färg fråga
hej, min hona är harlequinfärgad och undrar vilka hanar med andra färger man kan para henne med så att allt blir rätt med stamtavlor och sånt.
Harlekin är ju mängden vitt hon har
Det enda du helst ska undvika är att para med en colourpoint lr golden. Annars kan du välja vad du vill eller rättare sagt ta det som erbjuds för det lär inte vara lätt att hitta en snygg o bra hane att få låna. 
Håller med #1 fast jag skulle nog undvika alla grönögda…
Blanda inte colorpoint eller grönögda med vitfläck, annars kan du välja vilken färg som helst. kanske försiktighet med helvita, för avkommorna kan bli vita med anlag för vitfläck, inte helt lyckat om nån vill avla.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
jag är lite fundersam hur starkt är just anlaget colropoint??? om man para ex en cp bärare med en solid hane kan det då poppa upp cp ???.
ha en bra dag. kram

#4 Om den solida är maskbärare så kan du få maskade kattungar.Är den solida inte maskbärare får du bara ev maskbärare men inga maskade.
Stolt ägare till tre La permer
ok lite lurig färg då cp??? kan bara dyka upp.
ha en bra dag. kram

Förlåt Ts för ot
#6 Nej det kan inte bara dyka upp, det är ett reccisivt anlag så båda föräldrarna måste vara maskade eller bära maskgenen.
aha ok. så om jag ex köper in en cp bärare behöve rjag inte oroa mig då??så kan det inte bli cp?? efts jag ha svart hane. jag ha ju silver och vitfläck.
men gilla colorpoint.
ha en bra dag. kram

#8 Om din svarta hane bär maskanlaget kan du få maskade kattungar om honan också är maskbärare.
#6 # Colourpoint ä ingen lurig färg som bara hoppar upp. Kolla stamtavlorna!
En liten passus här , om du parar en Colourpointbärare
= CP-bärare, lite svårt för uttrycket maskbärare,
med en CP-bärare, typ 3.dje gen så visst är det möjligt att få en Colourpoint-
Va glad jag skulle bli , men det har aldrig blivit hos mej under alla år.
Om det nu skulle vara så , då får man börja tänka om, dessa kissar vet man ju inte om de är bärare av anlaget.
Testa för att utröna eller sälja som sällskap!

#10 själv har jag med dotter som har en CP skada väldigt svårt för CP katter.
#11 Förstår inte denna förkortning! Aldrig sett den annat än på PiF och hajar till varje gång…
#3 Är ny här men förstår inte problemet med vitt som "maskar" vitfläck? Är det inte liknande problem om du föder upp solida och köper en katt som maskar augoti? Eller föder upp svarta och köper en katt som maskar dilution?
För mig handlar det om att titta i stamtavlor, samt att prata med uppfödaren av de vita katterna.
/D
#13 Förstår inte frågan?
Maskar dilution?
#13 Döljer dillution.
Hallå!
Snälla ta bort mitt inlägg eller skippa detta tokiga inlägg med maskar hit o dit.
Det blev ngt fel någonstans"
Mvh/ Gujje

#13, en katt kan inte maska agouti, alltså bära på agouti. Jag antar att det var så ni menade med ordet maska att den döljer anlaget.
Man kan om man vill och om man har en katt med cp i stamtavlan, kan man göra dna test för att se om katten har anlaget.
jag vill inte vara elak mot Jeany men jag tycker att dina frågor visar att du har mycket att lära dig när det gäller avel och genetiken. Royal Canin har en bok som är jättebra, den heter praktisk guid för kattuppfödning.
//Rita
#17 En vit katt maskar/döljer alla färganlag, det var det jag menade och det var vita katter jag hänvisade till i inlägg #3.
/D
du den boken ha jag redan.
ha en bra dag. kram
japp det stämmer en vit katt döljer annAN FÄRG.
ha en bra dag. kram
#19 Läs den då 
//Rita
varför inte fråga här??? försöker du trycka ner mig el??. du lyckas inte.
….
ha en bra dag. kram