ren exo??
hur många led för den sak kallas ren exo alltså bara exo i stamtavlan???.
vad behövs förbättras på exo och per???
ha en bra dag. kram
Ganska omöjliga frågor att svara på.
Vem bryr sig om hur många led EXO det finns i stamtavlan? Sverak har tydligen slutat att märka ut EXO med EXO Var, efter vad jag sett. Det har ju absolut ingen betydelse om det bara finns EXO i stamtavlan så länge själva katten är EXO. Anlaget är det naturliga för katt och därmed dominant.
Endast om man av någon orsak vill avla på en homozygot i EXO anlaget, har detta betydelse.
Vad man behöver förbättra i aveln? Det är allt lite olika på olika uppfödare och olika färggrupper. Ett gemensamt mål är standarden.
Mina egna strävanden är inte desamma som hos en som avlar på svart-rött. Vi har lite olika saker att ta itu med. Dessutom finns det inte bara generella mål utan specifika mål för just en viss katt eller en viss kombination.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
ok tack ändå.
ha en bra dag. kram
det är väl fem rena led även för exo som det är för pure persian el hur???.
ha en bra dag. kram
#3 Fel, endast via dna kan du veta om en katt är homozygot korthår, det har inte med antal led i stamtavlan att göra alls det.
//Rita
Det där med "pure persian" och fem led är ett mänskligt påfund som enbart handlar om just begreppet "pure persian" - det har ingenting med genetik att göra.
Pure Persian är när man inte använt några korthårsraser i avlet, jag kan se tillbaka till 1800-talet på mina tavlor att de är rent.( med reservation att ingen fuskat med stamtavlorna )
Sen har vi en syskonras som heter Exotic long or shorthair.
Jag sticker ut hakan å säger att jag är inget fan av att man kallar långhårsexoter för perser 
jag håller med dig där hedturners. exo är ingen per. ok man kan alltså dna testa för och se om katten är homzgot exo då??. det är ju viktg för mig och veta efts jag bara vill ha exo. och åter exo i mina linjer.
ha en bra dag. kram
# 7 Du kan testa om dom bär på långhår eller inte.
ok tack.
ha en bra dag. kram