Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 580 ggr
Liljekatten
0

Låglaktosmjölk till katter?

Jag undrar om någon vet om katter tål låglaktosmjölk eller laktosfri mjölk? Är det mjölksockret de inte tål eller är det mjölkproteinet? Jag har för mej att det är mjölksockret och då borde det ju gå bra med laktosfri mjölk. Har en katt här hemma som alltid ska stjäla sista mjölkskvätten som blir kvar när jag ätit flingor. Jag kanske kan köpa sån mjölk som hon tål och hoppas på att hon gillar den.

Nån som provat?

IdaJ
0

Har provat låglaktosmjölk till mina men de gillade den inte…

Både whiskas och mjau har katt mjölk som är med mindre laktos och den tycker de om :) Men det är ju förstås dyrare än att köpa vanlig låglaktosmjölk…

manbukten
0

Hej

Katter kan vara laktosintolleranta och det är mjölksocker.

Om du blandar 50% vatten med 50% vispgrädde.

Du får 6dl för tio kronor

får du låglaktosmjölk som fungerara bättre än den färdiga mjölkan.

Dess utom får du in fettet som smörje tarmen och hjälper till

medfettlösliga vitaminer. På ett bättre sätt.

Att jag vet är för jag har ett barn med denna intolerans.

Som föddes innan det fanna snågra färdiga produkter på marknaden.

Men försök bara med en otroligt lite, för det är inte säkert att

det fungerara ändå.

Laktosintolerans är väldigt personlig, finns inga färdiga mallar.

Alla är olika känsliga även inom katt släktet.

Mona

Liljekatten
0

Tack för tipset, Mona! Jag ska testa. Har ju en katt som har en kull med sex ungar så hon ser ut som ett streck och kan behöva lite extra fett också.

Kittentotts
0

Ge henne lite vitaminpastaSkrattandeMen jag brukar ibland låta mina få lite vispgrädde, lite får de inte ont i magen av.Välling kan du ju ge också, sen har du som sagt kattmjölken gillar mina med här hemma. Lycka Till! Att ha 6st bebbar tar mkt på hullet.

Liljekatten
0

Jo, hon är inte mullig precis. =o). Jag pytsar i henne en hel del gosaker för att hon ska gå på sig igen. Tänkte bara att eftersom hon gillar mjölk så kanske den här låglaktosvarianten kunde vara ett alternativ. Tack för tipsen iaf.