat och dessutom har de ofta en virusinfektion.

Numera avlidna veterinären Ann Marie Nilsson testade samtliga perser och exotic på sin klinik och kom upp i svindlande dryga 90 % som hade virusinfektion, de flesta hade klamydia.

När SVA gjorde testerna så var de flesta negativa, men när ett lab i USA gjorde tester på samma material, så var de flesta positiva. Troligen hade de bättre utrustning eller metoder, vad vet jag?

Det bästa är att låta veterinären ta odling för virus så att man får se vad det är. Kanske en vaccination är lösningen?
Finns inga virus kan man gå vidare och testa för bakterier och svamp.

Hursomhelst så finns det ingen anledning att bara låta det vara, för det är inget naturligt hos perser/exotic.

Jag har noterat att vissa kattungar får rinnande ögon ca 2 dagar efter levande vaccination mot kattpest-kattsnuva. Man ger dem ju sjukdomen litegrann.

Tänk om det skulle vara så enkelt att katterna faktiskt får rinniga ögon av levande vaccin??? Persernas och exotics fysionomi kanske gör att de oftare får rinn, jämfört med långskalliga raser?
Detta borde insatta veterinärer kunna besvara. Jag vet inte om det finns någon studie på detta.

För länge sedan läste jag att trånga tårkanaler inte alls är särskilt vanliga hos Per och Exo. Däremot är det vanligt att veterinärer
och vanligt folk säger det av gammal vana.

Det inaktiverade vaccinet FEL-O-VAX PCT är restat fn, så jag har fått nöja mig med ett levande.

Till nästa kull ska jag ha det inaktiverade! Jag har aldrig fått några biverkningar av FEL-O-VAX PCT.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[silkesnosen]
5

Ledsen men det där tror jag inte alls på, även hundar kan ju rinna en hel del, vissa raser. Min erfarenhet är att det har med anatomi att göra. Alla rinner ju inte så en del är bredare. Min är testad för klamydia, utan anmärkning, utan har med hans anatomi att göra och jag anser att man måste inse att kattens utseende spelar in, om det är ett "mindre lyckat exemplar", även om jag tycker att min är fantastisk förstås. Sedan tror jag att olika har olika benägenhet för det, alltså genetik.

[silkesnosen]
2

Tänker som så här också. På utställningar finns ju alla sorters kattraser, isåfall skulle ju de bli "smittade" också och börja rinna och det tycks de ju inte göra.

shamz116
0

Hmm..ja som jag märker av era olika svar, är uppfattningarna olika:) jag ska ta upp detta med veterinär mer sen när jag har möte. men för säkerhets skull ska jag då be om det vaccinet du nämner…

Jag ville gärna höra dock mer hur många av era katter som har rinnande ögon, inte bara orsaken till det. En del får tvätta 2 ggr om dagen vet jag. så det kan vara väldigt olika.

[silkesnosen]
1

# 5 Man ska inte tvätta ofta, då irriterar man och man får tvätta ännu oftare. Använd de produkterna som jag nämnt vid behov, så blir det lugnt. Min katt har ju en knäck på tårkanalen, så det ena ögat rinner det alltid från, så pudret lugnar både hud och öga. Det andra "mer normala", skulle säkert klarara sig med ngn lättare rengöring max två ggr i veckan.

Erna
1

# 3

Du får tro eller ej, men resultaten av testerna har AM Nilsson berättat för mig och hon var ganska chockad över att det var så många som var positiva. Jag tror på labbtester och inte på tyckande.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
0

#7 Kanske det är så med perser och exoters ögon att de är mer känsliga för virus, statestik visar ju på att 80% av katterierna har herpesvirus i sin besättning och det gäller ju alla raser.

