Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 736 ggr
diana_
2007-06-20 19:20
0

Hantering :'(

Åh suck och åter igen suck suck! . Det är så hemskt svårt att hantera Conchi för varje dag som går. Hon dricker inte tillräckligt,äter gör hon gärna. Varje gång jag tar av tratten försvinner Conchi iväg och jag måste sätta på den,så då får jag dra ut katten. Lämnade henne utan utsikt under skrivbordet, 5 MINUTER så var hon redan på såret,nu är det lite rött. Så jag måste ge henne vatten med spruta,ni kan gissa hur mkt hon älskar det? Hon sätter in klorna ordentligt och böjer huvudet bakåt,vad jag minns sa veterinären dem måste ha huvet rakt ,annars kan vattnet åka fel på något sätt. Men hon drar bakåt huvudet jätte långt och jag hör glugg glugg,klorna i låret(ont!) och jag försöker böja huvudet frammåt så det är en kamp mellan henne och mig. Det fungerar inte gulla med rösten " sööta Conchi snällaa" utan det är NUU ÄR DUU STILL! som gäller och det känns som jag är den elakaste varelsen som lever ! försöker trycka in sprutan,trycka huvudet neråt,hålla fast henne,få in klorna så jag skricker av smärta…åååh…hur ska jag göra? hon skricker för hon vill bort och jag för det gör ont…men hon måste ju dricka?

allt känns bara så hemsktGråter

IdaJ
2007-06-20 19:28
0

Om hon äter mjukmat kan du blanda ut den med vatten så att det blir som en välling så får hon i sig mer vatten.

Annars kan du koka kycklingfilé och smaksätta vattnet med kokvattnet. 

Tydligen kan man koka buljong på räkskal också och säkert blanda ut med lite vatten för att få i dem vätska…

Testa något av detta så slipper du kanske bråka med henne…

diana_
2007-06-20 19:29
0

Hon gillar inte mjukmat,testade det för någon månad sen. Både Percy och Conchi har enbart ätit torr foder sen små så att dem gillar inget annat än det =(…

IdaJ
2007-06-20 19:30
0

Äter de uppblött torrfoder?

diana_
2007-06-20 19:35
0

Nej… :Sd

dem är kräsna

dexter
2007-06-20 19:44
0

gillar hon tonfisk i vatten då????

diana_
2007-06-20 19:46
0

Utöver dem har inte ätit mkt annat än torrt så får dessa katter diarré av allt annat… :'(

IdaJ
2007-06-20 19:48
0

Har du provat med kokt kycklingfilé i små bitar? Min kräsna älskade det o morrade åt de andra katterna när de kom i närheten.

Jag tror att kokt kycklingfilé och särskilt kokvattnet från kycklingen är värt att testa. Man kan lägga i några små, små bitar kycklingfilé i vattnet också för att göra det extra lockande…

diana_
2007-06-20 19:55
0

Hm…nej men gav en sån där sheeba eller gourment kyckling till Percy fick diarré.

Så jag behöver nåt som inte orsakar diarré,nåt som en katt som är känslig i hög rad klarar av…

men annars, hur kan man hantera det ? med att ge vatten?

IdaJ
2007-06-20 19:57
0

Kyckling brukar man kunna ge som skonkost när katterna är dåliga i magen. Så om du kokar den själv utan att blanda i något och endast ger lite kött och sen vattnet till henne så borde magen klara sig.

Värt ett försök om hon vill ha det.

Summerwinds
2007-06-20 23:01
0

Du kanske kan prova att koka torsk och ge henne avkoket….och fisken med för den delen. Kokt torsk ska ju inte vara någon fara för magen. Mina katter är galna i fiskbullar och buljongen det ligger i. Gillar hon fisk, så går nog detta hem..

Kittentotts
2007-06-20 23:10
0

Mjau kalkon är jättebra för ömtåliga magar, stoppar även diarre

Bullan
2007-06-20 23:21
0

Om nu det inte fungerar med någon annan mat för att få i henne vatten, så linda in henne i en handuk, så att hon inte kan klösa dej. Det är ett knep man även tar till hos veterinärer. Men linda in henne ganska hårt, för vill de, så kan de ta sig ur allt. Men får man till det, så brukar de bli lugnare utav den behandlingen…istället för att man ska bråka handgripligen med dem. För katterna har en tendens att alltid vinna med sina klor eller tänder.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

simzonites
2007-06-21 11:22
0

Jag tror att du kan sluta använda tratten på henne nu, såret borde ha läkt till så pass att det är ok. Om hon slipper den så kommer hon säkert att dricka självmant.

/Lotta

Kittentotts
2007-06-21 13:10
0

ja jag tänkte säga detta också Lotta! Låt henne vara utan tratt nu, såret har ju läkt ihop ganska bra nu.