Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 2363 ggr
Paddiz
0

Schampo till silverkatt

Finns det någon snäll människa som kan hjälpa mig välja schampo till en rödsilvertabby perser.

Vi har använt Jerobe Mahogany Gold inför utställningarna Transan varit på eftersom vi trodde han var rödtabby. Nu har han bytt färg och då antar jag att det är fel färg till en katt med silver. Fick reda på att till en svartsköldpaddsmoke kan man använda Jerobe Parisian Purple eftersom den framhäver silvret. Kan vi använda den till en rödsilvertabby också? Har även Jerobe Snowy Blue hemma - som jag använder till mina vitfläckar.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Cajza
0

Hej Yvette!

Vi har använt Parisian Purple till vår svartsmoke och gs 2262, men röd det vet jag inte. Vi använde även svart till ns och silvret var fortfarande bra.

Varför inte fortsätta med Mahogney Gold, jag tror inte det påverkar silvret.

Han var jättefin i sitt silver i Helsingborg.

Kramar // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Paddiz
0

Hej Karin

Han har fått kritiken på de utställningar han varit på att han är väldigt röd och att silvret är dämpat. Han har inte badats sedan Helsingborg och han är mycket ljusare - dvs. inte så röd och då var min tanke att Mahogany Gold kanske gör honom för röd.

Jag trodde att vi kunde använda Mahogany Gold till Bubblan eftersom hon är svartsköldpaddsmoke - men då tyckte Carina (Tassalogen) och PitStop i Dk att vi skulle använda Parisian Purple eftersom den framhäver silvret. PitStop sa att vi även kunde använda Snowy Blue till Bubblan för det framhäver också silvret.

Varför skaffade vi en silverkatt?

/Yvette

Cajza
0

Gör ett bad med PP och se hur det blir. Du kanske kan ta MG den ena gången och PP den andra gången?

Jag tycker om PP, vi använde det på Knut och hans päls var bra creme. Nu använder vi PP på Lizen.

Eftersom PP är lila så rensar det upp silver (tycker jag) När jag var frisör fick jag lära mig att ett hår som ser "gult" ut använd lila, för lila/blå rensar bort "gult.

Lite luddigt blev det nog // Karin

Karin

Paddiz
0

Nu har Michelle och jag badat Transan och han blev mycket ljusare. Visst han är fortfarande rödare på vissa ställen - men han blev ändå ljusare.

Även Bubblan åkte i plurret och hon blev också bättre i silvret - även om hon har fått bra kritik på sitt silver av domarna.

Tror det får bli ett bad till för Transan innan utställningsbadet den 22 september.

Kram Yvette

Solitaire
0

Någon som vet om man vågar använda Chris Christensen Black on Black på en svartsilvertigré/bicolour??

Cajza
0

#4 Yvette, använde ni PP?

Karin

Cajza
0

#5 Tveksamt, vi har använt Black on Black på en svart katt och det blir mörkt.

Karin

Paddiz
0

På DARAKs utställning i Dragör i början av augusti pratade jag med en som säljer kattprodukter och då bl.a. Chris Christensen. Jag frågade vad jag kan använda för schampo på en svartsköldpaddsmoke och fick då svaret att alltid använda ett schampo som framhäver silvret. Jag ville använda Jerobe Mahogany Gold som är rött men det var inget han rekommenderade. Har lärt mig att på en svartsköldpadda ska man använda svart schampo om man vill framhäva det svarta och ett rött om man vill framhäva det röda. Jag trodde att det även gällde svartsköldpaddsmoke - men hade alltså fel.

Nu älskar jag Jerobe när det gäller bad inför utställning och han sa att det går att använda Snowy Blue men ännu hellre Parisian Purple. Ett annat schampo som han tyckte man kan använda på silverkatter är #1 All System och då den lila (kommer inte ihåg vad den heter).

När det gäller svart schampo på en vitfläck bör man akta sig för att det vita inte tar åt sig av färgen. Jerobes Black är ett schampo jag ALDRIG skulle använda på en vitfläck och det samma gäller även BioGrooms svarta - det vita blir grått. Chris Christensen Black on Black går att använda på vitfläckar utan att det vita blir svart/grått - har testat.

Vissa röda och svarta schampo färgar och framhäver tex. rött och svart. Frågan är om du vill framhäva det svarta eller silvret?

/Yvette

Paddiz
0

Ja, vi använde PP. Kommer även att använda PP nästa helg och dagen före utställningen i Köge.

/Yvette

yadhayezibas
0

All systems lila använder jag och jag tycker att det ger en superfin lyster i alla färger. :)

Paddiz
0

Många har rekommenderat #1All Systems Professional Whitening Shampo - men jag bara älskar Jerobe när jag ska utställningsbada och nu när jag testat Parisian Purple till silverkatterna - ja, då får det bli den.

/Yvette

Solitaire
0

#7, #8  Tack för synpunkter. Vet inte riktigt vad som kan vara bäst att bada henne i. Tidigare har jag bara kört All Systems Professional Whitening, och det har väl fungerat hyfsat bra, men det skulle vara intressant att testa något som kan ta fram silvret.

Paddiz
0

Efter att jag fått svar från Karin (Cajza) om att testa Jerobe Parisian Purple på dotterns Transan som blivit en rödsilvertabby badade vi honom och han blev ljus och fin. Dagen efter tyckte vi att silvret var tydligt och vi kommer att fortsätta med JPP.

Även hans syster Bubblan blev badad med JPP och hon har en superlyster i silvret.

Jag blev så nöjd att jag i tisdags beställde 1,9 liter JPP =O)

Hoppas du hittar ett schampo du blir nöjd med.

/Yvette

KungBores
0

Jag har under alla år med silverkatter badat dem dels i All System Professional Whitning och dels i ett schampo som ska ta fram deras färg. Sedan ska inte en fullfärgad katt vara blek i sin färg även om den är smoke eller som Transan rödsilvertabby. För bästa effekt ska silvret vara så rent som möjligt och den röda färgen så röd som möjligt. T o m när jag hade min rödshaded badade jag honom även i schampo avsett för fullfärgade katter för största effekts skull.

Lycka till.