Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1983 ggr
[silkesnosen]
0

Usch är så orolig.

Min katt kräks, flera ggr per dag och han behåller väldigt lite av det han petar i sig. Han verkar inte allvarligt allmänpåverkad och dricker. Jag har fått tid på Tisdag, känns såå långt bort. Hur lite kan en katt överleva på?

Hans mamma avlivades i den här åldern pga cancer i mag- och tarmkanalen och hon kräktes. Usch jag vill bara att han blir bra:(

jenay
0

Gråteruch va hemskt lycka till med kissen kram.

Skrattandeha en bra dag. kram

[silkesnosen]
0

#1 Tack. Jag tycker det ät förfärligt och oroar mig för det värsta. Jag hoppas att det är ngt lättlöst..

Headturners
0

#2 Förstår att du är orolig, se bara till så han får i sig mycket vätska du kan ge vatten i spruta också så han inte torkar ut.. Har han diarre också? vad ger du för foder?

[silkesnosen]
0

# 3 Han har mestadels ätit Royal Canin Oral, större delen av sitt liv, men i sommras så började jag fasa in Britcare, kyckling och lax och det gick bra. Sedan ville jag ändå att hans avföring skulle bli lite bättre ändå. så då rekommenderade de James Bellowed(stavning?) Fisk och ris, som jag fasat in mkt sakta, så han har ätit alla tre tillsammans, nu ett tag.

Nu kräks han upp all RC om han får, han äter det gärna. Just nu har jag bara givit James Bellowed. Han äter mkt lte av det(inte så populärt) men kräktes inte av det lilla han åt, även om han hulkade lite. Brit Care har varit slut ett tag. Jag ska åka ner och köpa lite och se om han vill äta det, vet att han gillar det, han måste ju äta lite mer. Nu när han ätit mindre och tja nästan inget, så kräks han mindre och mest magsyra….

Jo, jag ska ha koll på hans drickande, se om jag kan få i honom lite mer. Han har bara haft en diareeavföringe ibörjan av kräkandet( tror han har kräkts sedan tisdag eller onsdag) och sedan en fastare avföring, men inget nu, vilket inte är så konstigt, med tanke på att han knappt får i sig ngt, så ska köpa lite Brit Care och se om det går i.

[silkesnosen]
0

Han ratade Brit Care, men det kanske kommer. Jag köpte e lite påse RC blötmat, då han brukar gilla såsen och de slickade han iaf i sig, alltid ngt.

[silkesnosen]
0

Han fick lite kalkonpålägg, det gick i, nu hoppas jag att han inte kräks. Vill hoppas.

mallabralla
4

det är många som kräks av RC, jag gav det till mina katter förut och hade en katt som kräktes 6 gånger per dag, han låg inne på sjukhus 5 dygn för att ta reda på vad det var, de hittade inget och antog han hade magsår. i tre år åkte vi in och ut till veterinär, testade alölt som gick, tillslut provade jag acana torrfoder och han har inte kräkts på ett år, med andra ord överkänslig mot spannmål, jag skulle prova byta till acana om vet inte hittar något fel.

Sajtvärd på Perser iFokus

[silkesnosen]
0

Så nu har han ätit två små omgångar av Brit care och faktiskt inte kräkts. Jag har tagit bort allt annat, så hoppas att det lugnar sig nu. Han har druckit själmant nu igen och verkar ngt piggare. Hoppas…

#7 Tycker bara att det är konstigt att det plötsligt skulle visa sig, när han nästan ätit RC hela livet. Han är snart 6år. Jag börjar undra, såvida inte vet hittar ngt om James Bellowed kan vara boven.

mallabralla
0

det kan vara något i fodret som triggar igång, min var uppfödd på RC och åt det i 2 år utan problem.

