Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2730 ggr
Lusthan
0

Kattvakt, hjälp och tips.

Har grannens katt hos oss nu när de är bortresta i två veckor. Det funkar jättebra med mina katter, de träffas ute på vår gemensamma gård på somrarna. Det fungerar bra men jag som har fyra lättskötta huskatter blir nu förvånad över pälsen. Miljoner tovor har han. Ska klippa bort och borsta. Hur ofta behöver han borstas och vad funkar bäst av kam, karda eller furminator? Det är de borstar jag har. Sen rinner ögonen hela tiden, antar att man får hålla rent flera gånger om dagen, men ska det verkligen rinna något mörkt ur ögonen? Skulle bli tacksam för svar då jag känner mig lite nollställd just nu..

[silkesnosen]
0

Jag hoppa ju att de gav dig några skötselräd och produkter om det varf en perser???? Om det är en kortare period, så torka bara med ljummet vatten och torka torrt. Annars finns det mkt som underlättar, men jag tycker att det är fel att du ska inhandla dem…. Eye envypuder och Jean-Peau ögonvatten, så är det löst…

[silkesnosen]
0

Tovorna oroar, det måste ägaren hålla efter.Försök reda ut dem med en stålkam, sedan kan du använda ngn av de förslag du själv hade. Red ut så mkt du kan innan du badar katten och använd yes, schampoo och sedan balsam, under magen och torka väl med fön!

Lusthan
0

Tack för råden, det underlättar. Jag tog han ifrån grannens mamma då hon låg vaken på nätterna när katterna bråkade… Jag fick inga råd. Håller på med tovorna nu och det tar tid. Han är inte så sugen på att jag får klippa bort en massa päls, går inte att reda ut de flesta med kam… Vi får se om jag får ordning på det här.

[silkesnosen]
0

# 3 Det får du säkert, sorgligt att pälsen fått bli så.

Lusthan
0

Ja, de brukar raka han på sommaren. Jag har kommit lite längre men tycker lite synd om han som tvingas hållas fast och ont gör det nog också när jag håller på och bråkar med pälsen. Ska försöka få bort lite till idag tänkte jag..

mallabralla
0

mörkt ur ögonen som måste torkas flera gånger om dagen låter inte så bra, tårvätskan skall vara klar, kan skifta lite i oranget. det är när den utsätts för syre som den blir mörk och stelnar.

detta tvättas bort med ljummet vatten och bomull, se till att göra ordentligt rent om detta inte redan har gjorts, sedan skall det räcka med att hålla efter en gång om dagen, rinner det väldigt väldigt mycket och ögat ser irriterat ut bör du ha i ögon droppar eller noviform salva som finns receptfritt på apoteket.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
0

du kan köpa Sereneum eller relax i djurbutik, det är lite lugnande tabletter så kan det gå lättare att få klippa tovorna.

Lusthan
0

Tack för tipsen. Det är jättesnällt. Jag ska kolla djuraffären för nu är det fjärde gången idag jag klipper och jag har fått bort det mesta runt halsen men har mage, svans och sidorna kvar. Känna helt bissart för det syns inte hur mycket tovor han har. Nu är det en perser utan stamtavla (huskatt) och han är troligtvis helt felavlad då han låter gräsligt emellanåt när han andas, ögonen verkar rinna mer än normalt och pälsen har inte jordens bästa kvalité vilket jag inte kan tänka mig är syftet med rasen. Jag förstår att det tillplattade ansiktet gör att de kan snarka och att ögonen rinner men det här känns inte som att det ska vara så här rasen är tänkt att vara.

mallabralla
0

nej….och kanske han har någon infektion…klamydia el dyl…man vet aldrig. går det att ta bild?

Lusthan
0

Det hoppas jag verkligen inte, antar att det smittar. Har fyra egna katter och en frigående kanin. Kan ta en bild imorgon, det ser dock bättre ut nu när jag har tvättat ett par gånger idag. Sambon googlade fram ögoninflammation men det tror jag inte. Börjar få bort de flesta tovorna nu. Det är lite under frambenen, svans och längst ner vid magen kvar. Han är hackig och mindre vacker men med en dusch och utredd päls och lite putsad runt ögonen så har han nog potential. Ser ut som en Mogwaii. Kanske ska undvika att mata han efter midnatt… ;-)

[silkesnosen]
0

En del kan se ut som din katt i ögonen. Jag har själv en med mkt ögonsekret, så det är nog ingen fara!

Jag tycker att det låter som om du har gjort ett enormt jobb, kissen har tur som fick komma till dig!

[silkesnosen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här kan det se ut om matte inte håller efter det… Det kanske liknar det som din katt har.

[silkesnosen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med rätt produkter och lite pyssel…

Lusthan
0

Jo men det stämmer, så ser han ut i ögonen ungefär. Men jag måste säga att jag tycker din har ett finare ansikte. Då kan jag förstå att man verkligen vill ha en katt av den här rasen. :-) Jag ska ge mig på tovorna idag också så får vi se hur långt jag kommer. Fick bort ganska mycket inatt/igårkväll. Han är inte samarbetsvillig direkt men det gör nog ont…

IdaJ
0

Du kan prova att torka ögonen med koksaltlösning istället för vatten, det retar ögonen mindre.

Jag blandar 1 krm salt i 1 dl kokande vatten. Används ljummet.

[silkesnosen]
1

# 14 Jo, matte tycker förstås att han är finast :) Om du ska ha kvar honom, så satsa på de produkter jag nämnt, men bara runt ögonen.

Lusthan
0

Han kommer vara här till grannen är tillbaka från semestern. Tänkte köra skuldkänslokortet sen. Han kommer vara ren och fin utan tovor och fin runt ögonen. Snarkningen kan jag nog dock inte lösa.. Hoppas att det ska hjälpa. Ska sätta mig nu och klippa och borsta lite till…

[silkesnosen]
0

Mm låter bra:) ingen katt ska se ut så i pälsen.

Lusthan
0

Nej det tycker jag verkligen inte. Har nog bara nån gång kvar nu. Funderar på att ta hjälp utav sambon, var några som gjorde ont och var svåra att komma åt. Därefter är det bara bada och borsta som gäller. :-) Vilken chock jag fick när jag tog ut han ur buren. Har gosat med han förr men inte så mycket. Jättetovig, hemsk runt ögonen och nosen och så detta snarkande. Tycker konstigt nog att snarkandes blivit bättre också. Konstigt det där.

[silkesnosen]
0

Mm kan förstå det. Det kan ju hända att du underlättar för gångarna i näsan, då du håller rent kring ögonen. Guck kan ju rinna ner i näsan, men tja…

Lusthan
0

Tror nog mer att det beror på att han har acklimatiserat sig och tar det lite lugnt, han var nog lite mer stressad innan. Men han låter verkligen som en gris, speciellt när han äter… Vi får väl se vad ägaren säger sen.