Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1418 ggr
Àlfadís
0

Medlem i två föreningar?

Kan man vara medlem både i SVERAK och i WCF?

Regga kattungar i båda? Ha stamnamn i båda?

MonicaLagerquist
0

Varför vill du dubbelregistrera kattungarna?
Enklast är att vara med i SVERAK ha sitt stamnamn där och sen vara stödmedlem i WCF.Är du bara ute efter att få ställa ut så är det medlemskap i SVERAk som gäller sen kan du ställa ut både på WCF och FIFe.

Stolt ägare till tre La permer

Àlfadís
0

Jag är medlem och har stamnamn i SVERAK :)

Men har ju parat min CP hona med en vit exot som nu är bevisat silver…

Första generationen nu så är det ju inga problem, men planerade att behålla en fin vit hona exot om det blir ngn …

Risken finns ju att den eventuella honan kommer bära på silver dolt, och parar jag då henne med min CP hane så kan jag väl inte regga ungarna i Sverak?

Eller får de ngn slags kontrollstamtavla då?

MonicaLagerquist
0

Du kan regga dem i SVERAK

6.1.3 Särskilda restriktioner och registreringsregler för vissa raser

Avkomma, efter två katter av godkända raser, med färg, mönster och/eller pälslängd som uttryckligen inte är tillåten enligt någon av underparagraferna i denna paragraf eller enligt FIFes rasstandard, måste registreras som långhårig respektive korthårig avkomma med angivande av namn på berörd ras:

 XLH * samt som beskrivning "Icke godkänt långhår" samt beskrivning av färg, mönster etcetera enligt EMS-systemet.

 XSH * samt som beskrivning "Icke godkänt korthår" samt beskrivning av färg, mönster etcetera enligt EMS-systemet.

(med * avses färgnummer enligt EMS-systemet).

Katter med " får inte användas i avel utan tillstånd från FIFe-medlemmen.

Àlfadís
0

Ok :) Kan man isf visa katten på utställning och få den godkänd?

MonicaLagerquist
0

#4 Gå in på SVERAKs hemsida och läs på om

FIFes och SVERAKs regler
för uppfödning och stambokföring 2012

Det är din skyldighet som uppfödare att ha koll på vilka regler som gäller.Är du de minsta tveksam maila eller ring till SVERAK så får du besked.

Àlfadís
0

Registrering av en katt i LO- eller RIEX-stamboken måste göras i enlighet med EMS-systemet och genetiska principer. Om kattens fenotyp skiljer sig från dess genotyp måste även fenotypen registreras i LO- eller RIEX-stambok, efter det att genotypen har bevisats genom:  föräldrarnas genetik  dess avkomma. En katt får tävla enligt fenotyp om denna skiljer sig från dess kända genotyp. I detta fall måste både kattens kända genotyp och fenotyp vara inskrivna i stamtavlan. Fenotypen måste anges med EMS-kod och vara skriven inom parentes. Om en katt erhåller en titel (CH, PR, IC, IP, GIC, GIP, SC, SP) under felaktig färg förlorar den sin titel vid överföring till sin rätta färg.

Betyder fenotypen färgen? ……

Klart jag kan maila Sverak, men inget hindrar ju mig från att även ställa frågor här?

Àlfadís
0

Om det i början av registreringsnumret står RX eller RIEX (Registre Initial et Experimental) visar det att katten är placerad i kontroll-stambok. Kontrollstambok innebär att det i något av de närmast fyra bakomliggande leden saknas uppgifter om katters namn, förbund, registreringsnummer, ras eller färg, eller att där finns främmande rasinslag eller för rasen ej godkända färger. Det kan även vara katten själv som är x-katt (ej godkänd ras/färg). I kontrollstamtavlor utfärdade före år 2000, står även bokstaven K, ofta följt av en siffra. Siffran anger det antal generationer som har komplett stamtavla. Planerar man att para en katt med kontrollstambok ska man ha ett avelsgodkännande för katten ifråga innan parning sker. Avelsgodkännande innebär att för rasen behörig domare avger utlåtande om katten är rastypisk och godkänd för avel. ID-nummer

Så då så :)

jenay
0

det låter kompliserat detta men jag stötta dig det vet du kram.

Skrattandeha en bra dag. kram

Àlfadís
0

Tack vännen Glad

Får se vad det blir för små krabater nu om två veckor <3

Ett år sedan sist så kan knappt vänta Kyss

Erna
0

Jag har varit medlem i båda förbunden, fast ett i sänder. Man måste ha ett förbund och förening som huvudförening där man registrerar ungar och tävlar. Man kan inte regga samma kattungar i två olika förbund samtidigt.

Annars är det tillåtet att vara medlem i hur många föreningar man vill, enligt svensk lag.

Om man helst vill tävla, så är Sverak att föredra, eftersom de har betydligt fler utställningar, särskilt i norr.

WCF är betydligt billigare och enklare att registrera ungar i, särskilt ovanliga färger, eftersom de flesta färger är godkända, vilket FIFe är mer snåla med.

När jag hade grönögda sköldpadd shaded silver, så var det bättre att regga dem i WCF, där de var godkända. Att ha RIEX stamtavlor i FIFe är krångligt om man vill fortsätta avel. I sverak kunde jag aldrig tävla mina grönögda silverpaddor på samma villkor som övriga utställare. Mina färger räknades som "övriga ej godkända färgvarianter" och kunde alltså inte få cert eller nomineras.

En eloge till WCF för deras mer vidsynta inställning till färger.

Det är ju naturliga utfall i en godkänd avel inom samma ras.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
0

hurra för wcf och ditt inlägg erna.Skrattande

Skrattandeha en bra dag. kram