[silkesnosen]
0

oki, hoppas att det är lösningen och att det inte är ngt allvarligare. Jag är rädda at förlora honom.

mallabralla
1

jag förstår dig, jag fick rådet av min vet att avliva min katt, ett år senare mår han prima, men är bra att du tar han till vet för kontroll så det inte är något allvarligt, om de utesluter några sjukdomar tror jag på maten.

[silkesnosen]
0

Oki:)

jambo
0

Är du säker på att detta inte har med hårbollar att göra?

[silkesnosen]
0

Ja, han kräks ju mat och magsyra. Hårbollar kräks han kanske upp ngn gång i veckan normalt. Såvida inget fastnat på riktigt…

[MonEnil]
0

Hårbollar är ett problem först när de inte kommer upp. Om passagen genom magen hindras av hårbollar är det maten som kommer upp. Problem med hårbollar brukar nog visa sig någon månad efter att katten fällt som mest päls.

Jag hade en katt som vid ett par års ålder kräktes ca 1-2 dygn. Den sista kräkningen var blodig. Han fick läggas in för dropp och de fick igång magen så smått igen. Röntgen visade att tarmen såg svullen ut på ett ställe, troligen av hår. Han förblev sedan frisk tills han vid 15 års ålder fick cancer i ansiktet.

Med det inte sagt att det behöver vara hårbollar din katt har, men det låter inte riktigt normalt att kräkas hårbollar varje vecka, så det verkar ju som han får mycket hår i magen.

jambo
0

Jag bara undrade, eftersom jag själv har råkat ut för detta för ett år sedan.

Men upptäcktes på röntgen, det kom ut den normala vägen.

Kunde ha gått mycket illa, men hon klarade sej utan att bli opererad,

Däför ger jag alltid kattemalt till henne , när hon inte är ute trädgården o äter gräs.

Det är mycket viktigt att kissarna får ha tillggn till detta!

Mvh / Gujje

[silkesnosen]
0

#16 Jag vet inte vad kattemalt är, får undersöka tror jag.

Jo, han får i sig mkt hår, han är ju en mkt fluffig Exotic. Nu har han inte kräkts sedan i går morse och det han ätit, har han fått behålla, så jag hoppas att faran är över, men jag åker in och tar blodprov. Jag vill inte missa ngt. Framförallt vill jag att han ska vara som innan.

#15 Tja han fäller ju mest under tidig vår, så tycker ju att problemen kommit väl sent. Jag hoppas bara att det inte är ngt allvarligt. Jag har ju hans mamma i bakhuvudet.

Tack för era tankar :)

[silkesnosen]
0

Usch var glad för tidigt…han kräktes precis igen:(

Headturners
0

Ä r du säker på att du inte ska åka akut med honom idag? låter inte alls bra ju.

[silkesnosen]
0

sitter i telefonkö nu, hoppas att de svarar.

Headturners
0

Ja han behöver drop och att de röntgar honom , lycka till nu .

[silkesnosen]
0

Fick tid strax efter 10. Jag hoppas att de tar oss på allvar. Jag vill inte att de missar ngt.

Headturners
0

Va bra , berätta för dom om hela förloppet och ge dig inte .. Fråga massor och begär en full hälsoundersökning. Jag antar att de röntgar och är han uttorkad får han dropp .. Lycka till nu och skriv gärna hur det gått för din pojke .

Sussie

[silkesnosen]
0

# 23 Ja jag berättar, ska försöka att inte glömma ngt. Jag hoppas att jag kommmer hem med lite svar.  Tack:)

Nu ser han lite piggare ut, men det verkar ju vara bedrägligt.

[silkesnosen]
0

Så de behåller honom och ringer imorgon vid lunch, känns som en evighet. De skulle sätta dropp. Jag hörde honom ropa när jag gick, känns hemskt att lämna honom. Jag hoppas att de hittar ngt svar. Nu ringde de, de tror att ngt sitter i tarmen, så han ska kollas med gastroskop och i värsta fall opereras. Stackarn.

