Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1084 ggr
IdaJ
2007-06-15 00:56
0

Vivvis förlossning

När Vivvi fick sina ungar kom dom två första fort och enkelt. När jag sedan tittade henne i baken såg jag att det stack ut en gul vätskefylld blåsa ett par cm. Hon hade inga värkar och mådde bra.

Jag ringde till jourhavande veterinär som sa att hon antagligen hade tagit en paus för att livmodern var trött och att katter kunde ta det i några timmar. Så länge hon mådde bra och hon inte hade värkar utan att något kom skulle det inte vara någon fara.

Hon hade inga värkar och mådde bra. Åt lite kycklingfilé och drack kattmjölk och annat gott. Jag kunde känna på magen att det var en "knöl" där.

Ringde vet igen kl. 04 och han sa att eftersom hon ätit så var det nog inga ungar kvar för då skulle hon inte ha ätit något. Han trodde att det var en gemensam efterbörd. Ville inte att jag skulle komma in med henne eftersom hon inte hade några värkar och då var det ingen fara. Han tyckte också att det var så stor risk för henne att få juverinflammation eftersom det är en timmas bilfärd dit.

Så jag åkte in till djurkliniken så fort de öppnade 7.30. Då hade Vivvi hunnit slicka hål på blåsan som stack ut. De röntgade henne och det var en kattunge kvar, en liten bit på väg ut. De skulle snitta henne vid halv 10 men då hade hon redan hunnit föda den själv. Ingen var hos henne då men de trodde att den var död när den föddes.

Vad tycker ni om detta? Gjorde veterinären rätt eller borde jag ha fått komma in med henne?

Jag kan tänka mig att hon inte fick några värkar för att ungen redan var död men den veterinären som skulle snitta henne sa att det inte alls var säkert att ungen var död fastän den suttit fast hela natten…

Annkis54
2007-06-15 01:09
0

jag har 2 ggr varit med om att hona har fött unge/ungar ena dagen o faktiskt…2 dagar senare fött ytterligare 1. Så jag skulle vilja säga att de tar mer än några timmars paus ibland hehe.
O att hon hade ätit skulle betyda att det inte var några mer ungar..tycker jag låter jättekonstigt…vad har det med varann att göra….självklart åt båda mina honor dessa 2 dygn.
Jag märkte inte ens nån "konstigt" på dem. De var som vanliga nyförlösta mammor. O tog hand om sina ungar som de skulle.
Gemensam efterbörd??? ligger efterbörden i en blåsa??? hmmm
Juverinflammation för att man åker bil en timme?? har jag heller inte hört talas om …..men det låter iofs inte lika "dumt" som det andra..sorry
NÄ..JAG tycker inte att jourvetten gjorde rätt. Verkar mer som om h*n inte ville bli störd.
Min privata uppfattning

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
2007-06-15 01:16
0

Jo att de tar en paus har jag förstått att det är normalt. Men när man ser att en fosterblåsa sticker ut och honkatten inte har några värkar så känns det inte lika normalt…

Man kan ju inte låta bli att tänka att ungen kanske hade klarat sig om hon hade blivit snittad tidigare eller fått värkstimulerande eller nåt…

Sen känns det som en ökad infektionsrisk med ett foster som sticker ut i 10 timmar…

Marita-L
2007-06-15 10:08
0

I bland måste man gå på sin egen känsla..han gjorde helt fel tyckte jag..han lyssnade inte på dig.

Sedan hallå hur okej är det att fosterblåsan syns i 10 timmar å värkarbetet har slutat?!?!? En helt knäpp veterinär!!!!!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

simzonites
2007-06-15 12:18
0

OM fosterblåsan var synlig så länge utan värkar borde du fått komma tidigare, ibland måste man vara j-ligt envis själv, vi betalar ju trots allt ganska mycket pengar för deras tjänster….Men det är alltid lätt att vara efterklok. Varför lämnades hon själv istället för att snittas på en gång? Om inte annat så borde hon väl haft någon hos sig.

/Lotta

blackangel
2007-06-15 13:20
0

Hmm ja jag har själv blivit rätt skeptisk mot vad veterinärer säger då min exotic fick ungar och då hon snittats sa de att ungen var deformerad och död. Men nej det var han ej han hade bara legat tryckt så ögat var svullet och levde gjorde han bara det att han var påverkad av sömnmedlet!! idag mår de bra båda två fast jag får stödmata killen då han ej får tillräckligt med mat, honan verkar knuffa undan honom….

IdaJ
2007-06-15 15:50
0

Veterinären trodde inte ens att det var ett foster utan att det var en gemensam efterbörd (vilket jag aldrig hört talas om eller läst om).

De hade inte tid att snitta henne föränn halv tio så hon skulle få vara i deras djurstall. Tydligen tittar de bara till djuren då och då där och Vivvi hade lyckats föda mellan "tittarna".

Annkis54
2007-06-15 21:01
0

suck

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
2007-06-17 00:11
0

jag hade inte pengar då jag ringde till falun och frågade om de kunde fakturera men nej det gjorde de ej, och veterinären i Ludvika sa att om jag ej hade råd att snitta skulle jag avliva katten då hon sa att det var djurplågeri att låta henne ligga och ha ont!!!!!!! Till slut fick jag tag på en annan veterinär som snittade henne trots att han ej jobbade just då och jag fick ta på faktura, vart e djurvården på väg!!

Kittentotts
2007-06-17 00:16
0

Dessa djursjukhus är så lurade av alla som inte betalar, jag sat med min veterinär en dag då vi va inne med ett av våra sjuka djur en helg, han skulle försöka få in lite av de skulder djurägare inte betalat, när jag fick se sa jag, det går ju inte lämna kredit, du kan ju inte jobba gratis.Nä jag förstår dem! Blå Stjärnan lämnade fakturor under 80 talet, men inte nu. Man får försöka lägga undan lite att ha till dessa tillfällen, eller låna av en god vän. Man får försöka se in i deras arbete allt de lägger ut, sen står de utan få betalt.

blackangel
2007-06-17 12:50
0

nja jag tycker det är sjukt då pengar har gått före hälsan på djuren. Och dessutom har man försäkring så får de ju garanterat pengarna, det påpeka den snälla veterinären som hjälpte mej sådesåSkrikandes

Kittentotts
2007-06-17 19:42
0

Ja de får ut det som föräkringen betalar, resten får de sitta med i skulder. Bättre ha kredit på kontot el annat t dessa tillfällen i så fall.Ja det är synd om djuren som ska drabbas för det finns oärliga mäninskor. Tyvärr så drabbar detta även de ärliga och skötsamma. Men jag skulle tex aldrig sälja på avbetalning, litar inte på någon efter blivit lurad. Jag har ett kkonto som jag för över varje månad en mindre summa för överaskande veterinärbesök

blackangel
2007-06-18 01:43
0

Ja kanske skulle man lägga undan pengar till sådana tillfällen, men ibland håänder olyckor som kostar allt för mycket för tillfälletFundersam

Kittentotts
2007-06-18 11:02
0

Ja jag har också varit med om besök som kostat för mktLedsenMen vi har i de tillfällena haft turen ha vårt familjeföretag att ta ut lån från och sen betala av fort. Men jag avskyr låna! värsta jag vetGladDetta ska ju betalas, avskyr bördan att bära med skulder.

blackangel
2007-06-18 12:48
0

mmFundersam det e ej skoj med skulder…..