Hanen lägger revir
Hjälp! Min hane har plötsligt börjat göra sina behov i min säng??Tror inte att min hona löper men ändå har han nu kissat o bajsat flera ggr i sängen…Inget nytt har hänt heller…Har ni ngr råd o tips?

Man får ha hanrum, stänga till där de envisas revirmarkera. Troligen revirmarkerar han dig, så därför just din säng råkar illa ut. Vår hane gjorde så i ett speciellt hörne, då satte vi en låda där, så nu går han på den.
Ibland om katter får urinvägsinfektion vill de göra sin behov på mjukare underlag (ofta sängar) men är det en fertil hane är det kanske inte den troligaste orsaken…
Man kan ju alltid höra med vet. Tror inte att det är särskilt dyrt att kolla ett urinprov…

Min ena hane som aldrig gjort nåt började helt plötsligt att lägga revir i mitt barns säng. Jag blev förtvivlad, provade allt, tikskydd, köpte spray o sprayde sängen med som ska göra att dom slutar m.m men inget hjälpte. Så jag ringde min vetrinär o frågade, o då sa hon är det revir eller stora fläckar, ja det är stora fläckar sa jag, då svarade min vet att det förmodligen inte är revir utan urinvägsinfektion. Jag gav han en antibiotikakur, o då slutade han, så det var bara en enkel urinvägsinfektion tack o lov.
//Tessan
Ibland om de har urinvägsinfektion kan jag tänka mig att det blir små fläckar också om det tränger ofta så att de kissar ofta.
Elvis hade "stopp" (eller UVI) en gång som liten och gick ofta, ofta, ofta på lådan o det kom bara småskvättar. Det hann gå över av sig själv innan vi fick komma till vet. och har aldrig kommit åter sedan dess…
Så skönt att din hane blev bra #3! Och att din vet. förstod att det var något som var fel, ibland tror jag att de är snabba på att ordinera "kastrering".
Våran Misse kissade också i sängen men eftersom han var en huskatt så kastrerades han snabbt :) Det var faktiskt riktiga sjöar efter honom. Jag funderade på att det skulle vara UVI men vet. ville aldrig ta några prov, sa att det var könsmognaden som gjorde det. Då var han 6 månader så det var det troligtvis också för han slutade efter kastreringen.
#0 Om jag var du skulle jag försöka få ett urinprov från katten och lämna det hos vet. Helst eftersom han inte gjort så här tidigare…

Men inte bajsar de om de har urinvägsinflammationer? annars hade jag också kunnat tänka mig detta kunde varit detta, men jag tror ju detta är revirmarkering eftersom han både bajsar och kissar

Ojjjj,,,,läste för snabbt, såg inte att han även bajar i sängen,,,,har jag aldrig varit med om så jag kan inte ge nåt råd om det.

Det är bara en liten, liten chans, men pröva med att avmaska honom! Ibland kan ju katter ha så mycket mask i magen att det trycker på och gör att de inte längre kan hålla sig på samma sätt, utan gör det lite varstans. Så pröva det också.
Troligen är det något han protesterar emot, något som han vill göra sin matte uppmärksam på. Handlar det om urinvägsinfektion så kan han bajsa för att han går och har små ont. Kolla upp honom hos veterinär för att utesluta fysiska orsaker - men fundera på om det varit någon form av förändring hemma hos dig i samband med att han började göra så här. Exempel på förändringar kan vara; någon som flyttat in/ut djur eller människa, sorg, ny mat, nya saker - möbler osv, matte/husse arbetar mer eller mindre.
/Lotta

Jag har haft hanar som revirmarkerar med både bajsande o kissande, men inte strilar. Men visst kan man kolla upp detta för säkerhets skull. Men som Lotta skriver kan det även vara protest. Allt beror ju lite på vilken ålder är hanen i? Detta kan ju vara olika orsaker till hanar gör så här.