Headturners
0

Åååå vilken tur att du fick tid å åka in idag, stackaren men nu får han all hjälp han kan få.. Håll modet uppe, han är säkert snart hemma igen Glad

[silkesnosen]
0

# 26 Ja, känns hemskt att vi inte kunde åka in tidigare. Nu hoppas jag att det blir bra. Han hatar ju kragar, vill bara dö av dem.

Jag sa till dem att de inte fick göra ngt om det inte var en god prognos, så nu hoppas jag. Tack, ska försöka hoppas och tro.. Känns som om man lämnade hjärtat där.

jambo
0

kattemalt är till för katter som inte har tillggn till gräs och får upp hårbollar o är mycket viktigt, finns i alla Zoobutiker.

Lika viktigt med en katt som är hård i magen, då får man gå in oralt med olja.

Tyvärr är det inte säkert bara för att det står att fodret hjälper till vid hårbollar, finns ju andra hjälpmedel.

Hoppas du slipper op, bra att han får dropp o olja som löser tarmen så det kommer den naturliga vägen!

Det är mina tankar, hoppas der löser sej , du skall se att det ordnar sej till det bästa.

Mvh / Gujje

Lycka till!!

[silkesnosen]
0

De ringde och sa att de ville vänta med eventuell op till imorgon, då de ville vätska upp honom lite mer. Stackars liten, hör fortfarande hans rop.

#28 Ja, får ju kolla upp det här. Jag hoppas att den eventuella rehabiliteringen går bra. Han brukar bara lägga sig platt för minsta sår, såeciellt om han måste ha krage, så jag hoppas att han klarar det här. Tack:)

yadhayezibas
0

Krage på perser är ju kass, de kan ju varken äta lr dricka då. Hoppas din katt snart blir bra.

[MonEnil]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man har tur får man en mindre djup krage som passar perser väldigt bra. Min nyopererade katt har inga problem att äta och dricka med den. Fördelen med en krage är ju också att katten ofta blir mer orörlig, vilket bara är bra när sår ska läka. Men vi får hoppas att operation inte blir nödvändig.

Headturners
0

Har dom sett något i tarmen? kragen kan man klippa ner rejält och dom kommer ändå inte åt såret.. Håller tummarna för din älskling .

[silkesnosen]
0

# Nej, de har inte kikat än. De ville vätska upp honom först innan de söver honom, då han var lite för torr och nujurvärdena inte var tillräckligt bra. Han måste vara så rädd. Jag hoppas att han klarar av att  vara hemma själv sedan, matte måste ju jobba.

AgnetaB
0

Ang krage så har jag för säkerhets skull köpt hem en uppblåsbar ifrån Strömsholm.Köpte även pärlgrus ifall jag behöver göra ett urinprov själv någon gång.

jambo
0

Försök att de det posititigt , det ordnar sig säkert , du vet ju inte om han ens behöver ngn krage.

Mvh Gujje

[silkesnosen]
1

# 32 Jo, de har öppnat honom nu och de såg att det var en hårboll. De sa att pga att han kräkts så har det blivit för torrt, så att tarmfunktionen har försämrats och då har den inte kunnat passera. De såg att den hade flyttat sig när han nu var på dropp och inte var torr. De sa att alla vävnader och så såg jättefina ut och de hade inte behövts skära i tarmen, utan de kunde massera ut den(hua..), så det är själva buköppningen som ska läka. De passade på att ta några vävnadsprover vid kiket innan och jag vill gärna att de skickar in dem så att jag vet att det inte finns några förändingar. Han ska stanna till imorgon, då de vill att han börjar äta innan han kommer hem. Jag är lite rädd att han inte vill äta där, men jag hoppas att han är en fin pojke: )

#35 De sa att han kunde ha en body ist. Jag funderar på att testa det om inte nedklippt krage funkar. Han kan ju vara utan när jag är hemma och har honom under uppsikt. Jag ska även inhanda den där kattmalten. Hon sa att det inte var ngn förhöjd risk för mer problem framöver, men man vill ju gäna vara lite före.

