Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 6527 ggr
[spinn]
2012-02-03 08:18
0

Foder till era perser?

Vad äter era perser? Och hur mycket och varför just den sorten?

[spinn]
2012-02-03 08:26
1

Vår första perser åt Whiskas torrfoder och någon enstaka gång ibland en liten påse med blötmat.

Vår andra perser åt InHome torrfoder, för hennes mage klarade inte av någon annan sort. Blötmat gillade hon inte så mycket, så det blev väldigt sällan.

Vår nuvarande vuxna katt som vi nyss köpt äter KiteKat torrfoder och är inte så känslig för han hade provat några olika sa förra ägaren. Vi funderar dock på att övergå till någon annan sort senare som passar hans päls, ras och ålder bättre, tex Royal C. Han har inte ätit så mycket blötmat tidigare, så vi får se vad han tycker om det någon gång ibland.

Läste någonstans att endast torrfoder "sliter" mer på njurarna, stämmer det?

Chillas
2012-02-03 09:31
0

Här ges det enbart av Royal Canin. Det finns olika sorter att välja på.

Vi kör mest med babycat, kitten och oral sensitive.

Fri tillgång på torrfoder och rent vatten. Blötmat en gång om dagen till de som vill ha.

lindusfia
2012-02-03 09:45
0

Royal Canin torrfoder för perserkatter.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

A_KickEm
2012-02-03 10:05
3

Taste of the Wild och Acana för att de är spannmålsfria och innehåller kött/fisk istället för fabrikstillverkade proteiner. Fri tillgång.

Lite blötmat 2 ggr/dag - Naturediet (vacuumförpackat utan konserveringsmedel, färgämnen, smakförstärkare) eller färsk kyckling/fisk/köttfärs etc när jag har sån't till midddag själv. Bozita våtfoder i tetrapack förekommer också.

Headturners
2012-02-03 11:51
3

Acana och Orijen av samma skäl som #4 skriver.. Bozita kitten till dom små och våtfoder i tetrapack.. Vill påpeka att det är otroligt viktigt att läsa vad foderna innehåller för skräp. Katter är köttätare inte ska dom ha spannmål….

Sussie

mallabralla
2012-02-03 12:59
0

Acana, vart får ni tag på det? ger nu RC persian men vill byta just pga allt spannmål och jag har en kulle här som absolut inte tål spannmål.

tycker ni at´t det fungerar bra?

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2012-02-03 13:00
0

har ju också kommit något nytt nu, applaws, ska innehålla 80%kött och inga spannmål, någon som vet mer?

Headturners
2012-02-03 13:15
1

Foderbilen Mallabralla Glad Det funkar bäst, bytte för två år sedan för våra katter spydde å var lösa i magarna i mellanåt av RC, nu är det som tallkottar i lådorna hihihi och ingen spyr..

mallabralla
2012-02-03 13:22
0

sussie, hur är pälsarna? har varit lite fegis med foderbyte för när mamma katt har bebisar är det ju praktiskt med RC babycat när mamma är van vid RC, men såg att du körde på Bozita till dina bebisar? jag var inne på det men läste innehåll och valde bort det (kommer inte ihåg varför nu..hahah)

A_KickEm
2012-02-03 13:30
0

#7 Applaws torrfoder har jag inte sett någonstans men deras våtfoder finns hos Animail (F d Foderbilen).  Våtfodret är dyyyyrt!…och fortfarande konserver. Jag strävar efter att dom ska ha något färskt varje dag eftersom torrfoder o konserver är steril mat och saknar i hög grad naturliga vitaminer o enzymer = dålig tarmflora = känslig mage & försämrat immunförsvar.

Finns torrfodret i Sverige……säkert dyrt?! Enligt hemsidan så är det ca 60% torkat kycklingkött, ca 10% hackad kyckling ( slaktrester?) och 10% kycklingfett - men det ser ut som ett bra foder.

Foderbilen har alltså bytt till nytt (fånigt) namn o finns på www.animail.se

A_KickEm
2012-02-03 13:33
1

PS Jag köper katt- o hundmat samt kattsand från Animail trots att jag bor i stan - det är fraktfritt över 500 kr och man slipper bära hem alltFlört Uppfödarrabatter gäller - man skickar in kennel/katteribevis samt kopia på sina kundkort så sköter dom det hela - man loggar in och får de rabbatterade priserna direkt! Jag har köpt från dom i 4-5 år nu och är supernöjd!

mallabralla
2012-02-03 13:41
0

:) torrfodret verkar inte finnas i butik än, men går man in på Applaws egen sida så finns det, så vet ej pris. hm.

men hur göra då med blöt maten, tetra pack?

#11 du använder Acana, vad använder du till dina kattungar? det samma? vad rekommenderar du till kattungeköparna då? Acana också? RC är ju lättillgängligt så känns som det är bättre att rek det än tex ett foder de alltid måste best. känns som de kanske annars väljer att gå till matbutiken och köpa whiskas (huaFörvånad

mallabralla
2012-02-03 13:43
1

Förresten #11, Naturediet, finns bara hund så vitt jag vet? vart får man tag på katt?

