Fertila hanar som ej klarar para?
Blir lite tokig faktiskt….
Har köpt två fina hanar till avel, båda kanonsnygga med väldigt bra temperament och allt.
Utställda med bra resultat, men på avelsfronten händer nada :(
De är nu 3 år.
Det tog sig inte hela första året jag försökte, min hona och mina hanar var då ett år.
Ingen av de lyckades.
När det var två försökte jag igen, det fick flera försök var på sig, sen lånade jag en annan hane och min hona fick sex bebsiar.
I år har min ena hane fått 3 försök på sig med min hona som haft kull
och ej lyckats….Hon är nu dräktig med min tredje och nyaste hane som endast är ett år.
Min andra hane har fått ett försök med min andra hona som ej haft kull innan men lyckades ej…
Ha is i magen ett år till?
Eller kastrera? 
Vad händer då, kliver de på men hittar inte rätt eller verkar de fullborda parningarna?
Det hittar nog inte rätt är jag rädd, de försöker…
Om det är perserhonor de försökt med skulle jag rekommendera att ta emot en exotichona på parning alternativt kortklippa perserhonan. En hane som har mycket päls kan också behöva delvis klippas. Pälsen är ett hinder. Det kan också bildas som pubesringar av hår som gör det smärtsamt att genomföra parningen, så att hanen kliver av. Det kan man se om man lyfter upp katten och tittar medan han är i gång.
Kan jag se på hanarna ifall pälsen är ett problem?
Alltså även nu då dom inte parar?
Ja det har ju varit perserhonor och hanarna som försökt och inte lyckats är också perser…
Å nu när du säger det så hanarna som lyckats har båda varit Exotic…
Tack för tipset! :)
min ena hane är en hejare på parning, men han lyckas ibland trassla in snoppen i pälsen och då går det inte! så jag klipper pch håller koll så det inte snott sig där nere.
Sajtvärd på Perser iFokus
perser utvecklas väl senare med???
ha en bra dag. kram
Tack ska absolut prova :) Ni har gett mig nytt hopp!
Fast båda var tidiga med att försöka para, redan som 6 månaders…
ok alla katter är olika.
ha en bra dag. kram
Jag har en hane som är 8 månader o han vill redan para så i fredags åkte kulorna :)
vad gör man när man ha en fin hane på 9 månder som strilar??? hjälp.
ha en bra dag. kram
Finns inte så mycket att göra där Jenny, det är ett nartuligt beteende för en fertil hankatt.. Kan du sätta honom i eget rum? eller när du inte tänkt att para honom kan du chipkastrera honom, det håller ju ett tag.
Intressant-Vad är chipkastrering? Är det ngt som inte påverkar framtida fertilitet? 
Det är ett chip man sätter in på hanen, det håller 6månader upp till två år 
Så bra!!
Nån som testat det?
Kostnad? Fungerar hanen som vanligt när den tas bort?
Jag puttade upp tråden Suprelorin där du kan läsa lite
Tack :)
Alfadis - Jag har ju min exotic Paloma och nästa år skulle det va väldigt intressant att testa använda Ice, din colourpoint hane om det går bra för dig :) Kanske funkar bättre med en exotic hona :)
Hej Jessica :)
Ja han behöver ju all övning han kan få ;) Ska prova klippa han också :)
ok tack feliway hjälper inte då???
ha en bra dag. kram
Har de väl börjat strila så slutar de inte… :/ eget rum där man kan duscha väggarna är ett bra tips ;)

Min första hane slutade att strila efter att jag satt han på p-piller. Hade dock inte honom mer än lite drygt ett år på p-piller eftersom jag inte ville riskera att han blev sjuk. Han parade ändå. /Laila
ok så då fungera ppiller även på hanar??
ha en bra dag. kram

Ja på min fungerade det.
ok jag ha med testat nu och han verka slutat strila skönt. för han är ju en go och fin kisse som jag gärna vill ha som avels hane.
ha en bra dag. kram
Jag vet att vi har skrivit om det förut. Men är det en särskild sorts p piller för hanar lr ger ni samma som till honorna?
jag ger samma som till mina honor. som ej ha bebbar.
ha en bra dag. kram