Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1604 ggr
[spinn]
0

Slickar på plast

Undrar om vår perser kan ha brist på något ämne?

Han har börjat slicka på plast om han kommer åt något. T.ex. påsar när man har handlat eller om en kartong med tejp på står framme mm. Han tycker också om att leka med/bita i vanliga sugrör.

Han har fri tillgång på Acanas torrfoder, får lite blötmat var/varannan dag och alltid fri tillgång på färskt vatten. Han får även någon bit av "Dentala minibitar" om dagen.

Någon som har någon gissning eller vetskap på vad detta beror på?

zeus-minnie
0

Hej!

Jag har ingen aning om det är brist på något men min hona gör så. hon springer till min bara jag grejar med någon plast, tuggar för fullt. måste "gömma" påsar och sånt för annars sitter hon och tuggar. har mest tänkt att hon gillar ljudet och är lite knäppTungan ute

mallabralla
0

vissa är såna ;) en av mina katter slickar på ALLT!

Sajtvärd på Perser iFokus

yadhayezibas
0

Våran äldsta hona är helt galen i plast o har alltid varit. Hon äter det om man inte passar henne! Vad det beror på har jag ingen aning om :)

Silvestris
0

Det finns inga vetenskapliga belägg för att plast- eller tygslickande hos katt orsakas av näringsbrist. Det är möjligt att det är något med lukten, ljudet eller konsistensen som lockar. Det kan även handla om en oral stereotypi. Även om beteendet är milt och harmlöst just nu rekommenderar jag att du försöker hålla plast borta och att du avleder katten om du ser att den börjar slicka på plast. Det kan utvecklas och bli värre och plastätande katter kan få stopp i tarmen och behöva opereras.

Erna
0

Din katt är helt normal! Det är väldigt vanligt att katter slickar på plast.

Precis lika vanligt som att katter älskar att krypa in i påsar och kartonger.

Följ #4 varning om risk för tarmstopp.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[spinn]
0

Okej, jo jag säger till honom när han gör det och tar bort plast. Han har några långa sugrör han får leka med.

lindusfia
0

En av mina katter blir helt galen i presentsnöre, upptäckte jag i helgen. Sådant som man krullat. Hon lekte med det men det såg också ut som hon försökte äta det. Så jag tog bort det och slängde det. Jag var rädd att hon skulle få det om halsen också.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Headturners
0

Har läst nån gång om detta, men jag minns inte var Obestämd De skrevs att de var någon typ av tix som många katter har.. Jag har en kastrat med det och det är förenat med livsfara att lämna plast eller presentsnöre framme .