Headturners
2012-02-03 13:57
0

#9 Tyvär finns det inte Acana eller Orijen i mindre bitar som är bra till kattungar, så därför börjar jag med Bozita kitten till dom små och sen blandar jag det med Acana när dom blivit lite större. Bozita är svenskt foder och inte en massa konstiga ämnen i. Funkar bra här och pälsarna växer som ogräs :) sen kompleterar jag med en vitaminblandning som jag köper hos Foderbilen som heter Standart Immun. Superbra:)

mallabralla
2012-02-03 14:09
0

tack sussie, har nu beställt hem Acana grassland och Bozita blötfoder, vill slippa kräkningar och ledsna miner. man kan ju hoppas de kommer med kitten foder, det finns ju ett bredare sortiment på Hund så det lär nog komma :)

A_KickEm
2012-02-03 14:15
0

#12,13

Naturediet finns bara till hund - det är den jag använder. Inget jag rekommenderar till katt annat än som komplement eftersom man inte har den fullständiga näringsanalysen….ger samma "tillskott" av våtfoder till hund o katt….ibland Naturediet, ibland kattmat Flört Merparten av maten dom får består av torrfoder. Naturediet innehåller 60-65% kött (olika sorter), ris o grönsaker & vitaminer o mineraler förståss.

Använder även Eukanuba ibland (varierar mellan sorterna) och det får kattungarna. Lätt att få tag på, inga konstgjorda, fabrikstillverkade proteiner och bra näringsvärden. Inte optimalt men jag är petig med innehåll och det mesta är sämre än Eukanuba.

Acana tycker jag ligger lite lågt i protein men jag ger ju extra kött så det är ingen problem för mig - men vill inte skicka iväg kattungar med den maten och Taste of the Wild kan vara svårt att få tag på men annars skulle det fungera bra för kattungar också. Varken Acana eller Taste o f the Wild funkar för de riktigt små pga av bitarnas storlek.

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av RC från hundsidan där jag sysslat mycket med kostrådgivning i många år (ideellt) till i huvudsak sjuka hundar (allergier, hudproblem, magproblem, matvägrare, överviktiga etc) inkl avlivningshotade hundar samt några få med annan problematik. 99% av "mina" problemhundar har ätit RC oftast från tidigaste valpåldern - och 99% av dom har blivit bra med kostomläggning. Kan bara påminna mig EN hund som vi aldrig kom riktigt tillrätta med, vissa hundar har tagit månader att få ordning på. RC innehåller i huvudsak det jag kallar konstgjorda processade proteiner - och jag har en mycket djup övertygelse när det gäller ätande av artfrämmande proteiner - hundar ska INTE leva på vegetabiliska proteiner eller proteiner som via diverse fabriksprocesser utvunnits ur de delar på slaktdjur som inte ens kan malas ner o kallas slaktavfall - likaväl som kor inte ska äta kor. "Shit happens" när man går emot naturen!

Nowah åt RC när hon kom och vägrade all färsk mat/våtfoder och det har tagit ett halvår att avvänja henne - men nu äter hon som hon ska och har fått tjockare blankare päls. RC sprejar ju sina kulor med något fett guckel så dom blir som narkomaner på fodret!

mallabralla
2012-02-03 14:25
0

så om jag hänger med här rätt nu, Acana är bra för den vuxna katten, ej för kattungen. vad anser du då om Bozita som tex headturners använder till kattungar? är det bra för bebisarna? skulle man rent av kunna ge Bozita rakt av till katten hela livet utan att skämmas? eller är det en bra ide att start amed bozita och sedan sakta gå över till acana som sussie säger?

Headturners
2012-02-03 14:27
0

#16 så det är därför dom äter som bulimiker av RC,Fett guckel. blä å fy säger ja bara. Mc-Donalds mat är det för djur:(

A_KickEm
2012-02-03 14:31
1

Standardt Immun är framtaget som tillskott då man lagar egen mat och det är bra i vissa andra sammanhang också, som till vuxna sjuka, nergångna djur -  men jag skulle inte våga ge det till växande ungar som äter heloder pga risk för obalans i kalcium/fosforhalten. Om man ger färsk mat som kött/fisk så brukar jag rekommendera Immun i proportion till hur mycket färsk mat dom får. Vill man "boostra" pälsen så kan ju Standardt Päls vara ett alternativ men jag har ingen erfarenhet av just den.

A_KickEm
2012-02-03 14:45
0

#17 Tycker gott man kan använda Bozita rätt av - ett betydligt bättre foder än RCCool….men jag skulle välja "kitten" rätt av till såväl stora som små för jag tycker de övriga ligger lågt i proteinhalt - men det kan man ju fixa med lite färskt kött/fisk - och här kommer ett problem. Valp/kattungeköpare kan inte förväntas ha den foderkunskap som uppfödarna har - och dom tror att om det står kitten på en påse så kan inte vuxna äta det. Jag brukar säga till mina köpare att dom BARA ska läsa det finstilta och strunta i de stora färgglada bokstäverna. Innehåll o näringsanalys avgör vad fodret är lämpligt till! Olika fabrikat har fullständigt olika uppfattning om vad ett kitten eller puppy ska innehålla osv.

Ett foder som ligger 2-3% över miniminivå p proteinet är för klent! Miniminivå innebär att fabrikanten ska kunna visa i test att 6 av 8 djur överlever i 6 månader (gäller AAFCOstandarden på hund) - skulle förvåna mig om kraven på kattfoder överglänser dettaGråter proteinet är den viktigaste beståndsdelen av de sk makronutrienterna!

