Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1148 ggr
Naquita
0

2 hanar i samma hem-går det?

Hur lyckas man ha fler än en fertil hane i samma hem? hur kan man veta säkert att ngn hane inte hunnit para honan som kanske ska paras med den andra hanen? äsch,förståer ni vad jag svamlar om hehe

jag skulle aldrig kunnastänga in ngn katt någonstans permenant bara för att ha två fertila samtidigt..så hur gör ni?Fot i munnnen

Kittentotts
0

Ja om man har 2 hanar så får man nog vara vaken då de ska löpa honorna, man måste ju veta vem som blir pappaSkrattande Man får ju ha ett hanrum som man inreder mysigt för dem. Kan ju inte ha ute båda vid ett löp tex. Jag hoppas du får mer svar på detta jag själv har aldrig haft 2 hanar fertila, däremot en unghane och en fertil, men då hade jag planerat kastrera den andra efter en viss tid

Notaquita
0

Ska du ha fler än en fertil hane i samma katteri måste du separera dem. Så enkelt är det.

1. Du måste veta vem som parat vem

2. Förr eller senare kommer de att börja pissa och slåss om de går tillsammans. De kanske funkar ett tag ihop, men förr eller senare…

Att separera hanarna behöver inte nödvändigtvis innebära att någon är "instängd". Så länge båda mina var rumsrena hade liksom mitt hem delat i två avdelningar/revir.

Sedan började en kille pinka och då blev mitt dator/arbetsrum hans hanrum. Halva rummet avdelat med nätvägg så att det ibland kunde bli hanrum/barnkammare.

Han var inte speciellt ensammen i detta rum då jag tillbringar mycket tid där + att han alltid haft kattsällskap.

Numera bor han tillfälligt utleasad till Furulyckans i eget hanhus med sällskapsdam. Det går säkert bra en tid det också.

Kittentotts
0

Jag vet de som har 2 & 3 hanar ihop, detta kan gå också, men som sagt man får vara beredd på att det kanske inte går en dag.

blackangel
0

Hej måste bara höra med er som vet;) Idag var min honkatts uppfödare här och kollade på bebbarna. Hon sa att de va jätte fint typade bägge och skulle vara utställnings,materialRäcka ut tungan. Jag hade ju då tänkt sälja hanen men nu vet jag ej hur jag skall göra…. Men problemet är ju att det är en hane och en hona så risken finns ju att de skulle para sig o det blir ju inavel så det får ju ej ske… Vill ej sterilisera honan då jag ska ta kull på henne har jag tänkt. Och då uppfödaren sa att han har potential att bli en fin avelshane så vill man ju ej kastrera han heller hmmm.

Jaja jag har ju ett tag att fundera förrän de blir könsmogna iockförsig och se hur de utvecklas…. så var de nog bruntabby och spotted inte svartsilver tabby som jag trottGenerad

Kittentotts
0

#4 Detta inlägget hör ju egentligen hemma i ett eget inlägg, det blir fel att blanda in något som bryter av det som egentligen det andra inlägget handlar om, ska se om jag kan flytta detta, men tänk så du inte bryter av så fler gånger, tryck då på skriv och gör ett eget inlägg där. Nu ligger frågan under en egen tråd: Fråga till er som vet!

