länkar
undrar om ni kan bidra med länkar till perseruppf som satsat lite extra på att föda upp kissar med lägre nos
har svårt för de väldigt typade
Finns nog inga som satsar på det, då det inte finns i perserns standard. Du får nog kolla efter en annan ras 
Det finns uppfödare av klassisk perser.
Försök att googla på det så hittar du säkert.
//Rita
Inte ska du titta efter någon annan ras, tycker jag. Såvitt jag tolkar ditt inlägg är det inte lång nos du är ute efter, utan en mindre kort än de mest typade. Det föds ofta sådana perser, så jag föreslår att du håller ögonen öppna och regelbundet tittar på annonser, uppfödares hemsidor och denna sida. Det skulle förvåna mig om du inte hittar något du gillar så småningom.
tack för alla tips och råd. nä lång nos är jag inte ute efter men längre än de mest typade
tycker om kortare näsor på katter men inte sådär intryckta som de extremt typade är (i mina ögon)
#4 Det ska nog inte vara svårt att hitta en perser i din smak, precis som MonEnil skriver. Har du sett den nya hemsidan SPEXUS? Förkortningen står för Svenska Perser och Exoticuppfödare i samverkan. Där finns kattungeförmedling och många länkar till uppfödares hemsidor, så att du lätt får en överblick över utbudet just nu. Lycka till!
Frågan var väl om det fanns uppfödare som satsade lite extra på lång nos! Men visst föds det långnästa perser, så det är nog inte så svårt att hitta
Lycka till
#4 Jag har PM :at dig igår ang ungar med lite "längre" näsa…har 2 st kattungar 1 rödsilver gosse och 1 sköldpadd/vit …förvisso inte perser utan Exotic.
Mvh Rut
går det ställa ut per och exo som är lite långnästa på utsl i sverak och wcf???.
ha en bra dag. kram

#8 Ja visst går det.
(sen att de kanske inte tar cert och vinner är ju en annan historia.Men det beror ju på att de inte följer den uppsatta rasstandarden)
Stolt ägare till tre La permer
aha så cert kan dom inte ta fast dom se bra ut i typ men är lite långäst???
ha en bra dag. kram

#10 Visst kan de ta cert men det är inget jag skulle räkna med annat än i låga klasser.
Stolt ägare till tre La permer
Min ena kastrathane köpte jag som sällskapskatt och han var "långnäsa". Han har växt och breddat sig fint och vid 2½ års ålder hade han en fin och superkort näsa. Så mycket kan hända under tid
Om man har tålamod….

#12 Din fina kattunge kommer att dra upp näsan under uppväxten.
Är det inte så att visst,kan du ta cert men som Monica skriver i lägre klasser och men om det står mellan en långnäst och en mer typad så tar den typade oftast det.
/Anja
#12 Det ser ut som att stopet sitter där det ska, så hon kommer säkerligen dra upp nosen ju mer hon växer 
ok tack
ha en bra dag. kram