Och apropå McDonalds så är det i USA tillåtet att använda begagnat fett från McDonaldss m fl i djurmat - används bl a till att spreja kulor - jag hoppas det är förbjudet i EU men känner mig inte automatiskt övertygad.

Om du byter foder så kommer du snabbt att märka att den feta (äckliga) hinnan av fett som samlas i skålen när du ger RC inte längre finns - och du kommer inte att sakna den!

A_KickEm
2012-02-03 14:54
0

det sista var också menat till #18 Skäms

Kanske ska förklara AAFCOstandard - det är de amerikanska myndigheternas standard för hund o kattmat jag pratar om och dom har då också satt upp kriterier för vad ett foder ska uppfylla för att få kallas helfoder - "innehåller allt din katt behöver". Bif nedan!

AAFCOstandarden tillämpas i princip "worl wide" - men så är ju alla större foder märken ägda av multinationella företag som Palmolive, Nestle m fl. o säljs i hela världen.

OBSERVERA att alla värden anges i torrvikt - ett torrfoder innehåller omkring 10% vatten….kan variera lite (i texten finns anvisning till hur man räknar om vilket kan vara bra att göra särskilt m våtfoder). För torrfoder kan man i princip utgå från 10% och alltså räkna UPP tabellens värden m 10% o jämföra med vad det står på påsen. För en vuxen katt blir då minimum 29% - för en kattunge 33% protein. I kalkylen måste man även räkna med felmarginaler - det är inte alltid fodren kommer upp i de nivåer som anges på påssarna.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1&aid=657

Headturners
2012-02-03 15:06
0

#19 Standart  kattunge finns också som jag har gett dom små Glad dom stora får Standart Immun, missade å skriva det..

Jag förklarar alltid för mina köpare VARFÖR  jag inte kan rekomendera RC. Jag ger dom också råd om vilka foder som är bättre å var dom finns att köpa.

jambo
2012-02-03 15:31
0

Då skall jag berätta vad våra kissar äter.

Grundfoder Royal Canin i alla former, till vuxna o kattungar o dräktiga honor..

Även lite Hills emellanåt.

Har övergått mer o mer till Olivers kattfoder ( det nya receptet) funkar mycket bra hos oss .

Har ngr som får Bozitas blötmat eftersom de vill ha detta.

Aldrig ngr problem med ngr magar!

På olivers foder så blir det mindre avföring o fina pälsar.

Använder även deras kattsand o köper hel pall 3800:-/ 60 st  a 10kg, jättebra sand.

Från Olivers är ju en fördel / fritt hemkört till dörren / toppen för oss.

Andvänder deras foder även till hund!

Ger lite kattemalt till ett par emellanåt, eftersom de alltid vill ha gräs eller är vana vid  detta , men lite svårt just nu.

Fri till ggn till mat o friskt vatten hela tiden.

Mvh / Gujje

A_KickEm
2012-02-03 16:13
0

#23 Olivers är ett väldigt bra foder i klass med Acana, Taste of the Wild etc. Dom hade bra uppfödarrabbater tidigare när man beställde direkt från dom - vet inte hur det är nu. Vet bara att dom gjort om rabattsystemet på något sätt. Det säljs även av Animail (fd Foderbilen). Jag har använt det periodvis på både hund o katt men det är ett tag sedan nu.

Jag har funderat på att använda det till CRX-kullen jag har just nu men då är det ju problemet med att köpare vill ha ett foder dom kan få tag på väldigt snabbt och enkelt. Jag tycker ju att det är snabbt och enkelt att beställa på Internet och få hemkört men alla delar inte den uppfattningenGlad

I o för sig tror jag man kan använda Olivers och rekommendera Taste of  the Wild eller Orijen som alternativfoder till de som inte vill  köp Olivers -och även Acana när de passerat ettårsåldern  - dessa foder är alla ganska lika i konstruktion och näringsvärden (m undantag av Acanas lite lägre proteinhalt)

A_KickEm
2012-02-03 16:21
0

Den gängse rekommendationen är ju att man INTE ska ge tillskott till helfoder till växande valpar/kattungar - i varje fall inte med innehåll av kalcium och/eller fosfor. Standardt Kattunge är nog också tänkt som tillskott till hemlagat och innehåller kalcium.

Slå en signal till Lena på Standardt - hon är suverän på att veta vad man ska ge/kombinera eller inte, och hon brukar vara väldigt hjälpsam. Jag kan ha fel!

[spinn]
2012-02-03 16:51
0

Intressant att se vad alla skriver och det var bra att veta att Royal C inte är så bra som jag kanske trodde. Ska absolut läsa innehållet och välja därefter till vår katt.

