Med risk att låta som en surkärring så skulle inte jag köpa nån av dom. De är ju så skitiga och ser verkligen inte välskötta ut. :/
håller med dig dom se skitiga ut.
ha en bra dag. kram
Kattunge nr 1 är en Exotic och nr.2 är en Perser (mintingen).
Håller med MonEnil om att det är ganska vanligt att en baby kan vara lite mindre, särskillt om det är en stor kull.
Många ungar äter med hela ansiktet och ser ut som små grisar. Men som uppfödare och foto till försäljning så måste man tvätta dom först.
Vid 12 veckor skall en hane väga runt 1200 gram, en hona kan väga lite mindre, men minst 1000 gram.
Vid 14 veckor lägger du på 200 gram till, alltså 1400 gr. En tumregel: hundra gram per vecka, är normalt.
Så är det med PKD test med DNA på föräldrarna, eller åtminstonde far-mor föräldrar. Det skall ju vara en rätt nedstigande ärftlighet på PKD.
En unge som har ett snett nosparti eller haka, skall du inte köpa om du tänkt att ställa ut eller använda i avel. En sån liten kisse kan leva ett gott liv som sällskap och kastrat.
Vad man också kan ta en titt på när man ser ungen in live, (bör man altid göra innan et köp) är att titta under svansen. Ser analöppningen röd ut eller om den ser kletigut och kanske att pälsen där är fet och illaluktande så visar det ofta att kissen har problem med magen.
Be då uppfödaren att testa för parasiter som kommit med stormsteg till vårat land. Är mycket smittosamt och svårt att få bukt med. Avmaskningsmedel fungerar INTE på det.
Man går då in på SVA och tar ut formulär som man flyller i om vad man vill testa. Om man inte har hemma, så kan man köpa på apoteket små provrör. Hålla koll på när de har avföring och att se vilken katt det är, tar lite av det och stoppar ner i provröret, är noga med att skriva rätt namn på rätt katt och rör och klistrar på det, lägger det i en vadderad, postens påse.
Parasiternas namn är Guardian och Tritirchomonas foetus som man skriver in på formuläret från SVA. att man vill testa. Svaret har du på ett par till 3 dagar via mail, efter ett par veckor kommer svar från SVA på papper samt med fakturan.
Extremt kletiga, rinniga ögon samt att det finns snor i näsan bör också testas. Det kan vara symptom på Clamydia. Det kan veterinären ta ett test på och skicka vidare. Enten med att ta sekret från ögonen eller via blodprov.
Kan ju vara en helt vanlig snuva som går att medecinera bort
Mycket at tänka på men har du de testen negativa så bör inget allvarligt hända med katterna du ev. har hemma med tanke på smitta.
Ta gärna också stickprov på några katter hemma. Oftast märks det inte på katterna om det skulle vara en symptomfri smittobärare, och katter upp till 2 år är de som är mest utsatta för den smittan.
Har själv varit utsatt för en katt kattmed Tritrichomonas som blev så dårlig att fick avlivas. Det rann konstant en förfärligt illaluktande avföring från han. Såg ut som "komockor" Fick bada bakpartiet på stackaren flera gånger om dagen. Han fick bo i köket med all reklampapper jag kunde få tag på, över hela golvet
Man får helt enkelt panik, visste inget om det förrän jag läste en artikel om just den parasiten. Testade katten och då var det så.
Det blev en dyr historia att testa mina katter, men av någon anledning hade jag tur.
Hade 2 dräktiga honor så jag fick spärra av i avdelningar hela bostaden, för att hålla dom avskillda från varandra, skaffa flera pottor så de hade var sin egen. Har inte kommit i fatt ekonomiskt ännu så dyrt blev det och ägaren till katten jag skulle passa, brydde sig inte om att kostnaden eller ville inte hjälpa till med den. Pratade med konsumentverket, men tyvär., när det inte är skrivit något om ev. ersättning om något liknande händer så finns inga rättigheter för den drabbade. om inte ägaren själv tycker att den vill hgjälpa till. (är pensionär så det tog styggt på både kropp och ekonomi)
Testade först mamorna och när ungarna var 10 veckor testades de också. Vilken lättnad när svaren kom NEGATIVT.
Renlighet och rena potter är A och O. Får inte liga avföring kvar efter som det är den som bär smittan om de skulle lukta på den och kanske få lite vid munnen som de sedan tvättar bort och sväljer.
Kattungarna och mamorna fick inte heler gå på samma pottaså man fick skärma av,så de små inte kunde komma åt mammans potta.
Hoppas inte at jag skrämt upp någon nu, för lite vanlig magsjuka kan de ha utan att det skall bli så dramatiskt.
Men det är värt at tänka på när skall köpa sig en ny liten baby. Åk alltid och titta på kattungen innan du bestyämer dig. Många tycker inte att de vill åka så långt.. men som jag brukar säga, Jag köper inte grisen i säcken, så jag säljer heller inte grisen i säcken.
Kram från Maria
PS. Att drabbas är inget att skämmas för, alla kan bli det. DS.
#3 En eloge till dig.
Ja tackar för att du delar med dig om sånt vi alla kan råka ut för , ingen är skonad för att kunna bli utsatta för smittor på sina djur. Hur duktig man en är på att förebygga det..
Tack Headturners !!
Tycker det är mycket viktigt att prata och tala om vilka faror som finns när det gäller att köpa eller ev. passa någons katt när ärgare är bortresta. Har alltid hjälpt till med sånt, men nu är det slut med det.
Inte en gång till.. Så alla ni därute, Tala om era erfarenheter när det gäller smittosamma sjukdopmmar och särskillt nu då det har kommit in så mycket nytt.
För hur skall vi kunna skydda våra Katter, hundar och alla husdjur som finns i hemmen.
Sandlådorna till barnen i bostadområden är också en stor smittokälla. Hyreasvärdar är inte så noga med hur det sköts om. Guardian (är inte säker på om stavningen är rätt) t.ex smittar till barn och blir väldigt besvärlig. Inte lätt om läkarna inte vet så mycket om parasiten att bota barnet.
Tritrichomonasvet de om ett fall mjed smitta till människa men det var en mycket lungsjuk mäniska och som hade det i lungorna. och med ett försvagat imunförsvar. Inte så mycket forskat på det, så man vet inte säkert.
Ha en skön natt med vackra drömar