Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4228 ggr
Headturners
2012-09-06 12:41
0

Kastrering, smärta

Jag har funderat lite på hur smärtsamt det är för en honkatt efter kastreringen.  Hos min vet. får katten en dos Metacam efter ingreppet, den sitter i en dag. Men man tänker ju själv vilken smärta det kan vara efter en OP och lång tid efter. 

Har katter högre smärtgräns? varför får dom inte smärtstillande fler dagar efter kastrering?

heliotropes
2012-09-06 13:05
0

Tänk ..bara för knapp 35 år sedan då virade "våran" dåvarande äldre veterinär hankatterna hårt i "handduk" för att sedan kastrera dem utan någon som helt bedövning..FörvånadSå gjorde dom förr…Foten i munnen

Visst måste dom ha ont…smärta är nog så svår att gradera,även hos oss människor..

Många veterinärer är återhållsamma vad gäller smärtlindring,man kan ju fråga sig varför?

Eva // medarbetare på Perser

MonicaLagerquist
2012-09-06 13:56
0

Vissa honor är säkert mer smärtpåverkade än andra.En anledning till att inte proppa dem fulla med smärstillande är att få honorna att ta det lite lugnt så att inget händer med såren.

Stolt ägare till tre La permer

Headturners
2012-09-06 14:00
0

#2 Metacam gör väl katten lugnare??? låter ju lite sjukt att så länge katten har ont håller den sig lugn! nja de köper ja inte…

heliotropes
2012-09-06 14:05
0

#2 Jag förstår poängen i vad du menar…att så länge katten håller sig lugn för att det gör ont så minskar tillstötta komplikationer.

Silvestris
2012-09-06 14:32
0

Jag tror det är olika för olika katter. Jag har haft vuxna hanar som varit synbart smärtpåverkade av sin kastrering och jag har haft en vuxen honkatt som hade väldigt uppenbart ont. Om jag ser att mina djur har väldigt ont ser jag till att få smärtstillande av veterinären. När en av mina tidigare honor opererades för diafragmabråck fick hon smärtstillande medskickat hem, hon skulle äta det i 2-3 dagar efter operationen. Efter en kastrering som handlar om ett mycket liknande ingrepp får man sällan med något hem, det är lite märkligt. Vad jag vet så leder bra smärtbehandling till snabbare läkning och återhämtning så det är onödigt att låta katterna ha ont för att de ska ta det lugnt och inte dra på sig komplikationer.

Metacam är antiinflammatoriskt (och antireumatiskt) och har ingen lugnande effekt, neb fungerar bra för att dämpa smärtan efter tex. en kastrering.

Headturners
2012-09-06 15:02
0

Jag kastrerade en honkatt igår och jag såg i ögonen på henne idag att det var smärta Rynkar på näsan Jag lider faktiskt av att mina katter har ont och blir smått irriterad på att man inte kan få med sig smärtstillande hem.

#5 Jag frågade vetrinären igår om hon fått smärtstillande och hon svarar ja hon har fått Metacam! varför säger dom det om Metacam inte är ett smärtstillande?

heliotropes
2012-09-06 15:13
0

Jag har fått Metacam på receept till en katt med en horhinneskada,"bara" för smärtans skull.

Silvestris
2012-09-06 15:33
0

Metacam har en smärtstillande effekt i och med att det dämpar inflammationen i den opererade vävnaden. Däremot har Metacam inte någon lugnande effekt.

Jag lider också med mina katter när de har ont och jag är glad att jag har direktnummer till min veterinär på djursjukhuset jag går till för i receptionen blir man stoppad direkt om man ringer och frågar om smärtstillande…

boris1
2012-09-07 20:11
0

Jag jobbar på smådjursklinik,vi ger smärtstillande innan operationen och skickar med hem till två dagars behandlingGlad

Solitaire
2012-09-07 20:25
0

Katterna kan ju inte som vi människor tala om att de har ont, utan veterinären är hänvisad till att tolka deras smärtupplevelse utifrån hur de rör sig, andas, jamar etc. Detta är inte alltid så enkelt, och förklarar nog varför det tagit ganska lång tid att få in smärtstillande medel som en rutin vid operationer. Tidigare fanns inte heller så bra preparat att tillgå, vilket också bidrog till att man oftast inte gav någon smärtlindring. Numera finns bl a Metacam, som ger mycket bra smärtlindring postoperativt. Ett annat preparat, som är rent smärtstillande, är Vetergesic. Det har dock en del biverkningar och bör ges med viss försiktighet.

yadhayezibas
2012-09-08 10:07
0

Vi ger metacam som smärt lindring till häst :)