Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 2223 ggr
Piapirayas
2012-08-27 17:12
1

Blåsljud

Hej,

långt mellan jag är här men nu har jag en fråga ;) har ni varit med om att en vuxen katt har blåsljud TROTS att olika veterinärer har lyssnat vid vaccinationgivningar o besiktningstillfället ??

Min dator lever sitt egna liv (stänger av sig efter egen lust :((()

Hälsningar Pia

Solitaire
2012-08-27 17:44
1

Jag har inte varit med om det personligen, men visst är det möjligt att det kan inträffa. Det finns i så fall två möjligheter: antingen att det var svårt att höra blåsljudet vid besiktningstillfället/vaccinationsgivningen, på grund av att kattungen spann mycket, eller busade och for runt. Eller också har blåsljudet utvecklats med tiden, till följd av en hjärtsjukdom som kan ha varit medfödd eller förvärvats. Exempelvis behöver HCM inte ge något blåsljud i ung ålder, men med tiden kan det uppstå, i takt med att hjärtmuskeln tillväxer. Obs att HCM här bara är ett exempel.

Piapirayas
2012-08-28 12:33
2

OK, vet inte hur jag ska tolka enbart 1 svar :o ingen som vet eller är det ovanligt eller att ingen vill upplysa mig om sina erfarenheter ;) ??

Pratade med veterinären idag o hans allmänna uppfattning är att hjärtljuden kan låta som om ett blåsljud om katten är stressad eller på någotvis påverkad. Har iaf undersökt mamma o pappakatt utan några som helst konstigheter :)

Tackar för mig, då jag tycker att PIF verkar vara en klubb för inbördes beundran :( o att man måste skricka Å o WOW åt vad som helst o sedan säga; såg du vilken "skit" h*n visade :(( jag har inte tid o ork för sånt längre :)) Fokuserar mer på ärlighet o sann glädje ;))

Lev väl !!

Hälsningar Pia

www.pirayas.se

Piapirayas
2012-08-28 12:34
0

SKRIKA inte skricka Cool

A_KickEm
2012-08-28 12:45
0

kanske för sent att säga nåt…men försöker ändå…

wow-trådarna har nog sin alldeles egna funktion som socialt klister men det finns också många trådar med intressanta diskussioner där deltagarna långt ifrån wowar varandra…..och ibland får man ju vänta in svaren. Många tittar ju in på forumet lite sporadiskt.

Är föräldrarna scannade flera gånger….upp i åren….?? Det räcker ju inte med EN gång i yngre dagar o man ska vara säker. Om detta är en katt som använts i avel ochhar avkomma som används så skulle jag scanna den för säkerhets skull.

Att blåsljud uppkommer på vuxen individ förekommer av olika orsaker som Solitaire skrev - behöver inte vara HCM eller annat ärftligt men om det är en katt som använts i avel vill man väl gärna veta varför tycker ju jag.

Headturners
2012-08-28 13:48
0

Hej Pia

Jag har själv inte varit med om det men jag hade scannat katten för att se om det var något onormalt med hjärtat, de är det enda råd jag kan ge dig .

Sussie

Solitaire
2012-08-28 15:49
0

#2 Du låter väldigt arg? Jag försökte svara på din fråga, och det har nu ytterligare två personer gjort. Det är svårt att säga något mer utifrån den begränsade information du lämnat. Om katten har ett tydligt blåsljud skulle jag absolut göra ultraljud på hjärtat för att kolla vad det beror på. Obs att det förekommer ofarliga blåsljud, som inte behöver ge några som helst problem för katten.

Friida
2012-09-03 17:31
1

är väl ganska självklart att  olika hjärtfel kan uppkomma senare i livet på katter såväl som mäniskor, hundar osv! Fick nyligen höra av min vet att "Du vet att hon har hjärtfel va?" Det om min snart 11åriga hund som inte haft det innan.

Att någon befunnits frisk vid ett tillfälle är ju naturligtvis ingen garanti för att de aldrig blir sjuka. :)

[spinn]
2012-09-03 22:37
0

På våran förra perserkatt upptäcktes blåsljud på hjärtat vid 10 års ålder. Hon hade fått problem med njurarna egentligen, så ett par månader senare avlivade vi henne. :( 
Sådant kan komma med tiden, men det kan ha många olika orsaker.