Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1219 ggr
Àlfadís
0

Ställa kattungar i WCF?

Om man vill ställa ut sin kull med kattungar i WCF fast man är medlem i Sverak, kan man göra det fast kattungarna är 10v?

För i WCF får man ställa från 10v ålder men i Sverak från 3 mån…

Eller riskerar man att bli anmäld då?

Har nämligen fått  "hot" om det.

MonicaLagerquist
0

Är du FIFe ansluten får du inte ställa ut kattungar under 3 månader.

Så gör du det kan du bli anmäld.

Visst har du stamnamn?Har du inte läst iegnom de regelhäftena som du fick i samband med ditt stamnamnsbevis.

Stolt ägare till tre La permer

Àlfadís
0

Jag tycker ändå det är konstigt då det är tillåtet inom WCF.

Återigen är Sverak där som ngn sorts storebror…

Àlfadís
0

"Visst har du stamnamn?Har du inte läst iegnom de regelhäftena som du fick i samband med ditt stamnamnsbevis."

Vad var detta? Bara för å irritera eller? För det funkar inte är fortfarande glad Glad

MonicaLagerquist
0

#2 Varför är det konstigt?De är två olika förbund och det finns en mängd regler som är olika i de olika förbunden.Vill du lobba för att FIFe medlemmar ska få ställa ut tio veckors kattungar.Lämna in en motion via din kattklubb.

#3 Nej men det du frågar om står i regleverket som du har fått hem .Varför inte läsa där.

Àlfadís
0

Men om man ställer dom inom WCF borde de ju va okej…

Varför inte fråga här?Flört

Summerwinds
2

Är man medlem i SVERAK och ställer i WCF (eller annat förbund) gäller båda regelverken. Man är ju fortfarande SVERAKmedlem, samtidigt som man skriver på i anmälningsblanketten att man ska följa WCF’s regler under utställningen.

I detta fall angående åldern så är ju SVERAKs regler tydliga med att det gäller ALLA utställningar och evenemang man visar upp katten på. Man kan alltså tex. inte ta med kattungar yngre än 3 månader på Kattens Dag eller likande heller.

3.3 Minimiålder

En katt ska ha uppnått minst tre månaders ålder under utställningen. Denna regel gäller för internationella och nationella utställningar, seminarier, ras- och propagandautställningar.

jenay
0

japp så är det. och du monica du är mycket för och ge pikar till oss nya märker jag. hmmm.

måste man ta med hela kullen el räcker det med tre som sverak säjer??? när man ställer ut kull, vad bedömer domaren i ens kulll???.

Skrattandeha en bra dag. kram

Summerwinds
0

Ska man ställa kull i WCF måste alla kattungarna i kullen vara med. Dessutom måste kullens mamma/amma vara med om kattungarna är under 12 veckor.

Kattungarna bedöms efter rasstandard precis som i vanlig bedömning och bedöms hur jämna de är som kull (är alla typade, är det någon långnäst, är alla i god kondition osv).

jenay
0

ok tack. tycker det kunde va så i sverak med att alla ungaR MÅSTE VARA MED. i ställa kull.

MonicaLagerquist
3

Är man registrerad uppfödare har man skrivit under på att följa förbundets regeler.Alltså bör man ha läst igenom innan man skriver under eller hur?Är det att vara elak mot nya?

Det är ju inget som hindrar dig att ställa ut hela kullen.När jag har ställt kull så har jag haft hela med mig.

Det som bedöms är kullens jämnhet kontra rasens standard.

Àlfadís
0

Ok ställde bara frågan Cool

Det ska ju falla in rätt i tiden med…

Erna
1

Sveraks 3-månaders regler är bara bra, eftersom kattungarna är väldigt mottagliga för smitta vid lägre ålder. Vid 3 mån har de fått sina 2 vaccin och borde kunna klara av det lite bättre.

Som medlem och uppfödare i Sverak måste du följa deras regler i första hand. Just i detta är reglerna tydliga.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

det fattar jag väl.

Silvestris
0

Det är ju inte bara inom WCF mamman/amman måste vara med när kattungarna är under 12 veckor gamla. Det är ju svensk lagstiftning som reglerar detta.

Summerwinds
0

#14 Ja det var mest ett konstaterande: Dessutom måste kullens mamma/amma vara med om kattungarna är under 12 veckor.

Skulle kanske gjort ett mellanslag mellan raderna så att man skulle förstå att det inte tillhörde översta raden..

Àlfadís
0

Ja det är klart, ställde kull förra hösten i Sverak o då var mamsen med trots att kullen var över tolv veckor :)

Och tror du inte att jag fick synpunkter på detta då!?

jenay
0

jo så är det och va ny då ska alla ha synpunklter. konstigt.

yadhayezibas
2

Jag skulle aldrig riskera mina kattungars hälsa för en utställnings skull. Det är inte värt det. Jag kallar mig själv ny uppfödare fortfarande men jag suger åt mig allt jag kan och lyssnar på de som hållt på länge. Jag har haft stor nytta av det och är väldigt tacksam. :)

jambo
0

#18#

Mycket bra skrivet, skulle inte tänka mej att ställa kattungar som endast bara är 10 veckor.

Då har man ju nyligen vacc dem 1a-sprutan, sedan är det ju tre veckor mellan 2:a sprutan , naturligtvis beror det på när man vacc förstaggn.

Så drygt 3 månader kan väl gå för sig.

Man lär sig av sina erfarenhet genom åren):::::

jenay
0

jo det vet jag väl man lär sig hela tiden men gammla kan ju va lite shyster.

Àlfadís
0

Såklart man lär sig genom erfarenhet :)

Men svårt att ställa kull ju om man sålt alla då får man ju behålla dom längre då för att kunna ställa?

Headturners
0

Jag säljer helst inte mina ungar före 4 månader, ja tycker de är på tok för små vid 3 månaders ålder…

Àlfadís
0

Ja vad bra att du säger det!

För så kände jag det vid min första kull som jag fick förra hösten, dom kändes inte alls så stora och redo för flytt vid tre månader!

Vet inte om de utvecklas så mkt långsammare än andra raser men dom kändes faktiskt på tok för små!

Men då kan man alltså vänta ju :)

När sätter du/ni ut era på annons?

Headturners
0

Du bestämmer ju själv när du tycker det är ok att låta dom flytta.  Jag vill helst hålla på dom för att se mer hur dom utvecklas, iallafall om man ska sälja till avel och show.

Om dom inte redan är tingade sätter jag väl ut annonser när dom är 3 månader. Men sen visar jag ju dom från 3 veckors ålder Glad

jenay
0

men vad där detta dom är väl inte för små vid 12 vec herregud.  jag fund  på och ställa ut pollys kull om dom inte är sålda.

Jina
0

#25 Folk tycker väl olika? Mina är minst 13 veckor när de flyttar, gärna 14-15. Tycker 12 är för tidigt.

Headturners
0

#25 Det är ju bara min personliga åsikt, alla känner vi ju olika .

Tycker du ska återkomma med ditt svar när dina bebisar är 12 veckor.

Jag håller mina bebisar så länge jag kan, en del kattungar behöver sin mamma längre och det absolut sämsta för kattens hälsa är stress. Och det utsätter man dom för på utställning och för tidig flytt. Sen är det ju olika från kattunge till kattunge.  Om man då ska köpa en katt till avel/show är det ju också bättre att vänta för att man ska se  hur katten utvecklas.. Jag själv skulle aldrig köpa en 3 månaders , men som sagt det är min personliga åsikt Glad