A_KickEm
2012-02-03 17:18
1

# 26

Om RC la hälften så mkt resurser på innehållet som på marknadsföring, sponsring och uppfinnande av nya meningslösa fodervarianter i syfte att kapa åt sig hyllmeter efter hyllmeter i butikerna så kanske…….vilket är det egentliga syftet med all fodervarianter + större vinst naturligtvis. Foder med samma innehåll som de "vanliga" RC o bara liiiite variation i receptet typ 1% skillnad i proteinhalt, säljs betydligt dyrare…..det enda dom i stort sett gjort är att förpacka det i olika påsar samt tillsätta någon extra nonsens-ingrediens.  Resultat - mindre och bättre märken slås ut eller får inte en chans att komma in överhuvudtaget för om en butik överhuvudtaget ska få sälja RC MÅSTE dom ta in det RC bestämmer….och butikerna kan inte ha hur mycket hyllmeter foder som helst. Utpressning m a o! …..enligt flera av varandra oberoende zoohandlare som jag pratat med vid olika tillfällen. Många zoohandlare skulle helst slippa sälja RC - men kunderna vill ha det…………och handlarna vill överleva.

Headturners
2012-02-03 17:24
3

#27 Ja ryggsäckar och sånt gör dom ju bra SkrattandeFlört

A_KickEm
2012-02-03 17:37
1

För att mildra min kritik nåågot så kan jag ju säga att RC faktiskt har EN bra produkt - modersmjölksersättningen!  Jag använder den i första hand till mammorna de första dagarna efter förlossning - rikligt med lättsmält näring till en mage som kan vara lite upprorisk efter ett antal moderkakor och den nya kissobajsdieten. Vid behov även till de små. Kan också funka som gödning till magra hundar/katter eller som lättsmält mat efter operation etc

[silkesnosen]
2012-02-03 17:40
0

Jag ger RC och har fått mixa olika sorter för att få hans mage att fungera optimalt, men han äter ORAL, som grund i kombination med Pure feline:vitalitet just nu.

Jag provade att ge Eukanuba,, då kött och fettinnehållet var mkt bättre, då jag vill at han ska få det bästa, men han tyckte det var äckligt och blev dålig i magen, till saken hör att han alltid haft känslig mage och sjukast blev han av I/D o W/D, som han pågrund av en annan katts magproblematik fick äta en period, han vart helt utslagen och det skulle vara bra för magen..ojoj…

mallabralla
2012-02-03 17:47
0

hihihi man får många fina presenter från RC ;)

tack snälla för förklaringen, som uppfödare så vill man ju satsa på det bästa och besvärar sig gärna lite extra för att få tag på det, men det är just det här med lättillgängligheten för kattunge köparna, och om man säger de ska köpa ett foder som är svårt att få tag på så riskerar det ju att bli whiskas i slutändan, men ska prova bozita, min kastrat hane är den stora testkaninen då han är super allergisk mot spannmål (en kula RC och han spyr 6 gånger under en natt, lika så eukanuba, hill´s osv)

just nu får han Iams mature då jag och min kollega lusläste igenom alla innehållsförteckningar på fodrena i butiken och kom fram till att det var det fodret som innehöll minst tillsatser, nu kanske han kräks 1-2 ggr i veckan ist för 5-6 gånger om dagen! men är inte överförtjust i Iams och vill gärna att alla skall äta samma för enkelhetens skull.

[spinn]
2012-02-03 18:15
0

#27 Ja, det var bra att veta :) Det blir inget Royal C för vår del, får läsa på lite till och prova något bra istället.

mallabralla
2012-02-03 19:04
0

ja modersmjölks ersättningen är bra!

Mayer
2012-02-03 20:00
0

Vad ska man då tita extra på,proteinhalten och hur mycket spannmål?

Är då spannmålet det som kallas växtråd?Eller fler olika beteckningar?

Som det är nu har jag tagit hem prov på ProPlan????????

A_KickEm
2012-02-03 20:01
0

De få gånger jag behövt använda ersättning längre tid har jag även tillverkat "hemlagat" för att de ska få i sig färsk mat o naturliga vitaminer o inte enbart kemikalier - men som sagt den är bra och de flesta tycker den är god. Apotekets däremot tycks smaka motsatsen - har försökt med den en gång till en skadad valp som jag blev tvungen att skilja från mor o syskon under en tid ( 9dgr blev det) och den valpen hade hellre svultit ihjäl än ätit av den…..så det fick bli hemlagat + extra tidig start med fast föda (färskfoder)…..och NÄR ska vi få motsvarigheten till hundarnas färskfoder till våra katter??? BARF-korvarna är för svåråtkomliga om man inte bor i Stockholm!

Snobbehills
2012-02-03 21:24
0

#34 nej växtråd brukar man kalla icke vattenlösliga fibrer, spannmål, då måste man läsa innehållsförteckningen, men det står inte alltid svart på vitt, istället för att skriva vete kanske det står gluten osv.

Här kan man köpa Applaws torrfoder fraktfritt till rätt bra pris tror jagGlad

http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws/136608

Själv ger jag mina katter Orijen och Carnia Lynx(de har olika favoriter så de får välja själva vilken de vill äta) Men sen har jag en besvärlig katt som bara hittills har kunnat äta RC Gastro Intestinal veterinary diet. Jag tycker egentligen inte om RC pga deras "monopol" och att de har mycket vegetabilier i alla sina foder, men så länge kissen faktiskt mår bra i magen och är fin i hull och päls så är det värt varenda krona!

