Bästa torrfodret samt blötmat
Vilket torrfoder rekommenderar ni? Min katt äter Purina One för steriliserade katter och den verkar bra men man vet ju inte om den innehåller tillräckligt med allt som en katt behöver få i sig?
Acana alla dagar i veckan
Sajtvärd på Perser iFokus
#1 Har inte hört talas om Acana tidigare, läste och det verkar vara ett VÄLDIGT BRA foder!
Vad skulle du rekomendera till 6 månaders nykastrerade hankatter? De väger 4,3kg nu och vill inte gärna att de bli "tjocka", då fetma inte är bra…men att de ska få i sig alla viktiga ämnen då de fortfarande växer!
Några tips?
Tack på förhand!
Mvh//Sara
Eukanuba, skulle inte ge något annat.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Acana absolut :)
jag ger Acana till alla mina katter, oavsätt ålder eller om de är kastrerade, den har högt protein innehåll och inte en massa bjäfs i sig. I naturen äter alla katter samma mat, oavsätt ålder, att ha tusen olika sorters foder med olika inriktningar känns onödigt för mig, Acana är alla dessa i ett :) däremot kan bitarna vara lite stora för tex små kattungar. jag har testat det nya fodret Four friends kitten, katterna har svarat bra på detta.
Torrfoder ger vi just nu Taste of the wild, för att det är sånt jäkla problem med att få hem Acana som är slut jämt.
Blötmat Bozita
Taste of the wild är ju oxå himla bra :))
TACK!
Ska absolut byta till detta foder!
Acana torrfoder och blötmaten är det lite sämre märke på för tillfället. Ska köpa hem mer Bozita igen.
körde också bozita blötmat förrut men en blev jätte lös i magen av det, en annan spydde och den tredje fick sådan allergi av det att hon fick sår runt halsen och nu är helt kal där!!!! slutade för 2 veckor sedan med det och hon har inte haft ett enda sår efter det, men lär ta ett tag för pälsen att komma ut.
City pet är huvud försäljare av Acana, dem har det alltid inne i butik.
Blötmat (mest mjau men ibland bozita), rått kött men aldrig torrfoder då det oftast är spannmål i, potatis som är giftigt för katter eller konstiga saker som äpplen för att hålla ihop kulorna. Det och för lite kött. Katterna är ju carnivorer så då blir blötmat närmast det mest naturliga. Jag vill helst helbarfa katterna men det går inte just nu.
Cenaturio! Fritt från kemikalier och färgämnen. Använder detta till min hund och min svärsmors tre katter plus 3 hundar samt min sambos brors alla katter och 2 hundar.
Exempelvis "Kattmat långhåriga raser"
Analys: Råproteiner 29,5%, Råfett 11%, Växttråd 2,5%, Vatten 10%, NFE (Kolhydrater) 39,5%, Aska 8% (Kalcium 1,4%, Fosfor 1%, Natrium 0,5%, Magnesium 0,15%) + massa olika vitaminer.
(Ganska lika, mer råprotein i Acana men mindre råfett i Cenaturios)
Det här är Acanas "analys" om du vill jämföra:
Råprotein (%)
35.0000
Råfett (%)
20.0000
Växttråd (%)
2.5000
Vatten (%)
10.0000
Aska (%)
7.5000
Kalcium (%)
1.5000
#12 Största proteinkällan i Cenaturio är spannmål enligt tillverkaren (står först i innehållsförteckningen enligt livsmedelsverkets regler).
Största Proteinkällan i Acana eller andra "kött" baserade foder är just kött (eller köttmjöl), vilket jag och många andra anser är det man skall ge katter om man inte orkar/klarar av att barfa.
De proteinmängder och den fetthalt du anger för fodret är inte ens i de mängder som de flesta fodermärkes lightfoder.
Exempel:
Varumärke
James Wellbeloved Duck & Rice Senior
Tillverkningsland
Storbritannien
Råprotein (%)
29.0000
Råfett (%)
12.0000
Växttråd (%)
3.0000
Aska (%)
7.0000
Så enligt mig hör inte Cenaturio hemma i tråden "Bästa torrfodret eller blötmat"
/D
#13 Nehe okej. :) Nej jag har inte detta till min katt själv iof, flr han äter bara blötmat. Men det är det enda min hund tål (som jag enkelt och för ett bra pris kan få tag på) för nästan allt annat spyr han av.