Språngavgifter
Hej! Jag har en liten fundering angående det här med språngavgifter. Jag har en perserhane som har fått en förfrågan men eftersom jag är helt ny så vet jag inte vad som anses rimligt. Ni som lånar ut era hanar, vad brukar ni ta? Tar ni både för själva parningen OCH antal ungar eller bara det ena? Är hanens titlar eller hur tidigare ungar utvecklat sig avgörande för priset? Ger ni "kompispris" om det är någon ni känner väldigt väl? Tänkte att det kunde bli en liten diskussion om hur mycket som är rimligt och vad som är avgörande för priset :)
Ja, till alla dina undringar.
Prissättningen varierar väldigt mycket.
Somliga tar en klumpsumma. Andra tar en språngavgift + en summa för kattungen. Andra vill hellre ha en kattunge i utbyte.
En meriterad hane brukar kosta mera i avgift. Likaså en import, om man nu lyckas få para på en sån. Vilka linjer det gäller är också avgörande. Varje hanägare bestämmer själv.
I vilket fall är det viktigt att skriva ett avtal, så att man täckt in alla möjliga varianter. vem betalar resekostnaden? Hur många omparningar? Kostar de något? Inom vilken tid? Vad händer om hanen hinner kastreras innan honan blir dräktig?
Prisex:
5000:- för parning med en import är ett exempel.
4000:- för språngavgift, 1000:- för besöket och dessutom 1000:- för varje unge över 10 dagars ålder. Att ta kattungeavgift är mer rättvist, beroende på hur stor kullen blir. Annars bir det dyrt om man bara får en enda unge.
Vanligt är ett halvt kattungepris för en parning.
Detta är priser som jag känner till inom mina varianter.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Det skiljer sig mycket på linjer och efterfågan på linjer samt hur meriterad hanen är.
Här kommer ett av många ex.
där kattungarna förväntas att ha ett försäljningspris på 6000:-.
Språngavg./städavg. 1000:-. och sedan 1500:- per överlevande kattunge,rätten för omparning vid utebliven dräktighet och om det endast har blivit en överlevande kattunge.
Man ska tänka på att få ner det skriftligt även om det är en bästis som ska "låna"…..det finns många som har gjort sig ovänner pga.att de inte har uppfattat varandra…..man kan inte vara för formell när det gäller våra klimpar..
Jag har ännu inte lånat hane på PER/EXO - däremot på CRX och där har vi betalat 1000-1500 för parningen och 1000-1200 per unge. Min uppfattning är att det vanligaste ändå är 1500+1500. Kattungepriset på CRX är 7-8000 för sällskapskatt.
På hund (toy/dvärgpudel) har jag betalat 1500 för parning o 1500 per valp på senare år - valppris 14000-16000. Av tradition har priserna legat på 10-15% av valppriset beroende på hur meriterad hanen är men tenderar att gå uppåt nu…2000+2000 lär ha blivit vanligt. På mina egna hanar har jag aldrig tagit något för språnget utan ett högre valppris istället.
Hade funderat på 1500+500 och ingen omparning om hanen har gett kattungar tidigare. Vad tror ni om det? Är som sagt helt ny så jag har mest bara spånat lite själv. Måste man erbjuda omparning vid 1500+500? Tänkte om hanen börjar bli jobbig och strila och honan inte löper på typ ett halvår. Min hane har inte gett några ungar än men han ska para min egna hona först.

#4 När jag har lånat ut hane har jag inskrivet att fria omparningar gäller så länge som hankatten är fertil och att jag ska kontakta honkattsägaren innan jag kastrerar.En hankatt so jag lånade in kom och bodde här ett tag och honom kastrerade jag innan han flyttade hem igen.Han skötta sig inte alls hemma och fodervärden till honom kunde inte ha honom hemma pga kisseriet.Här fick han bo ihop men min hona i hankattsrummet och där kissade han ner riktigt rejält.
Som hankattsägare måste du inget det är du och honkatsägaren som kommer övens och skriv gärna ett gemnsamt kontrakt.
En del har omparning på annan hona inskrivet i sina kontrakt.
Stolt ägare till tre La permer
Jag brukar använda mig av Sveraks färdiga parningsavtal.
Vi tar 5000:- för parning och då ingår omparning om honan går tom eller bara får 1 unge, skötsel och foder.