A_KickEm
2012-02-03 23:03
0

Jag tittar på innehåll….vilka råvaror som deklarerats, i vilken ordning de kommer i förteckningen, om det förekommer sk "splittad" redovisning dvs om samma råvara deklarerats på flera olika sätt för att man inte ska se hur mycket det egentligen är av just den t ex malen majs, majsmjöl. En annan fallgrop är när dom deklarerar färskt kött och ofta då som första ingrediens (t ex Pro Plan - den huvudsakliga proteinkällan i Pro Plans foder är den som står som nr två i förteckningen, oftast majsgluten ) - om det är färskt kött så består det till 80% av vatten och det egentliga innehållet är alltså en femtedel av det deklarerade när man ska jämföra med de torra ingredienserna. Jag tittar på protein o fetthalt samt växttråd/fibrer - och det viktigaste - fungerar fodret för MIN katt!

Spannmål är ett annat ord för säd dvs vete, korn, havre och råg - men råg används inte i hund o kattmat. Majs är majs och ris är ris - allihop är kolhydratråvaror men i näringsanalysen är vanligen ingående vegetabiliska proteiner medräknade.  Vete och majs är nog de främsta allergenerna /magkvaddarna i den här gruppen. Katter behöver inget spannmål alls i sin kost - det finns i fodret för att det ska bli billigare och för att det ska gå att baka kulor. Även grönsaker i spannmålsfria foder ger kolhydrater. Alla rovdjur får i sig ett visst mått av kolhydrater via bytesdjuren men inte på långa vägar de mängder som finns i torrfoder.

Jag vill inte ha så mycket fibrer i maten, i synnerhet inte olösliga fibrer från spannmål - de kan reta tarmen. Om katten har tendens till hård mage så kan man välja ett fetare foder eller tillsätta lite bulkmedel som psylliumfröskal.

Proteinhalten i ett vuxenfoder ska enl norm vara minst 29% - det är i princip överlevnadsnivå eller den nivå där katten inte riskerar brister/sjukdomar pga av för låg halt. (Undantag för njursjuka som tvingas leva på lägre proteinnivåer) Jag skulle inte köpa ett foder under 35% - men vill ha 40 eller mer. Proteinerna är viktiga beståndsdelar för immunförsvaret och de flesta kroppsfunktioner - muskelutveckling, päls, hormonsystem och strängt taget ALLT. Att ligga på gränsen till vad man överlever kan aldrig vara bra! Förutom kvalitén på råvarorna är det proteinhalten som styr vilka foder jag väljer.

Fett är viktigt som energikälla och även fett behövs för för kroppens funktioner. Vissa vitaminer och antioxidanter kräver närvaro av fett för att fungera. Hur mycket fett  man vill ha handlar om kattens aktivitetsnivå men ju mindre fett desto mer kolhydrater vid samma proteinhalt…….det ska ju bli 100% på slutet när man räknat in allt Flört

Vete är en kolhydratråvara som innehåller några % protein, Står det gluten (majsgluten, vetegluten, risgluten) i innehållsförteckningen så är det fabriksprocessat vete/majs/ris där man extraherat proteinet ur vegetabilierna o får då en koncentrerad proteinråvara. OM ngn form av gluten står bland de första i innehållsförteckningen så är det med allra största sannolikhet den främsta proteinråvaran. Detsamma gäller sånt som hydrolyserat animaliskt protein, vegetabiliska proteiner som fått påhittade bokstavsbeteckningar (vilka har livligast fantasi - kosmetika eller djurmatsfabrikanterna).

A_KickEm
2012-02-03 23:23
1

Oavsett vad några här nu tycker om spannmål i hund o kattfoder (inkl undertecknad) så är alla torrfoder onaturlig mat och alla torrfoder innehåller råvaror som inte kan beteckas som "naturliga" för hund/katt. Ändå fungerar de flesta foder vi har på marknaden mer eller mindre OK beroende på olika individuella förutsättningar och för en del fungerar "spannmålsfoder" bättre än "grönsaksfoder". Utan tvekan innebär vissa foder ett större risktagande än andra i fråga om djurens långsiktiga hälsa men även de "bästa" foder kan ligga bakom allergier eller tarmstörningar hos vissa individer.

Vara uppmärksam på ev. symptom som orolig mage, lös mage, ovanligt illaluktande avföring, kräkningar, hudutslag/rodnader etc - och åtgärda så snabbt som möjligt om det inte går över av sig själv på någon dag eller två. Finns det ingen annan förklaring - byt foder!! Blir problemen mer eller mindre kroniska så kan eländesfodrena som veterinärerna säljer eller  t ex Advance bli enda utvägen. Advance fungerar nämligen ofta bra på riktigt dåliga magar ….med sina plasmaproteiner och annat namnam!

mallabralla
2012-02-04 00:18
0

plasma proteiner och annat nam nam…hahahhahahTyst

Alde
2012-02-04 09:40
0

Min perser får:
* Mjau blötmat
* Bozita blötmat
* Applaws blötmat
+ BARF

Jag har många sorters torrfoder i skåpet, därbland Orijen och Applaws som jag verkligen skulle vilja ge honom, men tyvärr vägrar han äta torrfoder. Än så länge…

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

[spinn]
2012-02-04 11:57
0

Då har jag läst på lite och funderar på att prova Olivers Indoor cat eller Acana Pacifica. Det lutar åt Olivers.

