Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1408 ggr
Àlfadís
0

P-piller till hane?

Tar det bort strilande oftast?

Vad ger det för andra bieffekter? Kan hanen para som vanligt?

jenay
0

jag började och ge min hane rambo ppilller efts han var en rikgt pissenisse och han verka ha  slutat strila men är mer tillbakadragen nu.

det är för  en vec sen jag började så jag hoppas det hjälper annras åker kulorna tyvärr. för hane piss stinker fy fan.

bieftker är väl som på hona när man ge ppiller. ex juvercancer då på hane. men allt ha sina för och nackdelar. och enhane kan para fast han gå på piller. ha jag hört.

Skrattandeha en bra dag. kram

annzoo
0

P-piller ger samma bieffekt som honor kan få tex juvertumörer, beteendeproblem mm. Vissa säger att de lugnar ner hanen andra säger att de inte ger någon effekt.

#1 Hur länker du nu.. p-piller tar inte bort lukten på kisset, hankisset luktar starkt så länge hanen är fertil.

corrminda
0

Jag skulle inte ha min hane gå på p piller. Prova med att ge hanen ett mindre revir att hålla koll på. Att gå tillsammans med fertila honor kan trigga kissandet ..

Erna
0

I första hand ett mindre rum, då strilar hanen mindre eller inte alls. Lite mindre yta att försvara.

I andra hand P-piller, 1 i veckan, under en begränsad period. Det brukar göra hanen lugnare och strilandet brukar avta betydligt. Jag har praktiserat detta på olika hanar utan biverkningar.

Om man har en hane med nedsatt fertilitet kan han bli obrukbar för gott. Fördelen med p-piller är att man kan sätta ut det när som helst, vilket inte är möjligt med p-sprutor eller p-chip. Hormonnivån håller sig mera konstant med p-piller än med de andra två metoderna som ger en högre nivå i början för att sakta avta. Större risk med p-chip att inte hanen blir fertil igen.

Risken för tumörer är givetvis större, så snart man sätter in kvinnliga hormoner.

Jag har aldrig upplevt några konstigheter när jag givit p-piller, utan hanarna har parat som vanligt och blivit fäder med lyckade resultat och felfria ungar.

Min allra första avelshane var en förskräcklig strilputte, som var tvungen att gå på p-piller på vårarna, när han var som värst. När han flyttades till ett mindre rum, slutade han tvärt och strilade inte ens när honorna löpte.

En av hanarna var stridslysten, strilade och spöade upp honorna istället för att para, men han blev genast lugnare efter P-piller och kunde para nomalt.

Det är alltså en smaksak ifall man vill kastrera, ge hormoner eller stå ut med eländet. Frågan är om man vill avla vidare på beteendet eller inte?

Jag har upplevt att silver- och goldenhanar strilar betydligt mindre (ofta inte alls) och luktar obetydligt, jämfört med övriga PER och EXO hanar. Så uppenbarligen är beteendet ärftligt.
Ingen kan känna på lukten att jag har 2 avelshanar i huset. Är det nåt som luktar så är det kattmaten!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

nej jag vet att hankliss lukta men han är betydligt lugnare och verka lagt av med sitt strilande. jag tycker detär synd och dumt o0ch inte ta e kull först på min nya hane el hur???. innan kulor åker.

jenay
0

svårt och ge eget rum. bo i lgh.

Àlfadís
0

Inte ska du kastrera Gråter

Han är ju sååå snygg, måste ju finnas en annan lösning Glad

Headturners
0

Välkommen till världen som uppfödare Flört Det krävs god planering av bostad och ekonomi när man ska hålla på med uppfödning, det är inte alltid en dans på rosor Skrattande

origirl
0

Det finns ju hankatt byxor som han kan ha på sej i perioder.

annzoo
0

#5 nu vet jag inte varför du sålde din förra hane då han gjort dina 2 fertila honor dräktig men att ha egen hane måste man ha en B-plan om de tex börjar strila. Jag har egen hane som har ett eget rum och jag bor i en 2a (lägenhet) så de går visst.
Men hur gör du nu då när du fått kullarna, har du en fertil hane i samma rum kan du nog räkna med en kull innan du hinner säga "hoppsan"

jenay
0

ok ne han veSkrattandejka lugnat sig ha köpt feliway han ha både lungat och

slutat strila. nr 10 jag vet vad jag gör är inte född i går. och ja jag ha eget rum till mammor med bebbar. och jag tycker det har lungat sig nu med min rambo hur så???, hankattbyxor?????

jenay
0

han få ppiller och så ha jag börjat använda feliway spray han är en mycket lungare katt redan skönt. jag älskar  mina katter.

Àlfadís
0

Jättebra att han lugnat sig Glad

Nej ibland får man råd (ofta) som om man vore gravt efterbliven och inte vet om enkla saker…

jenay
0

hmmm exat  så kan jag med känna det. japp han är en jätte go och lung kille.Skrattande

mallabralla
4

jo fast ibland om man frågar väldigt mycket får man ju räkna med att man får svar på frågorna.

om saker vore så enkla hade ni ju inte ställt frågan?

Sajtvärd på Perser iFokus

jenay
0

nej det klart malllbralla.