Blev lite brydd då jag läste inlägget, då hanen kommer från mig från början!
Benjis liv har tagit stora svängar med nytt hem, nya individer(både fyrfota samt tvåbenta), nytt foder?, en hund som man kanske e lite rädd för mm mm….
Allt han har känt till har förändras, hela hans liv sas…& hans trygget i livet Alex, hans husse som han sov med varje natt är åxå borta! Klart han e förvirrad! Nu ska han skapa ett nytt revir/liv/trygghet med nya individer & allt detta kan ta sig olika uttryck! Jag håller med om det simzonites skriver att det kan vara en protest mot allt det nya!!!
När han bodde här hos oss så har det aldrig vare några kissningar eller bajsningar förutom i lådan. Trots att han då delade hem med en anna fertil hane! Anledningen att vi valde att placera om honom va alltså inte detta utan att jag vill att alla mina djur ska kunna röra sig fritt i huset & då Benji gick i konflikt med vår andra hane så blev detta omöjligt! Jag hade önskat att hans aklimatisering till allt det nya hade gått helt smärtfritt men med vuxna individer kan detta ta lite tid!
Benji är trots allt bara 13 månader gammal & har ju inte vare könsmogen så länge, han måste ju växa in i rollen som "karlakarl" åxå och då det finns fertila honor i hemmet som han kommer till kan ju detta öka på hans förvirring…
Jag ringer dig, så kan vi prata vidare ang detta på telefon!
Kramar!
Harlibrie´s Tina
#10 Det fanns ju en helt logisk förklaring till detta beteende!
Han måste ju helt klart få tid att komma till rätta i sitt nya hem, han känner sig säkert helt vilsen nu och då är detta beteende inte alls konstigt. Ge honom tid!
/Lotta

#11 Skönt att du håller med mig här!
Jag är övertygad att detta ger sig med tiden! Han behöver att få känna sig trygg i sin miljö! Han är van med mycke mys & gos denna killen! Låt honom inte avskärma sig från detta "locka & pocka" & skäm bort honom med lite extra gos & gott. Det e viktigt att han får skapa en trygg relation med Er i familjen!
Mvh!
Tina

Här fick vi ju en förklaring direkt tycker jag med. Han har flyttat till nytt hem o allt, låt detta ta sin tid, han behöver er mer just nu än de andra katterna. Jag förstår ni kan tycka det jobbigt han går i er säng, men det är så typiskt vi en protest, haft en hona som gjorde så då min dotter flyttade hemifrån, hon va helt enkelt ledsen av att bli av med henne. Jag klippte 2 sopsäckar och la dessa under överkastet. Detta va jobbigt, men.. jag gav mig inte, nu är hon lika gosig med mig som med min dotter och har slutat kissa. Jag va tvungen ge henne mer uppmärksamhet, då som tex: går hon förbi säger jag hej gumman o klappar, eller så sitter hon med mig o får lite skinka, ja de va några olika saker jag körde med. Idag ska hon sova vid min kudde, varje kväll ska hon gå in under mitt täcke en stund innan vi ska sova. Kan säga denna katten aldrig brytt sig om någon annan än min dotter, det va svårt då hon flyttade till en pojkvän som va allergisk.

Tack för alla råd!han har inte urinvägsinfektion! pratade med hans fd ägare idag och troligtvis så är det inte han som kissar o bajsar i sängen utan min hona som protesterar och lägger revir för att min hankatt är så gott som nyinflyttad!Att jag skrev hit var för att få ngr tips ifall någon annan vart med om samma sak…Nu fick jag ngr råd;tack! Men har även pratat med F.d ägaren så nu är jag lugn;) Har skaffat galler till sovrummet,hoppas att det blir bättre snart…Har även lagt galler på min dotters säng när hon ej ligger i den samt min sons…Har iaf sett nu att min hane gått på lådan;) Han försökte gå in i sovrummet men blev stoppad av gallret,likaså min honkatt…Hmmm…kommer nog aldrig fram vem av dom som gjort det…Nåja bara det blir bättre! Tack och tjingeling alla perser älskare;)