Dessa finns bara som beställningsvara eller?

mallabralla
2012-02-04 12:12
0

nej, i vissa djuraffärer finns de faktiskt, kolla tex här

http://www.acana.se/sales.htm

där står vilka butiker det finns i

[spinn]
2012-02-04 12:21
0

#42 Tack så mycket, då ska jag leta i veckan. :)

jambo
2012-02-04 12:31
0

#41#

Du kan ju maila till dem att du är intresserad av deras foder o skulle gärna vilja prova detta .

Så började jag ,fick även prova deras sand o hundmat.

Kan varmt rekommendera detta.

Så bekvämt att få allt hemkört till porten inom 2 dagar o fraktfritt.

Du kan även ringa dem.

Gå in på min hemsida , så har du linken där till dem.

www.florindo.com

Mvh / Gujje

Firinella
2012-02-07 16:10
0

Mina äter Pro Plan torrfoder och har gjort under flera år. Jag har inte någon gång haft problem med några magar. De som de gillar bäst är Delicate. innehåller kalkon och finns även till kattungar. Har använt RC innan men hade problem med ett par av mina katters magar. Har provat på Olivers men mina gillade den inte och deras sand var inte heller någon hitt här. Mina får blötmat varje kväll och en sort som de gillar förutom Pro plans egna är en sort som jag köper på ÖB, Kitty. det är paté och den älskar de. /Laila

[spinn]
2012-02-08 02:58
0

Nu har vi köpt Acana Pacifica till vår katt så får vi se vad han säger om det :)

Erna
2012-02-08 12:42
2

Jag håller mig till SPORTSMAN´S PRIDE, som finns i 8 kg säckar, samma innehåll och höga näringsvärde som RC men utan spyfaktorn. Ingen av mina katter spyr av det. Alla har bra hull och fina pälsar.

Priset är ca hälften av RC, pris 448:- för 8 kg, hemkört till dörren.

Finns att köpa på internet på olika ställen. Fråga din zoobutik om de kan ta hem. Även hunduppfödare älskar hundfodret.

Det är ett stort märke i Sverige, men de lägger inte ner samma summor på PR som RC, därför kan hålla så lågt pris.

Apropå RC: varje gång dollarn går upp så ökar priset i Sverige, men aldrig när dollarn är jättelåg, varför? Litar dom på att vi uppfödare inte följer börsen eller läser tidningarna? Då är det fritt fram att ta ut så mycket som möjligt för vi köper ändå. Utom jag och några till.

Så dyrt som det är med uppfödning, så gäller det att  jaga kostnader överallt, inte minst på foder och sand.

Blötmat minst 1 gång dagligen. Om det inte är hemlagat, så får de Mjau burkmat. Märket har prövats och utsetts till den bästa burkmaten, med högst proteinvärde, inget spannmål eller konserveringsmedel. Svenskt utan kadaverkött. Det rekommenderas som dietfoder.

Katterna uppskattar lite variation i kosten, det måste vara trist att bara är torrisar i hela livet.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[IngridEsther]
2012-10-10 13:58
0

Mina perser är 100% BARF idag, men nu har jag bestämt mig att dem lite torrfoder ibland också. Både för min skull och för katternas.

Har studerat noga på nätet och de bästa torrisarna verkar vara:

Applaws finns hos: http://www.hemfoder.se/kattmat/

www.olivers-petfood.se

Orijen (fast de ratade mina katter när jag provade en gång för länge sedan)

Vad tycker ni som provat dessa foder? Gillade katterna det? Hur blev magarna? Pälsarna? Övrigt?

[IngridEsther]
2012-10-11 15:31
0

Idag provade vi ännu ett torrfoder i listan

Carnia Lynx Orignal (katterna har inte rört det ännu…suck) Det ska tyvärr vara relativt hög magnesiumhalt i detta foder.

Nu lutar det åt Applaws kyckling, trots att de inte har någon smakgaranti och att det kostar en slant att beställa en provpåse på 400 gr. Många har skrivit om fodret, som verkar bra näringsmässigt och smakligt enligt katterna själva.

Olivers skrev till mig att deras Indoor variant var indragen pga låg smaklighet, och att de håller på att tillverka en ny smakvariant som kommer till årsskiftet. Vi får väl se vad det blir. ¨

shamz116
2012-10-11 21:47
0

Jag har inte min katt än men tänker ge Bozita blötmat i de smakerna han gillar(inte fisk eller nöt dock eftersom de är allergent)

komplettera med kycklingvingar/ben/hjärta och ägggula typ..

Hade tänkt att ge Mjau blötmat men de flesta katter verkar gilla Bozita mer! är det någon som har en katt som gillar Mjau blötmat mer?

Bozita verkaräven vara bättre mat även om de är liknande.har jag fel så rätta mig?

A_KickEm
2012-10-11 22:02
0

Alla proteiner är allergena - mer eller mindre. Det bästa är att använda så många olika sorter som möjligt och inte ge samma varje dag.

jag tycker nog att Bozita och Mjau (i tetra pac) är ganska likvärdiga

shamz116
2012-10-12 18:58
0

Ok, jag har hört att nöt och fisk framförallt är allergena. hmm…?men att fisk även är giftigt eftersom de innehåller tungmetaller…men ja tänkte ge min katt typ oxkött men sen efter ja fick höra att kött var högallergent så vet ja inte. men ox eller vilt kött tex e ju inte så naturligt för en katt att äta??? var hittar en katt en oxe eller äg tex ute..kanin, kyckling o sånt känns bättre att ge.

shamz116
2012-10-12 19:01
0

A_kickEm …och är de verkligen likvärdiga bozita säger ju de som gör dom ska vara lite bättre:) Och de innehåller inte köttbiprodukter.

