Katt som sticker ut tungan?
Hejhej
Har på sistone märkt att min perser sticker ut tungan rätt ofta. Inte hela eller så utan en bit, men endå så det märks. Är det för att hon är avslappnad eller av annat skäl? Ser lite lustigt ut åså har hon ju inte gjort så förr.
Tackar för svar/Camilla

Hehehe…det gör mina också. Ser ganska gulligt ut ibland. Dom har väl glömt dra in den bara och vädrar den. Min ena fastnar med tungan ute ibland när hon tvättar sig. Är nog ganska vanligt. Vet att Ankis54 katt Cosmos sov med tungan ute när han var hemma hos oss, hehe. Var bara att peta på den så drog han in den. 

Lillen, han är också expert på att visa tungan, å det är såå sött!!! Wille han har sin ute ibland, men inte lika ofta. Har också funderat på varför!?

Bara för ni säger detta så måste jag få visa Malin_rosens lillen sovande med tungan ute, här är han bara några dagar gammal.

#3 Guuud så söt han va!! Vilken härlig bild! Å han var ju verkligen liten, Lillen!! 
Gud så söt
Hälsningar LENA

Ja Jag älskar denna bild. Hans mamma är också en som sover med tungspetsen utanför, även då hon tycker något är mysigt åker tungan ut.

haha då behöver jag kanske inte vara orolig då!
GUD VA SÖT, hihi
Det finns en defekt där tungan är förslappad (kommer ej ihåg namnet på detta, finns kanske nån annan som gör?) Katten kan isåfall inte dra in tungan alls utan har den alltid ute. Detta har även visat sig vara ärftligt och dessa katter skall undvikas i avel, på utställning skall certet dras pga defekt. Tycker detta var vanligare för kanske 10-12 år sedan, eller så ser man dem inte lika ofta på utställning längre.

Nä du behöver inte vara orolig

#8 Jo, jag har sett en sådan katt där det var nått galet med tungan….men där var det inte bara spetsen som hängde ut, utan iallafall 1cm…och i princip hela tiden. Då ägaaren var och petade katten på tungan så kunde han dra in den, men den åkte ut nästan direkt igen.

#8 Men om denna defekten finns, då hänger den ute hela tiden.
Många katter har detta då de sover el liknande utan det är något fel, även vår huskatt har detta ibland

#3 Vilken härlig bild på Lillen!!!

Ja han är så plutti Plutt där
Han kanske bajsar, ser nästan ut så
jo..som Lars_Kd säger så gör Cosmos likadant
jag hörde från nån som hade varit på utställning…i tyskland tror jag..att det valde mellan 2 katter till nån "bästauttagning"
o domaren hade valt bort en för att den hade tungan ute
kanske var det som ni beskriver att det är nån förslappad tunga
har inte hört talas om det förut
visst ser det sött ut…
Vet om tex en hona som har denna defekt och även hennes son som tidigare var avelshane. Såg en kull med kattungar efter honom och 3 av 6 kattungar kunde inte dra in tungorna.
#15…oj då
hur mycket defekter o andra saker finns det egentligen
detta har jag inte hört talas om ens..suck
Att katten har tungan ute kan också beror på bettfel, till exempel snett bett. Men då kan katten dra in tungan.
/Lotta
Kan vara en defekt, har själv sett en perser vid utställning i Norge som förlorade certet båda dagarna pga tungan, vilken inte hölls inne i munnen hela tiden på naturligt vis. Den domaren var stenhård på det här och talade högt om en defekt (katten i fråga hade inget bettfel), certet drogs pga det här, det här var för ca 3-4 år sedan och på en IDP-utställning.

Många katter gör så här utan det är fel, min mia gör så då hon myser tex, många katter som gör så. Visst finns det fel även på detta med tungor, men inte på mina jag haft som gjort så

Tror inte du behöver oroa dig!Har oxå en perser som ofta har tungspetsen ute…Inget fel på henne inte!Gulligt…hihi