Hjälp med vikt och mat!
Hej alla. Är ny på detta forum! Jag ska köpa en katt nu nästa vecka. En hane som är 75% perser, resten norsk skogkatt. Han kommer vara nästan 5 månader. Han har perserns päls och är en liten hårboll, lite tjock. Vet inte vad han får för foder nu, ska fråga det. Men jag vill ge han bara Bozita´s blötmat.
Frågan: Vet ni hur mycket en perser i denna ålder ska väga? (får ju utgå ifrån persers standard eftrsom han har mest det i sig), och hur mycket ska de äta/dag?? (tänkt ge han 3 portioner/dag)
Tack för hjälp!

För det första så skulle jag rekommendera dig att han får fri tillgång till torrfoder då min erfarenhet är att en katt äter vad den behöver men visst undantag finns. Ang vikt så beror det på kattens tex benstomme. En katt med mycket päls kan uppfattas som lite tjock tyvärr./Laila

Tänk också på att en Skogis väger mer än en Perser som vuxen. /Laila
Jo det är sant. men jag vill som sagt ge blötfoder inte ge torrfoder, pga att det innehåller spannmål vilket inte är bra för katter.
Ja, jo det vet jag. jag ville se om någon av er som har perser kan säga hur mycket en perser ska väga ungefär i denna ålder, och om ni vet var er vägde. så kan jag ha lite att gå efter.nånstans mellan 2 och 3,5 kg skulle jag gissa.
Alltså din katt kan ju lika väl ärva storleken från skogkatten, så nej du får se till att ha fri tillgång, katter blir sällan tjocka förrän 1,5 år då de växer kraftigt ändå…. Det finns spannmålsfritt torrfoder, vet jag, men tja alla gör som de vill. Jag vet ju inte hur din katt ser ut, men om den skulle vara sned/platt i bettet så kan det vara svårt med blötmat eller allr kan hamna kring munnen i pälsen, men tja det vet ju bara du.
Gener nedärvs slumpässigt - inte matematiskt. Katten kan vara 90 % skogis.
Hur mycket mat man ska ge bestäms av kattens hull - inte tabeller. Man måste alltid se till individen. Uppfödaren bör ge dig information om vad den brukar äta och hur mycket den äter då du hämtar den och sedan märker du när du måste öka på.
Ambitionen att inte ge spannmål är det inget fel på - men om kattungen äter torrfoder hos uppfödaren bör du fortsätta med samma torrfoder åtminstone några veckor, möjligen ge lite smakportioner blötfoder som tillvänjning. Första veckorna i nya hemmet är en kritisk period då katten ska bygga upp ny bakterieflora och sitt immunförsvar. Man bör inte göra några förändringar i utfodringen under den tiden.
Ja, men både utseendet på han och personligheten framförallt är av en persers. Jag får väl se då..det här med snett bett har jag aldrig hört om…ok ja jag ska fråga uppfödaren då..hon verkar ha bra koll och är med katten hela tiden.
japp jag vet detta med att minska torrfodret succesivt jag ska köra på samma mat han är van med första tiden :) tack för att ni bryr er det är bra:)jag har läst på massa om mat här på denna sida det har hjälpt mycket..därför jag lärt mig ang blötmaten.innan tänkte jag ge torrfoder.ska ge han kycklingvingar och hjärta och sånt me senare får se när det är bra att införa.

Visst får du göra som du vill men personligen förstår jag inte kattägare som bär hem en massa vatten som blötfoder innehåller. Visst som en liten treat då och då. En katt behöver fri tillgång dvs dygnet runt alltså till vatten och BRA torrfoder även om vissa veterinärer tycker att maten ska portioneras. En katt kan gå och småäta upp till 12 ggr/dygn och som någon annan skrev så äter en ung katt vad den behöver så att portionera ut mat till en växande katt är i mina ögon helt galet. Ang vikt så har jag haft kattungar som växt och blivit stora ganska snabbt och då behöver den kattungen mera mat än kanske "genomsnittet" medan någon inte blir så stor som vuxen och äter då mindre än genomsnittet. Som riktlinje kan du få mina viktspann på mina vuxna hanar som jag haft, från 2,8 -6.3 kg utan att någon varit fet eller smal. Hoppas du förstår. /Laila
Nej jag tyckte som dig innan me men sen läste jag på…Och jag lärde mig att jag haft fel..att blötmat är mycket mer likt kattens naturliga föda, och det vatten blötmaten innehåller(ca80%) är mycket men det är inte tillsatt utan kommer naturligt från köttet. Precis som när vi köper en fläskfilé eller kyckling så är det också lika mycket vatten i köttet i sig. katter ska ha mycket potein och ca 20% fett, även mineraler, fosfor, kalcium och taurin. bra blötmat som bozita har bra sammansättning på allt detta.
katter är konstruerade för att äta sin vätska inte dricka vid sidan av, och katter som äter torrfoder blir ofta uttorkade för att de får i sig för lite, och det även om de dricker den önskade mängd vatten en katt ska få i sig-…och uttorkade katter löper stor risk att få bl.a urinvägsinfektion.
Det finns alltså stora skäl och även besvis för att blötmat är bättre på alla sätt för katten att ge. om man sen kompletterar med rått kött tex som ja vill ge kycklingvingar/ben/hjärta så är det perfekt.
det är myt att katter behöver dygnet runt, sådär äter inte katter i naturen. de jagar och när de fått sitt byte går de inte o småäter under dagen..3 mål mat/dag är vad de behöver inte mer.de är vanedjur..om de får välja själva så ja då kommer de gå å småäta sådär ofta som du säger, men det är inget de måste..katter reglerar sin galltillförsel själv.