A_KickEm
2012-10-12 22:43
0

Det är en missuppfattning - hur allergent ett protein är beror på molekylvikten. Hur vanligt det är med allergier mot ett visst protein beror oftast på vad som är mest förekommande eller vilket individen ätit mest frekvent.

I Sverige innehåller de flesta foder fisk och/eller nötkött - de billiga fodren innehåller mer proteinråvara av låg kvalite och de billiga fodren är helt dominerande på marknaden…..alltså har vi förmodligen fler hundr o katter som är allergiska mot nöt o fisk än mot t ex hjort.

OBS de flesta blötfoder innehåller nöt - även om det står kolja eller ren på förpackningen

# 53

Nu är det ju i själva verket samma företag som tillverkar Bozita och Mjau så vad dom säger kanske vi inte ska ta så hårt påCool

Inget fel på köttbiprodukter - det är delar från slaktdjuren som är klassade som livsmedelskvalitet och du hittar det i varje lite korv i charkdisken hos din livsmedelsaffär (inte att förväxla med animaliska biprodukter som är något helt annat)

Mjau deklarerar kött och köttbiprodukter. Bozita deklarerar t ex nöt, gris, lamm etc utan att precisera vilka delar  - jag tror inte att det är fileer det heller. Enbart muskelkött blir näringsfattigt - köttbiprodukter är bra tillskott.

Båda innehåller betglukaner fast Bozita gör större affär av det o kallar det Macrogard - båda innehåller färgämnen - ingen av dom innehåller konserveringsmedel (gäller endast tetrorna)

Ser man till deklarerade näringsvärden så varierar det ju något på olika sorter men i stort är Mjau o Bozita likvärdiga o båda innehåller lika mycket vatten  - så jag bedömer dom som ganska likvärdiga.

shamz116
2012-10-12 23:36
0

A_KickEm Ok,

så ang detta med allergent och icke allergent, anser du att man kan ge katten kött i lika stor del som tex kyckling? men att man ska blanda. hur många sorter bör det vara? för är det köttbiprodukter även och tex Mjau man köper vet jag att när de skriver tex kalkon så innehåller den ju även andra köttsorter, men har smaken av kalkon. och skulle du säga att t.o.m fisk och havskräftor m m är ok att ge?

Nej du har rätt att man ska vara kritisk när ett företag säger så givetvis, Ja jag har varit förvirrad med detta men ok! Jag har vetat att det är skillnad med köttbiprodukter och animaliska biprodukter men även dragit min egna slutsats att alla biprodukter skulle vara dåligt. och ja eftersom Bozita ej skriver ut det tror man att det skulle vara bättre kött.

Detta med betglukaner har jag inte kommit till undr mina forskningar så tack då lärde jag mig nåt nytt där me!

Ok, ja då kanske jag likaväl kan blanda eller se vad katten gillar helt enkelt och inte tänka att jag ger katten ett bättre foder bara för att det råkar vara dyrare. man vill gärna tro det!!!!

tack så mycket för hjälpen:)

A_KickEm
2012-10-13 01:11
0

PS betaglukaner är helt enkelt vattenlösliga fibrer ofta från spannmål . t ex havrefiber innehåller förhållandevis mycket betaglukaner.

Jag skulle nog säga att om man är rädd för allergier bör man ge olika mat dagligen….fisk en dag, kyckling en annan dag osv efterom det är upprepad kontakt med ett allergen som leder till allergi. Finns naturligtvis andra faktorer också som t ex immunförsvarets skick.

Nöt har större molekylvikt än t ex kyckling o fisk - så nöt bör man inte ge dagligen.

Man kan väl säga  som så att det är inte säkert att ett dyrt foder är bra - däremot är det tämligen säkert att ett billigt foder inte är bra. Däremellan finns ju ockå olika foder - man får prova sig fram för oavsett hur "bra" ett foder anses vara eller hur man själv skulle vilja utfodra så är det inte säkert att det funkar för katten.

Jag har en katt som inte tål vare sig Mjau eller Bozita - i synnerhet inte Bozita men färskt kött o fisk går bra. Han tål inte heller de torrfoder som även jag anser vara "bra" foder - däremot fungerar han alldeles utmärkt  på t ex RC.

shamz116
2012-10-13 02:25
0

Ok..ja det ska jag köra på då! och ge olika. typ växla mellan 4 stycken eller nåt…känner mig fortfarande väldigt tveksam till fick och skaldjur dock men du ger det eller till din katt/katter?

Hur märkte du att din katt varken tålde någon av dessa märken??alltså det lät mycket underligt. har du provat alla sorter då? verkar vara en speciell katt,..kanske extra känslig.

shamz116
2012-10-13 02:25
0

RC? men neej vill inte ge det, massa spannmål..usch. aldrig det märket.

[silkesnosen]
2012-10-13 08:29
0

Tja det enda min katt tål är RC sensible, inget annat…man kan inte bestämma allt.

