Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1784 ggr
Summerwinds
2007-06-19 14:21
0

Blodgrupper och tester

Vi har ju tidigare diskuterat dödsfall bland PER/EXO ungar bla i tråden döda,missbildade kattungar. Tyvärr gav den kanske inte så mycket och det fanns inga direkta samband heller…Men när flertalet eller t om hela kullar dör, så känns det aktuellt att försöka gå till botten med det. Nu har jag en teori att det i vissa fall kanske kan bero på att våra katter har olika blodgrupper och helt enkelt inte alltid passar ihop! Jag vill ha era kommentarer och funderingar kring detta. Kanske är det ide att börja testa våra katter och se vilka blodgrupper de har? Är det någon som gör det redan?

Saxat Ur boken kattuppfödning av Ylva Stockelberg

Vid parning kan ungarna drabbas av Felin neonetal isoerytrolys. Det är inga problem att para hane och hona med samma blodgrupp. Har honan A-blod men hanen har B-blod blir det heller inga problem utan problemen blir allvarliga om honan har B-blod och hanen A-blod. Antikropparna som mamman bildar går inte över till fostret via moderkakan, men finns i råmjölken. När de nyfödda ungarna diar av råmjölken orsakar detta sönderfall av deras röda blodkroppar. kattungarna dör ofta inom några dagar av blodbrist. De blir svaga och vill inte dia. Det går vanligtvis inte att rädda dem. Detta kan undvikas genom att man hindrar ungarna från att dia de första 24 timmarna. Då måste man hitta en amma eller handmata ungarna under tiden med ersättning. Tyvärr missar ungarna då mycket andra nyttiga antikroppar som oxå finns i råmjölken.

B-blod är vanligt på britter, devon rex. Hos Birma, abbessinier , somali och perser är det ganska vanligt och hos main coon, siames och burma finns det mindre än 5% B-blodkatter.

Man bör testa föräldrardjuren framförallt om man inom rasen hör talas om kattungar som dör oförklarligt de första dagarna. Man kan snabbtresta hos veterinären eller skicka till laboratorium.

B-blodskatter är inte sjuka eller defekta men man måste ta hänsyn till att de har B-blod vid parning. antingen parar man B-blodshonan med en B-blodshane eller undviker man att ungarna får dia av råmjölken.

Kittentotts
2007-06-19 14:44
0

Jag vet ju fall bland perser då detta skett, om man nu råkar ut för en kull som dör, så tycker jag man ska tänka på att testa innan man gör en parning med samma hane på honan igen. Jag fick ju den kullen i bland mina första kullar som dog 5st med bara några dagars mellanrum, jag hade då hjälp av hanens uppfödare i stöd, va där med de små en hel dag och mamman va med. De såg så friska ut de sista 2, både jag o uppfödaren trodde de skulle klara sig, men så gick det neråt, de vägrade helt plötsligt äta, sen kom kramperna, och så låg de i min behå och dog lugnt. Man blir förtvivlad och ledsen. Jag tycker om man är med om detta en gång, testa de båda föräldrarna, jag gjorde tyvärr inget test, men hade inte samma hane andra gången, men de små va med klena (2st)men en klarade sig och lever så gott idag. Tror idag det va mammans blodgrupp i kombination med dessa hanar.

Summerwinds
2007-06-19 14:59
0

Man kanske iallafall bör testa honorna i första hand, för om de har B-blod, det är ju då problemen uppstår. Två A eller hona med A och hane med B verkar ju fungera bra. Kanske dags att dra öronen åt sig angående detta..

Fick denna infon av en uppfödarkollega:

Läser på katt: att tex skogisen har vanligast blodgrupp A. Perser kan också ha B. Det står faktiskt att skogisen har 100% A-blod och Perser har 50% A och 50% B..

#1 jag har haft en kull där 3 dog och bara 1 klarade sig (annan orsak än blodgrupp) och det är väldigt smärtsamt och jobbigt Gråter kanske ännu värre att förlora en hel kull och inte ha någon liten kvar alls att pyssla och värna om.

Kittentotts
2007-06-19 17:45
0

Ja det är hemskt! Att man sitter flera dygn med kullen som trappar av en efter en, sen har vi ju mamman, man får ju tyck synd om känslorna för henne. Men vår hona visade då det va färdigt genom inte bry sig om de små, de är ju kloka i detta våra djur, vi kämpar och de ger upp. Ja man borde nog testa honorna så man vet, jag tror många kan lösa bortfall på ungar genom detta. Undrar om det kostar så mkt? tror inte det!

IdaJ
2007-06-19 18:10
0

Jag testade Vivvis blodgrupp när jag skickade in de andra proverna inför parning. Det kostade inte mycket och då vet man ju vilken blodgrupp honan har…

Har hon B-blod så kan man testa hanen innan parning och slippa att kattungarna tynar bort på grund av det.

Kittentotts
2007-06-19 18:13
0

Jag ska faktiskt fråga min vän som har raser där man testar blodgrupperna, se vad det kostar, ibland skickar de nämligen iväg prover för det blir billigare

IdaJ
2007-06-19 18:16
0

Jag skickade min prover till finland.

http://www.rexunited.com/remiss.htm

150 kr första blodtypningen, 120 för följande.