EllaLind
0

Oj, 80%! Det låter inte nåt vidare :(. Om det skulle visa sig att man har det hur gör man då för att bli kvitt eländet? Förutom att man vaccinerat dem och gett behandling mot herpes. Känns som om smittan bara skulle gå runt och aldrig bli bra?

shamz116
0

min perser blandis har inte rinnande ögon ..så skönt:)veterinären sa att de va för ögonen inte va så utåtstående

Headturners
0

#9 Goggla det så finns det massor av info, vad jag förstår så är det så att man ska hålla katterna så friska som möjligt och stressfria för att förhindra att virus aktiveras.

#10 Självklart är ju stora öppna ögon mer utsatta för bakterier och virus, och skador.

shamz116
0

#11 min katt har stora ögon…men inte lika utåtstående

mallabralla
4

en sak jag kan säga om veterinärers kommentarer om rinnande ögon, och det är att de har teorier till höger och vänster så jag skulle ta det med en nypa salt. jag har hört så många olika veterinärer uttala sig om orsaken men jag tror inte att alla individer går under samma "diagnos" det finns katter som rinner fast de har icke utstående ögon och det finns dem med "utstående" ögon som inte rinner.

Sajtvärd på Perser iFokus

shamz116
0

#13 ja jag tror dig! hans ögon rinner inte, men de e stora o nu har han ju nyss fått vaccin men ja får torka lite i ögonvrån för de blir lite sånt svart där annars ibland-..men verkligen inge problem.

JohannaEkroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**På utställningar finns ju alla sorters kattraser, isåfall skulle ju de bli "smittade" också och börja rinna och det tycks de ju inte göra.

**Det kanske är för att vaccination är ett krav på utställningar. Vaccinationen skyddar moot smittan.

Men det hindrar inte från att man kan dra med sig smittan hem.

F.ö. är Ann Marie Nilsson en mkt duktig veterinär som är mycket kunnig på kattsnuva. Jag har träffat henne själv med min tös S*Juvelens Blossa (NFO) som fick kattsnuva (herpes) enbart 5 dagar gammal. Hon var den enda i kullen som fick det.

Annan katt i katteriet S*Juvelens (som Blossa kommer ifrån) hade varit på utställning drygt 2 veckor innan nedkomst. Det var den enda möjliga förkaringen. Jag är inte Blossas uppfödare, bara hennes fodervärd. Blossa bodde hos mig i drygt 5 år.

Vila i frid, stumpan! Kyss

(Nedan syns Blossa med sin kullbroder Saffran som tyvärr även han har vandrat över regnbågsbron, prinsen min! Matte saknar er! Kyss)

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Solitaire
0

#15 Liten korrigering: vaccinet skyddar inte mot smitta, däremot får en vaccinerad katt som smittas med herpes eller calici betydligt lindrigare symtom (eller inga alls) jämfört med en ovaccinerad katt.

Trevligt att höra att du uppskattade Anne-Marie som veterinär. Hon var verkligen otroligt kunnig på katt. Vi var goda vänner. Tyvärr drabbades hon av en svår sjukdom och avled på midsommarafton 2011.

Fina katter på bilden!

JohannaEkroth
0

Solitaire - Åh när du säger det så så minns jag. Tråkigt hur som helst. Rynkar på näsan

Tack för komplimangen. Glad

Tack för rättningen. Menar förstås att eftersom katten på utställningen och förhoppningsvis de hemma också är vaccinerade så minskar risken för spridning.

Jag vet inte hur det är med skillnaden mellan klamydia och herpesviruset hos katter.

Men vaccinerade katter som umgicks med Blossa trots hennes ständiga förkylning fick inte en gnutta symtom själva på kattsnuva. Blossa själv var givetvis vaccinerad. Vet inte om det gjorde någon skillnad.

Blossa var en sådan katt man kunde ta med sig överallt där man hälsade på. Kanske för att hon inte hade något luktsinne. Hon var inte rädd för någonting. Givetvis var jag noga med om katten i hemmet man hälsade på var vaccinerad, annars fick hon givetvis stanna hemma. Men hon var som en hund. Älskade att vara ute och gå i koppel typ till den lokala butiken och sådana saker. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else