A_KickEm
2012-10-13 12:50
0

#57 Lös avföring/diarre (på Bozita Feline Function) och fruktansvärt illaluktande avföring.

shamz116
2012-10-14 02:33
1

#60, ok men vande du din katt långsamt?? konstigt så de va två perser katter annars som inte tålde detta..får hoppas på de bästa me min katt:) konstigt att de inte reagerar på RC me allt de dåliga som e i…

Chillas
2012-10-14 10:06
1

Det klagas otroligt mycket på RC och jag tycker inte att alla nya som söker information ska tro på allt de läser. De bör göra sin egen uppfattning istället och testa sig fram som de flesta gör när de skaffar sin egen katt.

Jag har testat massor av olika foder under åren och har vant dem sakta men till slut kommer jag ändå fram till att mina katter mår bäst av att äta RC. De är nu efter att bara ha ätit RC sista åren helt stabila i magen och jag behöver aldrig tvätta av dem eller kamma bort något i rumpan på dem. Tidigare när jag hade andra sorter så var det ett evigt springande in i duschen med dem och det luktade illa när de gått på lådan.

RC är BÄST hos mig och jag kommer fortsätta med det!

A_KickEm
2012-10-14 12:17
0

jadå, Cool

Jag har ideellt sysslat med kostrådgivning för hundar i många år och där är min erfarenhet att RC aldrig ger gaser o diarre (pga sitt ohyggligt processade och rtificiella innehåll). Det artificiella innehållet i RC ger andra och mer långsiktiga problem - allergier, klåda, svamp, magkatarr……dessa hundar blir som regel bra eller åtminstone betydligt bättre vid långsam övergång till ett foder som mer allmänt kallas "bra" och "naturligt". Många av dessa foder har ju dessutom fördelen av att inte innehålla kemiska antioxidanter som bl  anses cancerogena och är miljöfarliga. taste of the Wild och Acana är t ex foder jag brukar rekommendera. ja brukar inte rekommendera Orijen då jag träffat ett flertal hundar som fått njurproblem  efter att ha ätit Orijen - kan inte säga om fodret haft med detta att göra eller inte….det kan vara en slump….men i alla fall ….

De som blir dåliga i magen och får gaser o  kronisk diarre äter de foder om anses "bra" och naturliga men blir bättre eller helt bra av t ex RC eller Advance dvs de artificiella och onaturliga fodren. RC innehåller kemiska antioxidanter - det gör inte Advance. Jag brukar rekommendera Advance.

Hundar med problem från mag-tarmkanalen och dessutom har problem med allergier, svamp och klåda äter som regel billighetsfoder från livsmedelsaffärerna som  ex Pedigree.

Det kan ta flera år innan de problem jag beskriver visar sig. All ensidig utfodring under längre tid med kommersiella foder leder till sämre immunförsvar.

De absolut svåraste "fallen" är de som fötts upp enbart på valpfoder och därefter ätit enbart samma foder (alltid RC) - i den gruppen har jag även träffat på väldigt unga hundar och rentav valpar med stora problem såväl med klåda/allergi och diarre - t o m så att de varit avlivningshotade.

Jag vill nog mena att det finns inget kommersiellt foder som är BÄST. Djuren är individer och reagerar individuellt på de artfrämmande foder de matas med och därför måste man anpassa sig efter hur katten/hunden mår på ett foder - man kan inte vara principfast i en sådan fråga.

Vill man ge det som är BÄST så är det min mening att man måste ge hemlagat eller helst BARF och man måste variera kosten. Att variera kosten och även ge färsk mat är särskilt viktigt för honor i avel eftersom mammans immunförsvar "går i arv" - vilket i sin tur leder till att ungarna har lättare för att drabbas av immunförsvarsrelaterade problem som allergier, autoimmuna sjukdomar, magproblem (vilket visats i forskning på hund)

shamz116
2012-10-14 13:15
0

#61 ok..ja ett foder som ger allergier, klåda, svamp, magkatarr m m vill jag inte utsätta dom även om som du säger andra problem som  gaser och diarre inte kanske finns..men man vill ha sin katt i många år vid bästa tänkbara hälsan!

# 62 Jag förstår inte vad du menar, det är exakt det jag gör, tex här..och den perserägaren som skrivit efter dig kan uppenbarligen rätt mycket därför tycker jag det kan löna sig att lyssna. inte bara försvara ett märke som RC för tänk om din katt får de här problemen han talar om och sjukdomar längre fram..

Chillas
2012-10-14 13:52
2

#64 Det var det jag menade. Alla ska göra sin egen uppfattning om olika foder för alla foder funkar inte till alla katter. Bara för att någon skriver att ett foder är dåligt till sina katter betyder inte att alla andra måste tycka likadant.

Hos mig fungerar det perfekt, som jag skrev.

shamz116
2012-10-14 14:02
0

#65 Jo men fortfarande är ju spannmål inte bra till någon katt tycker jag..men jaa du har all rätt o frihet att ge vad du vill:) jätte söt katt du har förresten!!

Chillas
2012-10-14 15:23
0

#65 Tack :)

Bilden är på en av mina 14 chinchillaperser.

[silkesnosen]
2012-10-14 15:27
0

Visst är det spannmål, jag ville ge annat, provade länge , men nej han mår bäst av RC Sensible, så tja testa dig fram.

shamz116
2012-10-14 17:23
0

# Oj ja det var några stycken de:)

#68 japp ska göra det:)tack.