Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 4955 ggr
feeorin
3

Långhårig exotic????

Kort o gott - vad är det??

Jag ser på hemsidor från Europa att dom skriver att dom t ex har kort- och långhår Exotic eller t ex långhårig Exotic OCH perser.

/Ann-Katrin

jenay
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hmm underligt tycker jag vilken sida ha du sett det på?? exo är ju korhårig perser och perser är ju lånhårig perser.

Skrattandeha en bra dag. kram

Headturners
0

hihihi det betyder att det inte är en ren perser (pure persian) utan har exoter i stamtavlan…

Headturners
0

Kanske skulle förklara mig bättre Excoter är en manmade ras, alltså man har korsat perser med tex. Brittiskt kotthår för att få fram korthåriga perser. Alltså kan man ju säga att korthåriga och långhåriga exoter är en "blandras".Som sen blev godkänd som en egen ras.

Jag tillhör en av dom få i sverige som föder upp pure persian, det finns alltså inga exoter i mina linjer.

Sussie

[Iwanhoe]
0

#3 Vad är din uppfattning om kvalitet/typ på perser som kommer från "rena" linjer, och de som har exotic-inblandning? Finns det någon skillnad? Ställer frågan bland annat med tanke på CFA, som ju inte tillåter Exo i stamtavlan på 6 (tror jag) generationer för att man ska kunna registrera katten som perser. Vad är det egentligen som ligger bakom CFAs tänk här?

feeorin
0

#3 Aahhaaa….då förstår jagSkrattande Tusen tack för förklaringen!

yadhayezibas
0

Vi har inga exoter i våra stamtavlor heller  Glad

Headturners
0

Här är en länk där CFA förklarar lite om det

http://www.cfa.org/client/newbreedsColor.aspx

Personligen är det viktigt för mig att ha pure persians, jag har fött upp exoter och har två kastrerade exo långhår hemma. Pälsen är enligt mig mycket tätare och svårare på dom. Sen är det också viktigt att bevara den gamla persern som inte är utblandad med andra raser.

Jag är väl lite löjlig kanske men för mig är det viktigt. Och visst tycker jag om exoter även att jag inte vill ha dom i mitt avelsprogram.

Headturners
0

#6 Jaha pethra välkommen till klubben dåFlört Jättekul tycker jag men har du kastrerat dina LH exo då?

[Iwanhoe]
0

#7 Om kravet på ren perser är 6 generationer uppfyller även mina katter kriterierna för att vara med i klubben Glad. Personligen är jag enbart intresserad av perser, och vill inte föda upp exotic (absolut inget ont om exotic - många är jättefina - men det är helt enkelt inte min grej). Intressant att pälsen eventuellt är tätare och svårare på perser med exotic bakom. Har inte hört detta tidigare.

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av anledningarna till att korsa in Exo i Per är just för att förbättra pälskvaliteten, den blir tjockare på perserna.

Uttrycket Långhårig exotic är en benämning främst inom CFA, vilket markerar att det finns exo i perserstamtavlan. Jag skrivet alltid ut ELH på min hemsida, eftersom CFA-medlemmar tycker att det är viktigt.

Jag har både rena perser och blandade, men gillar exo mer och mer.

Här är min senaste, som jag behållit, Yamacatos Rolls Rose, shaded silver Exo hona.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Iwanhoe]
0

#10 Erna, ser du någon effekt på typen när man korsar in exo? Får man kortare nosar, t ex? En del exo ser ju väldigt "extrema" ut i mina ögon, men man kanske misstar sig bara för att de är korthåriga och allting framträder mera tydligt då? PS: Rolls Rose är jättefin.

Headturners
0

#11 Exoter har ju ingen päls att dölja med så intrycket blir ju ofta att dom har större öron, högre ben mm.

Om man skulle förbättra typen på chillor måste det väl vara bättre att para in solida perser eller? kan ju inget om chillor;)

feeorin
0

Jag misstänkte att det kunde vara något med CFA som låg bakom - så bra att få lära sig lite mer….

Ansluter mig till Iwanhoe's synpunkt - Rolls Rose är jättefin!