250 kr FeLV/ FIV

Kittentotts
2007-06-19 18:34
0

kanon Ida! Jag har för mig hon med skickat till Findland nämligen. Men hon va hos veetrinären för tappa blodet,eller?

IdaJ
2007-06-19 18:55
0

Jag tog blodprovet hos vet, tror de tog 180 kr för det men var nog in med någon annan katt samtidigt tror jag…

Blodprov kan ju en djursjukvårdare ta så det kan ju inte kosta så mycket tycker jag…

Annkis54
2007-06-19 19:13
0

för några år sen så var fick Nova en kull…5 ungar..stora, friska o pigga…"som bara la sig ner o dog"..åt inte från mig
nästa gång hon var dräktig (med samma hane) så kastade hon runt v5.---gav både hane o hona penicillin ifall det var några bakterier med i spelet.
tänkte sen para med annan hane..men hann inte..o hon fick 5 nya ..pigga o "friska", med samma hane. sen började de oxå gå bort.
slet som djur med dem…lyckade få en att överleva..o den 5:e hade aldrig några problem utan växte o åt o var frisk hela tiden.
då var det nån som sa detta med blodgrupp. Testade o hon var A..
Vad som var fel med henne eller de 2 ihop vet jag inte..för jag tog bort henne ur aveln.
men jag antog att det helt enkelt var nåt de emellan som inte passade ihop
har inte testat mina honor…för jag har inte haft nån där hela kullen har gått bort.
Men är inte alls negativt inställd till att även ta det provet om man ändå är inne för nåt annat.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AnnaKarin
2007-06-19 22:36
0

Jag skickade prover till Finland idag, 200 för första och 150 för andra. Rex Uniteds remiss är gammal. Tillkommer gör kostnaden för provtagning hos vet vilket varierar väldigt mellan olika ställen i landet.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

ophelia
2007-06-19 22:40
0

Många Birma uppfödare testar för blodgrupp och där har dödligheten sjunkit.

Annkis54
2007-06-19 22:45
0

kan man tänka så här:
om man har fått kullar på honorna där ungarna har överlevt…så har de blodgrupp A
o har man en hane som har fått ett antal kullar utan problem (mer än vanligt menar jag då)..så är han oxå B
så egentligen så behöver man bara testa nyinköpta honor..
är det rätt tänkt???
det blir alltid svårt när det är "nya saker"
o man kan ju inte testa för ALLT

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
2007-06-19 23:31
0

#12 tror inte det blir riktigt rätt…isåfall kunde man ju tänka så om PDK, HCM osv "Jag har ingen som är sjuk eller har dött i det, så jag behöver inte testa", men så vet man ju inte om de har det/inte har det heller om man inte testar. Men som #11 säger så har dödsantalet minskat på Birma pga att de testar blodgrupperna där. Min syster föder upp Birma och där är det nästan självklart, ungefär som det är "självklart" att vi testar mot PKD.

För att det ska bli bästa effekt som borde ju "alla" testa. Men nånstans måste man ju börja..Det är svårt…

Annkis54
2007-06-20 00:41
0

#13..är detta verkligen jämförbart
om en hona som har blodgrubb B paras med en hane blodgrupp A
kan de alltså få upprepade kullar där ungarna mår hur bra som helst???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AnnaKarin
2007-06-20 00:56
0

Om honan är B och hanen A så bör man enl vets rekommendationer dela mor o barn och mata ungarna de första 18 timmarna. Det är inte säkert att det går illa men varför chansa? OM mamman har låga anti A titrar så kan det gå bra men dessa titrar kan bli högre med tiden.  Jag hade två B honor på 90-talet som parades med A-hanar och det gick bra utan att jag delade på ungarna. Båda honorna hade mycket låga anti A titrar. På den tiden sa vet att man inte behövde dela dom men nu säger samma vet (Tirri Niini i Finland) att man alltid ska dela dessa kullar från mamman. Man kan låta mamman ha kroppsstrumpa och sköta om ungarna men de får ej dia.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnicaK
2007-06-20 01:03
0

Jag har också skickat blodgrupperingarna till Finland, snabbt, enkelt och dessutom har jag ju lite stickvana från jobbet…

Summerwinds
2007-06-20 11:04
0

Jag pratade med en siamesuppfödare i tel för ett tag sen och hon nästan skrek i telefonen när jag sa att vi oftast inte blodgrupptestar och FeLV/ FIV våra PER/EXO. För henne var detta en självklarhet och skulle aldrig lämna sin hona el låna ut sin avelshane till honor som inte var testade. "Och ni som har så stor dödlighet på era kattungar"  Jag hade inget bra svar….Generad

Summerwinds
2007-06-20 11:18
0

#12 jag är helt med på hur du menar…det jag menar är att tänk om detta är den största (el iallafall stor) bidragande faktor till att våra kattungar går bort och vi bara viftar bort det…men det kommer förstås bli ohyggligt dyrt om vi ska testa för allting. HCM är ju på tapeten på tex MCO och NFO..sen har vi blodtester, patella- höftledskontroll osv…