Annkis54
0

2 hanar i samma hem
jag har en vän i Tyskland som har flera hanar…ihop, o de bråkar inte o de strilar inte. Hur hon löser parningar vet jag däremot inte.
Hon rådfrågade mig innan hon skaffade den andre o jag sa att jag inte tror att det går…o då sa hon att hon visste många som hade det så.
Har oxå sett nån tråd här förut där några har det så..men
nån skrev att det funkade bra, fast de fick tvätta hankattskvätt..
men då menar jag att det inte funkar. Med funka för mig…menar jag att de kan bo o gå tillsammans utan bråk o utan att nån av de skvätter.
Jag har halvt om halvt försökt en gång förut. Jag har ju alltid haft avelshane. o aldrig haft nån som har strilat.
så för ca 2 år sen så stannade en hane här hemma…o när han närmade sig fertil ålder så kunde jag känna att nån av dem markerade med urin…men visste inte vem det var. Sålde då sonen.
Nu har jag ju kastrerat min hane o har alltså ingen. Ska spara från ungar som jag har nu men har inte bestämt vilka ännu.
Men jag ska testa att behålla 2 st. Jag behöver inte bestämma vilka ännu för de är ju bara 4-5 månader gamla.
o eftersom jag har köpt mig en chokladvit hona som jag måste ha en rödvit eller cremevit till (SKA få fram paddor hehe) o en rödvit hona som jag måste ha en svartvit eller blåvit eller chokladvit till (för att få paddor hehe) så måste jag ha 2 helt olika. Så jag har bestämt mig för att testa.
MEN…jag kommer inte att dela av eller separera på nåt vis. Går det inte att ha dem ihop..så kastrerar jag en av dem.
Har inte fått klart för mig hur jag ska kontrollera vem som parar vem. Men skulle man inte vara säker på vem eller vilka som har parat så lär man ju se det på ungarna. Åtminstone när man har helt olika färger på hanarna. 
Om man märker att en hona löper så får man ju  separera o stänga in de som ska paras i ett parningsrum. Har det då redan hänt att den andre hanen har parat henne så har det ju gjort det. är ju 50% chans/risk att det blir rätt.
Kanske säger jag nåt helt annat om 1 år hehe
man kan ju inte mer än testa. Kanske tillhör man de lyckliga som fixar det hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

Det går ju att DNA testa kattungarna då dom har haft flera fertila hanar ihop och inte vet riktigt vem som är pappan. Det kostar ju en slant men vad gör man inte? En av mina uppfödarkompisar i norr har 5 fertila hanar ihop, dock inte springades runt i hela huset utan dom är på överväningen i huset och när nån hona löper så stänger hon in dom i ett rum i några dagar för parning och på så vis har hon full koll på vem som är pappan till kullen.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Notaquita
0

Ett problem till att tänka på är att det är fullt möjligt för en katthona att ha olika pappor till ungar i samma kull om hon råkar para sig med fler än en hane under samma löp. Kan bli lite knepigt med registreringen då DNA-testat eller ej.

Naquita
0

# 8 ja det var ju det jag menade med de där om en hane hinner para innan den andra:)

att man måste stänga in sin katt i ett rum bara för att man har flera hanar skulle jag aldrig kunna göra. det är ju min familjemedlem det med. tillfälligt bo i ett rum ja..permenant No way!

nu bor ju jag i lgh, kan tänka mig att det är lättare i ett hus där man kan dela upp våningarna.

simzonites
0

Även om man har bara en hane hemma så måste man ha möjlighet att skilja den och honorna åt ibland. Vi har ett kattrum, man kan turas om det behöver ju som sagt inte vara hanen som är där alltid. Och här är de också familjemedlemmar. Ska man ha uppfödning med egen hane så får man ha detta i åtanke annars blir det svårt….

/Lotta

Naquita
0

ja,det förstår jag. det är svårt detta=) massa funderingar poppar upp allteftersom hihi. jag letar efter hus att hyra var o tittade på ett i helgen..men fick det inteGråter åh,katterna hade älskat det. två våningar och inglasad stor altan.

AnnicaK
0

Har hus med två våningar men inte ens det gör att det funkar med två hanar som är fertila, har prövat men det slutade med att jag fick kastrera båda, lugnt och skönt nu Skrattande

Annkis54
0

jag har aldrig behövt avgränsa en hane eller nån annan för att den är fertil.
jag har avgränsningar som jag kan ta till i nödsituationer..som när flera katter började bråka här..men det var inte 2 fertila hanar som bråkade.
så jag KAN avgränsa om jag behöver. Har inte behövt det bara. jag antar att ni menar att ni avgränsar eller delar på, om en hona löper o ni inte vill att den ska bli parad just då??
men jag har alltid styrt detta med p-piller (jag vet att vissa har invändningar mot detta)
o har mina honor löpt så är det för att jag vill ha bebbar.

#7 hörde oxå nån som hade ett antal fertila hanar på en våning ihop men att människorna styrde om de fick träffa honor eller inte..o det funkade jättebra.

#10..jag har aldrig skiljt just mina honor från min hane….andra katter vid bråk men inte så som du säger. Men som sagt..har styrt det med p-piller…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Det finns de som har många hanar ihop och som ger dem p-piller så det är lugnt. Men jag tror jag nöjer mig med Merlin

Naquita
0

tck för alla era svar! ni är underbara när man är "ny" och har funderingar