Headturners
1

Underbara nyheter, vad glad jag blir för din skull.. Snart så är din pojke hemma igen Glad

sötsigne
1

Åh va skönt att höra! Hoppas allt funkar bra nu så du får hem din misse snart Glad

[silkesnosen]
1

# 37 Ja det känns lite bättre nu, var ju rädd för tumör eller nåt. Längtar efter min fluffiga boll:) ( som kommer att borstas minst två ggr i veckan i fortsättningen, får väl akta så han inte blir flint ;) )

Solitaire
1

Skönt att höra att det inte var värre! Nu har du din älskling hemma snart igen, ska du se Glad

jambo
0

Hej!

Det var då för väl att det slutade lyckligt , o att jag inte hade helt fe!

Det heter Kattemalt / Diafarm/.

Själv skulle jag inte våga vara utan.

Lycka till !.

Mvh / Gujje

Headturners
0

Gujje mina katter har alltid tillgång till färskt kattgräs, de måste väl funka lika bra som malt?

jambo
0

Det är möjligt att det gör , men jag ger till dem som jag vet kräks hårbollar , särskilt Diva eftersom jag höll på att mista hennhenne ger jag även valig olja emellanåt .

[silkesnosen]
0

# 40 Ja, hoppas jag :)

# 41 Oki, antecknat :)

[silkesnosen]
0

Nu är han hemma iaf. Han ligger i min säng och knirrar som bara den, så fort jag sätter mig intill.. Han vill inte äta eller dricka och han kräktes i bilen hem. Han kräktes upp vatten och näringspasta, som de matat honom med, då han bara dragit sig undan och vägrat äta där. Jag vet at de haft tratt på honom och han hatar det. Det står att de anser att han ska ha tratt i 14 dagar, då kommer han att dö. Jag har klippt fyra hål i en tröjärm och satt på honom. Inget han är glad över, men jag hoppas att det räcker… Han har iaf ätit lite kalkonpålägg och så har jag tryckt i honom pyttelite vatten med en spruta. Jag hoppas att han går upp och äter inatt.

Tror jag måste vara modig och låta honom vara utan tratt, rädd att han aldrig äter annars. Han har fått smärtstillande och annat och tusen förhållningorder, men sköterskan sa lite annorlunda. Jag tror att jag får pröva mig fram eller nåt.

Headturners
1

Skönt att han är hemma nu Glad Viktigast av allt är att han dricker, mat klarar dom sig utan länge..

heliotropes
1

Skönt att höra att det har gått bra..Glad

Eva // medarbetare på Perser

[silkesnosen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lille killen är äntligen bättre och buken börjar läka. Han kräks fortfarande lite magsyra, men vet säger att biopsierna visar att han har magkatarr, som kan bero på att hårbollen legat ett tag i magsäcken , men jag funderar på om det kan vara roten till det hela… Jag skulle avvakta och se om han läker ut det själv. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig med lite tid. Jag bifogar kort på mattes kroppsstrumpa, han anser nog att matte ska strunta i designkarriären….

IdaJ
0

Så skönt att han blir bättre!

Han är jättesöt i sin strumpa :)

EllaLind
1

Han är ju jättesöt i sin strumpa! Och jäkla snygg tapet du har Cool

[silkesnosen]
1

# 50 Tack:) Hm det är ett snyggt tyg, gör att man kan byta när man tröttnar;)

Pojken är bättre och vet. och jag har väl kommit fram till att det är magkatarren som är roten, som gör att han slickar i sig extra hår. Jag ger honom RC Sensitive allt annat kräks han direkt av, alla sk bättre foder…Hans avföring luktar inte ens med det här fodret, det har aldrig hänt….sedan så kräks han ibland, men det har lugnat sig, så nu håller jag tummarna!