Hur många anlag?
Hur många anlag kan kattungarna få?Färganlag då?
Kan den få både vitt,silver på samma gång från den ena föräldern och sen andra anlag från den andre?
Jepp
För att förtydliga.
En cremesilvertabby hane får ungar med en blåmaskad honkatt med vitfläck.
En dotter äver då dilution från bägge föräldrar och blir blåpadda. Därtill kan hon ärva smoke/silver och agouti från pappan, maskanlag och vitfläck från mamman.
Denna potentiella tös blir då blåsköldpaddssilvertabby (blir det så det heter, eller blev det fel ordning?) med vitfläck och bärare av maskanlag.
Ok tack så mkt :)
Men om hanen endast har silver från en förälder så ger han vidare 50% silver då? + Vitt?
Silver, agouti och vitfläck är dominant (även helvitt).
hmm korthår är med dominat anlag men ändå ha jag fått mest per långhår.
när pappan och mamma är exo.
ha en bra dag. kram
Genetik följer sällan procentsatser.
Jag har tex fått 90% honor i min uppfödning.
Statistiken/procentsatserna gäller ju bara om man räknar med ett stort antal - gör man t ex 1000 likadana kombinationer bör procenten bli hyggligt rätt. Vad som blir i den enskilda kullen är ren slump utifrån de givna förutsättningarna.
Jeany, dominant anlag betyder inte att det kan bli fler kattungar med detta anlag, dominant betyder att anlaget visar sig, detta är ett anlag som dom inte kan bära med sig utan att det syns på katten. Tex silver och vitfläck och agouti.
Det är endast ressiciva anlag som katten kan bära med sig utan att man ser det på katten. Tex maskning och dilution.
//Rita
Kattungarna ärver anlagen från båda föräldrarna och det varierar också vilket kön kattungen har. Svart+rött, sköldpadd, är honor (oftast, även om det kan förekomma hanar med den färgen).
Alltså beror det helt på vilka anlag föräldrarna har både synligt (dominant) och dolt (recessivt).
Det finns ett visst antal kända gener, rött, svart, dominant, recessivt, silver, mask, vitfläck, helvitt, samt pälsmönster. Dessutom kan polygener (ansamling) påverka utfallet. Hoppas att jag inte glömt något.
Ibland kan det vara svårt att veta vilka recessiva anlag en katt har och det kan krävas flera kullar för att säkert kunna fasställa vilket anlag det är.
Exempel: Jag har en chinchillahona som parats med både silver- och goldenhanar. Till slut antog jag att hon inte bar på goldenanlaget (som är recessivt), för hon fick bara silverungar. I sin 6e kull fick hon 3 golden och en silver! Så det är slumpen som avgör om de visar sina recessiva anlag eller ej.
De anlag som du plockar in, får du också ut, men med viss reservation för att de kan saknas slumpmässigt.
De teoretiskt möjliga utfallen är sällan samma som de praktiska.
Exempel: En svart hona parad med en röd hane kan ju få sköldpadd honor. Om det bara blir hanar i kullen (svarta eller möjligan blå) så blir man utan de efterlängtade sköldpadd honorna.
Vilka färger det blir på kattungarna är egentligen bara viktigt om man färgavlar på vissa speciella färger, annars inte. Då får man vänta och se vad det blir.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
japp så är det. men man är ju nyfiken och vill ha lite hum påvad det bli för färgutfall tyckwer iafl jag.
ha en bra dag. kram