Erna
0

# 11 Så vitt jag har sett, så är det inte hårlaget som påverkar typen, utan föräldrarna och linjerna. I just mitt fall, så verkar det som om Chimel´s O´Malley, golden exo  (pappan) passar väldigt bra ihop med de flesta av mina honor. Han har solidkorsningar i stamtavlan, liksom mina honor och därifrån kommer typen.

Jag har parat in solider i chillaaveln sedan 1977 och har nu solider på många ställen i stamtavlorna. Det gäller bara att passa sig så att man inte tappar päls- och ögonfärg. Första generationen efter korsning mellan chilla och solid blir nästan alltid bra typ, men bedrövliga färger, så det gäller att jobba på i många generationer. Jag har förkastat minst 90 % av alla mina korsningar av olika anledningar, men nu verkar jag ha nått målet.

Förr kunde man räkna med ett par snyggingar per år men idag får jag flera i varje kull, så det går framåt. Jag är noga med att behålla chillornas söta look och vill inte ha dem för extrema.

Exoterna växer ur sig väldigt tydligt i slyngelåldern, eftersom pälsen inte döljer nåt.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Headturners
0

Tack Erna detta är mycket intressant att läsa, håller med dig att det är viktigt att behålla den söta looken men även att få en fin typ. Jag såg lite bilder från någon utställning i Danmark och blev häpen av vad många snygga chillor det var. Tråkigt att man ser så få i sverige på utställningar som håller samma mått.Foten i munnen

Förstår att det är många generationers arbete, jag jobbar skälv med att få fram fina vitfläckar som håller samma standard som solider. Så därav en hel del 03:orFlört

jenay
0

jag för min del ha fstnat för exo kan man få bara exo om man försöker och inte korsa in perser??

Paddiz
0

Om du parar perser med perser kan du bara få perser
Om du parar perser med exotic kan du få perser och exotic
Om du parar exotic med exotic kan du få perser och exotic

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

jenay
0

hmm ha hört en uppfödare som bara fått exo kan det verkligen stämma då??? exo var betyder den bär på långhår el??

krasivis
0

Ja, EXO Var betyder att katten bär på långhårsanlag.

jenay
0

ok tack men kan man verkligen bara få exo???

MonicaLagerquist
0

#20 Har du två EXO utan långhårsanlag så får du bara EXO.

Stolt ägare till tre La permer

KungBores
0

EXO var förs in i stamtavlan på en exotic som har två exo föräldrar men som i kombination med perser gett perser. EXO VAR förs in på denna kattens avkommor även exo syskon i en sådan kombination får in VAR efter EXO. Hoppas det inte blev för rörigt :) 
Mig veterligen så har det funnits endast en katt i Sverige som till 99% var homozygot exotic dvs endast gav exotic även med perser. Katten var Squires Stars And Stripes och kom till Sverige 1986 alternativt 1987.
Parar man två exotic med varandra är det 25% chans att du får en exotic som enbart bär på korthårsgenen, dvs den gen som ger homozygota exotic.
Sedan är det bra att veta att syftet i USA på 1960 talet var inte att skapa en korthårig perser. Utan man skulle få in lite nya färger på Amerikanskt Korthår genom att para med perser. Avkommorna fick en helt annan typ av päls än det Amerikanska Korthåret skulle ha, nämligen en plyshig päls som stod ut från kroppen. Detta tog man tillvara för att skaffa "latmans perser".
Bästa pälsen på en exotic tror jag man får om man kontinuerligt parar in perserkatter i avelsprogrammet.
Sedan krävs det att exoticen är bättre än perserkatten eftersom de inte kan dölja något precis som Sussie säger. Främst märker man öronen :) Tänk bara päls över dem så är det inte så farligt :)
Vill avsluta med ett muntligt citat från den numera avlidna domaren Alva Uddin som i en nominering hade en rad fullpälsade perserkatter och en exotic visserligen i full päls också. "Han har ingen päls att dölja sig med men det behövs inte för han är så bra". Tycker jag är så tydligt av vad som krävs av en exotic.

/Ingela

jenay
0

ok då hänge rjag med innbär man få avla fram en exo som bara få exo då??

Erna
0

Sillnaden mellan teori och praktik när det gäller exo och per, är den, att i teorin (alltså enligt genetiken) så kan man få både per och exo i vissa kullar.

