Bråkig tonårskatt
Min kattunge som jag köpte i slutet av januari och som är född 1/11-11 har börjat bli en riktigt tonårsslyngel. Bråkar med mig och de andra katterna. Bråkar på natten. Åker på stryk från den stora katten men bara fortsätter. Försöker aktivera henne under dagen för att hon skall vara trött på natten men inget hjälper. Någon som har ett tips över vad man kan göra?
Svårt med tonåringar av alla sorter!
Det kan vara en åldersgrej, men kan också vara fråga om dominans.
Endera låter du det vara, så att de får göra upp och finna sin plats i gruppen, eller så tar du hjälp av hundpsykologen Cesar Millans TV program "Mannen som talar med hundar" på Sjuan. Programmet går i evighetsrepriser och handlar om hundar, men samma regler gäller för katter. Jag har provat själv och det funkar efter minimalt med tid.
En vuxen hona började lägga beslag på matfatet och släppte inte fram någon annan. Jag gjorde som Cesar rekommenderat, och trängde ut henne från platsen genom att sakta gå emot henne och gjorde klart att hon inte ägde fatet, med ordet NEJ. Jag behövde upprepa ett par gånger under två dagar, sedan slutade hon med olaterna för gott.
Cesar tyckte att det var roligt att en kattuppfödare i Sverige anammat hans metoder med framgång.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Ja, när det gäller maten så funkar det ok. Det är främst på natten som det är ett jäkla liv. Hon vaknar och är pigg och förstår inte alls varför inte alla andra vill vara med och leka. Den stora katten vill sova på natten och brukar bli förbannad. Och jag är ju inte jätteglad heller precis. Som sagt var så har jag försökt trötta ut henne innan vi skall sova men det verkar inte räcka för en hel natt.