# 8 Ok du gör som du vill men om jag fattat dig rätt så är alltså de flesta uppfödare ute och cyklar och har delvis uttorkade katter eller har jag förstått dig fel? Har en katt som är till 90 % ute (jagar möss mm) och han dricker vatten ibland när han är inne. Mina per/exo är ju inga katter som lever ute så deras levnadssätt är ju inte som katter var förr. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av att en katt inte har fri tillgång till foder då min väns första katt blev helt fixerad vid mat när den portionerades ut och för att inte tala om när hon skaffade en katt till. Då blev det värre och hon började att slåss om maten med den nya katten. Jag rådde henne att strunta i att portionera ut maten och efter ett tag blev hon mindre fixerad och gick tom ner de 2 hg som vet tyckte att hon vägde för mycket. Så därför är jag emot portionering av foder men alla gör som de vill. En fråga som du ställde var hur mycket mat din katt skulle ha och nu förstår du kanske att ingen än så länge har kunnat svara dig på denna fråga eftersom det beror helt och hållet på katten och kanske är det så att de flesta uppfödare inte ger sina katter blötfoder mer än kanske då och då om ens då. /Laila
Nu är inte katter vildlevande och flertalet är en bra bit bort från ursprunget, som persern…. Min lilla erfarenhet är även att perser mår dåligt av att inte kunna småäta ofta, att de har en känslig matsmältning. Min katt dricker mkt väl och är allt annat än uttorkad och äter endast torrfoder, så tja du får lyssna till din katts behov…en läxa jag lärt mig.
Firinella: jag säger bara att detta är vad jag läst på utav olika kattägare som verkar ha stor kunskap här och andra ställen. och eftersom jag skall ha min katt endast inne och han inte kommer få va ute och jaga är det extra viktigt att han får i sig all näring han behöver. Är katten ute och får i sig möss etc så skulle jag inte oroa mig:)
Ger man ett bra torrfoder som orijen eller applaws som inte innehåller spannmål så är det kanske ungefär lika bra som blötmaten. Men min egen teori är att blötmat är bäst och att inte torrfoder behövs. Självklart så är det upp till uppfödaren/ägaren som får bestämma vad han/hon vill ge.
Är katten van med torrfoder så kanske det tar lång tid för den att vänja sig med annat. och samma med portioner. Är katten van att få fri tillgång så vilken katt skulle inte vilja ha det! :)Och märker man som du sa att en katt blir helt fixerad kring mat så får man ju komma på en lösning som blir bra, kanske succesivt vänja den med färre mål mat/dag tex? som ja skrev tror ja att de är vanedjur..vi fungerar så med…ja vet när ja gick o små åt mycket innan..de va jätte svårt att sluta och jag tänkte på mat och godis hela tiden! men man vänjer sig.
Silkesnosen: Det är också sant. Jag har läst på från många även veterinär som säger att 3 mål mat skulle räcka för alla katter. Men jag kommer fortsätta att pröva detta. Jag tar till mig även av vad ni erfarna kattägare säger självklart även om ni är av andra åsikter:) jag kommer såklart se hur min lilla kisse mår av blötfodret, och av att ge 3 mål om dagen, om ja ska ge han mer eller helt fri tillgång:)
Bra att din katt är vid god hälsa!
får skapa en egen tråd här för o se hur alla gör :)blir intressant.

Du missförstod nog mig. Katten blev mer fixerad vid mat när den fick den portionerad och inte kunde äta när den ville. Den visste ju inte när det kom mat nästa gång. Bra att du öppnar en ny tråd. Kan vara intressant att få se hur andra gör och vilken sort de använder dvs torr eller blött foder./Laila
Firinella: Nej, jag förstod. Förlåt om jag inte är så bra på att uttrycka mig dock. jag menade att fick katten innan fri tillgång och sen bestämde din vän att katten skulle få portioner så förstår jag att katten började bli fixerad kring maten ..jag skulle också bli det, eftersom katter är vanedjur och man måste vänja dom vid nya mönster och sakta men säkert kommer den då(efter vad jag läst) att acceptera att få mat vid vissa tider och det tar säkert sin tid. de kan matvägra helt i början ju om man byter foder. de är kräsna djur…:) Därför jag älskar katter för att de är smarta och mycket lika oss:)
ja nu skrev jag en tråd som heter Blötmat:Portioner eller fri tillgång..just efetrsom att om jag gav torrfoder så hade jag gett fri tillgång:) det är mest pga att jag vill maten skall hålla sig fräsch som jag vill ge portioner:)