Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 937 ggr
[spinn]
0

Kissandet tar aldrig slut - Hjälp

Vår perser köpte vi ju i februari som vuxen (3,5 år), han var helt rumsren de första 3 månaderna, sedan började han kissa inne ibland.
Vissa perioder har det varit bra igen och vissa sämre. Numer kissar han i sängarna om han får chans, men även här kan det vara bra i någon vecka och sedan börjar det igen. Det är nu 4 månader av kissande, han använder sina toaletter också.

Denna vecka:
Dag 1: Kissar på ett täcke när en person sitter i sängen. Puttar ner honom, men det är givetvis försent.
Dag 2: Kissar på täcket som jag har på mig, puttar ner honom och det är bara att tvätta det också.
Dag 3: Han försöker börja krafsa på mitt täcke, jag putter ner och stänger dörren.
Dag 4: Idag väckte han mig av att han kissat på mitt (reserv) täcke, han krafsade på mig efter att han kissat.

Det är inte kul att ha alla sovrumsdörrar och annat stängda för att han inte kan sköta sig, jobbigt att komma ihåg, samtidigt som det alltid blir så mörkt och instängt. Vad kan vi göra?

Cajza
0

Är han kastrerad?

När en katt kissar på fel ställe är det oftast ett sätt att protestera mot något. En flyttning, han kanske inte trivs? Eller något annat i omgivningen.

Svårt att ge råd men förstår hur du känner.

Vår hane (används i avel och 6 år) vill gärna markera när vi har löphonor.

Hoppas det rättar till sig // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[spinn]
0

Ja, han är kastrerad.

Jag har förstått att det kan vara någon form av protest och vi har funderat halvt ihjäl oss på vad det kan vara. Men jag har slut på idéer.

Ska boka en veterinärtid på måndag och kolla urinen.

Cajza
2

Han kanske har urinvägsinfektion?

Ibland kan lådan stå på "fel" ställe, tycker katten. Prova att flytta lådan.

Visst blir man tom på idéer och man känner sig hjälplös.

Hoppas det blir bättre // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[spinn]
0

Ja, ska försöka få en tid så fort som möjligt nästa vecka.

Jag flyttade den ena lådan till sovrummet där han kissar i sängen ett tag, men det var ingen skillnad, så jag flyttade tillbaks den.

Paddiz
3

Ibland kan orsaken vara något som man minst anar.

För många år sedan hade vi en hona på sex månader som helt plötsligt började kissa på hallmattan. Det blev ett besök hos veterinären men enligt alla tester och undersökningar var hon frisk.

Hon  satt alltid ute i hallen och vi började fundera på om det kanske var de andra katterna som mobbade henne - hon var inköpt och hade bott hos oss i tre månaer och aldrig kissat någon annanstans än i kisselådorna.

En dag tog jag in henne i sovrummet och hon fick panik och tittade upp på takfläkten som var igång. Vi förstod snabbt att hon var rädd för fläkten och den visade sig vara orsaken till att hon kissade i hallen. Kisselådorna stod utanför sovrummet i en annan liten hall och då dörren till sovrummet alltid var öppen och hon var rädd för fläkten - ja, då vågade hon inte gå upp i lådorna. Fläkten stängdes och hon började kissa i lådorna igen. Hon började kissa i hallen när det blev varmt och takfläkten åkte igång.

Tycker nog att du ska kolla med veterinären - men på samma gång fundera på om det kan vara något i omgivningen som orsakar kissandet - en fläkt, en dator som väsnas och som ni flyttat till en annan plats. Ja, en liten bagatell förr oss kan vara stort för katten.

Hoppas ni får slut på kissandet.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Razzmatazz
1

Har du bytt sand i dina lådor och vad har du för sand ? jag vet många katter som slutat kissa när ägaren bytt till kristaller.

//Rita