MEN en katt får ju aldrig 100 kattungar i en kull, så trots det, avgör ju slumpen och då kan det bli enbart exo i en kull, fast det skulle kunna bli båda hårlagen. Det hände mig nyligen.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

KungBores
0

Ska tillägga lite mer info om Stars And Stipes att det var en hane och han fick närmare 100 kattungar efter sig. Vet inte om det är någon idag som arbetar direkt med linjer där han finns i stamtavlan.

Roade min omgivning när jag gjorde min första EXO/EXO parning2004. Resultatet blev fyra kattungar varav alla var perser :)

Så teori och praktik är ju inte samma sak precis som Erna säger.

/Ingela

jenay
0

ok så det är slumpmässigt med exo och per då. det är ju slumpart med ode eye med ju??

Erna
0

Genetiken är enbart teori och det krävs 100 % eller 100 avkommor för att få samma resultat.

Alla anlag styrs av genetiken, men utfallet är slumpmässigt inom dessa ramar. Därför kan 2 EXO få enbart LH i kullen, även om teorin säger att det kan bli 50 % EXO.

I min genetikserie för silver och golden, har jag skrivit om hur LH och KH nedärvs. Gå in på min hemsida www.yamacatos.se

Klicka på Artiklar och sök upp Genetik, del 1.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

finns det många uppfödare som syssla med bara pure persian?? i sverige.

Headturners
0

Jag och några få till i sverige, men ut i vida världen är det vanligtFlört

jenay
0

ok hur många är ni i sverige vet du det??  och vad ska jag göra med en päls på min per hona som är ren per henns päls är så fin att den är flygig.statiks så att säja.

Headturners
0

Ja på vitfläcks sidan är det vi Headturners och så vet jag Meibel´s också, finns några till men inga jag kommer på just nu. På den solida sidan är det några fler som tex Shahis Perser Glad

Mitt råd är antistat spray och sen kan du använda silicondroppar i pälsen. Inget balsam utan bara shampoo och diskmedel när du badar.

jenay
0

silcondroppar vad är det och vad köper jag det?? ok jag använder pcl balsam spray på henne. kanse inte så bra el?? ha du något bra antst spray och rek mig??

Headturners
0

Inget balsam på en glansig pälsGlad kika in på tassalogen.se

hon har bra antistat och silikondroppar-

jenay
0

aha ok inte lätt när man är nybörjare vad man ska använda tack Skrattandeså mycket.

jenay
0

tack ska ta och kika in på den sidan . ha du några länkar till svenska pure persian uppfödare med?? jag vill helst använd adet på min blåvan.

jenay
0

finns pure persina i alla färger??

heliotropes
0

#38 Den ska finnas i alla färgerna….men vart är en annan sak.Flört

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

ok hur menar du mad vart????

heliotropes
0

Med hänvisning till vad det skrevs i inlägg #29 .

Så finns det inte så många som har inriktning på enbart Pure i Sverige då är det nog svårt att finna de i alla färgerna här i landet….så vart man kan finna de färger som endå är godkända men som man inte finner i sverige vet jag inte ;-)

Eva // medarbetare på Perser

jenay
0

ok jag kanse ställer omöligg frågor ursäkta.

jenay
0

jag kan säja att i min katts kull så va det bara en som blev per resten exo och dom ha exo föräldrar dessa bebbar.

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du har läst min artkel om nedärvning av LH och KH så vet du att vissa EXO kan bli homozygota (=2 lika anlag) för EXO och då nedärver just den katten endast KH.

Såvitt jag vet, så finns det väldigt få av just dessa i Sverige.

Det kan vara viktigt att veta, om katten man ska köpa, är en homozygot EXO eller heterozygot (=2 olika anlag - ett för LH och ett för KH), särskilt om man även vill få LH-ungar i kullarna.

Slumpmässigt kan det bli som för mig nyligen. Min EXO hane är pappa till 2 kullar som jag har just nu. Båda mammorna är PER, men samtliga 7 ungar blev EXO.

Yamacatos Zot Zesibon på bilden, shaded golden EXO hona

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

ok jätte söt kisse unge.