Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 383 ggr
Annkis54
0

vaccinerat idag igen

idag har jag gett

sin första vaccination..Fel-O-Vax IV
har aldrig tänkt på detta med hälta förut…men nu har jag sett på honom att han lunkar lite…med ett bakben tror jag
i övrigt har det varit lugnt…han har inte kräkts o bajsat löst som de gjorde förra kullen
det är ca 3 timmar sen jag kom hem från vetten.
han är nog lite påverkad för han ligger bara o sover mest
men än så länge så ser det ju ljust ut

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dockan
0

CoolHerre min tid så underbart sööööta små oj. Lena

Hälsningar LENAGlad

Bart
0

Underbar kissunge!Hoppas han slipper få biverkningar.

ophelia
0

Vilken härlig liten kille.Hoppas han slipper må dåligt.Ophelia var inte påverkad överhuvudtaget efter vaccinationen.Fast hon fick den hemma på köksbordet så där fanns inget stress momentSkrattande

malin_rosen
0

Villken söt kille!!! Hoppas att allt bra med honomGlad

Ska själv vaccinera lille Wille idag och hoppas på att allt går bra.

miapia
0

ojojoj  den godingen du

Annkis54
0

han var lite påverkad igår
ca 8 timmar efter vaccinationen så började han försiktigt att peta lite på de andra som lekte runt honom
han verkade oxå ganska varm…
inga reaktioner…som spelar roll alltså
detta hade jag inte ens reagerat på om vi inte hade haft tråden/trådarna om vaccinations biverkningar
så nu är det lugnt tills nästa vecka då V.kullen ska revaccineras..o där hade ju Vinter en ganska stark reaktion
så lite nervös är jag allt för det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

#6 Kan du inte höra då med din vet. om det finns en möjlighet till att vaccinerna kan ge fosterskador, döda kattungar m.m…? Om vissa honor för över mera av dessa antikroppar till sina foster antingen via moderkakan el. mjölken…och om det är gjort några studier på detta och vad det kan bli för bieffekter. Man tar ju bara för givet att det ska vara säkert…men är det det?

Kan vara intressant att höra vad olika veterinärer säjer.

Detta är det enda jag kan tänka på som alla uppfödare har gemensamt…och kanske kan vara en faktor till att ungar dör oavsett ras.

Jag ska själv höra efter vid nästa vaccintillfälle och höra vad de säjer hära.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

#7..har inte läst ditt inlägg förrän nu
jag ska upp till vetten i nästa vecka igen så jag ska ta o fråga honom då
_Om vissa honor för över mera av dessa antikroppar till sina foster antingen via moderkakan el. mjölken…
_kan du utveckla den frågan för jag förstår den inte
jag har varit o vaccinerat V-kullen idag igen…vaccination nr 2
ingen reagerade denna gången…jag var lite nervös hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

#8 …satt för några dgr sedan och försökte klura ut vad alla uppfödare har gemensamt med varandra…i det av seende att kattungar dör och föds missbildade, och mer nu och sedan 1 år tillbaka…än tidigare.

Det enda jag kom att tänka på var just vaccinerna!!! Så min ihopknåpade teori är: Att en del honor för över "för mkt" el. vissa komponenter i vaccinerna till fostren, som de inte tål. Eller de som föds normala kanske får i sig via modersmjölken istället så pass att de inte klarar sej. Eller en kombination av dessa två alternativ.

Detta är ju inget jag VET…utan bara UNDRAR OM det kan vara så!!??!! Frågan är ju också om tillverkarna av vaccinerna har gjort tester på hur mkt som går över till foster då de ligger i katthonan resp. då de diar? Och tål så små liv dessa vaccinationskomponenter?…dvs om det går över till fostren i magen…el via mjölk…el både och!???

Hoppas jag lyckats klargöra min undran!? För jag skulle gärna vilja veta och ha FAKTA i detta. Så därför vore det bra om flera frågar sina veterinärer…för att se vad de olika vettarna säjer om detta.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

menar du om honan vaccineras just när hon har ungar
eller allmänt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

har pratat med min vet idag
kan vacciner ge fosterskador eller döda ungar…svar:Ja..det står nog nåt om detta på vaccinationsförpackningarna…trodde han

finns det studier gjorda..svar:Ja..de aktuella läkemedelsbolagen som tillverkar vaccinerna, har gjort detta trodde han

så man kanske kan söka på vaccinets namn o leta sig fram till tillverkaren o se om man hittar nåt där
annars kanske man kan ringa till de o fråga

det är ju som du säger…verkar som om fler ungar dör nu än förr
ska ta o kolla upp mina kullar..o se om jag ser nån förändring i antalet döda

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Nä…jag tänkte nog mera allmänt! Jättebra att du frågade :) TACK!

Det kan ju faktiskt finnas ett samband med vaccin och dödlighet och fosterskador på ungar. Jag själv tycker att vaccinerna har varierat i fabrikat ganska ofta de sista 5-10 åren….man kan ju undra varför de byter så ofta!?!

Jag ska definitivt höra mej för mera om detta….låter som om det kan vara värt att forska litet i det.

Annkis54
0

jag har kollat mina kullar nu
o det verkar inte som om det har gått bort fler…faktiskt..känns kanske bara så ibland..för det är så jobbigt när det händer..

de första 4 kullarna..A till D..så gick det bara en unge som gick bort..
sen
E-kull 2 ungar ingen död
F-kull…4 födda. 2 döda
G.kull..2 ungar ingen död
h-kull..5 ungar ingen död
I-kull..5 ungar..1 togs bort vid 16 veckors ålder..en tarm som inte funkade överhuvudtaget…
J-kull 1 unge ingen dog
K-kull 1 unge ingen dog
L-kull 3 ungar 1 dog
M-kull 4 ungar 1 dog
N-kull 4 ungar 1 dog
O-kull 5 ungar ingen dog
P-kull 2 ungar ingen dog
Q-kull 4 ungar 2 dog
R-kull 4 ungar ingen dog
S-kull 5 ungar ingen dog
T-kull 2 ungar tror jag..kommer inte ihågGråter
U-kull 4 ungar 2 dog
V-kull 4 ungar 1 dog av hjärnskada vid 4 veckors ålder
W-kull 3 ungar 2 dog för att mamman inte fick igång tuttar
X-kull 6 ungar 2 dog
Y-kull 3 ungar ingen dog
nu har jag inte räknat med de kullar som gick bort när jag hade caliciviruset (3 kullar)..men det är ju en annan sak

det är först nu sista kullarna som det har gått bort många
V, W, X o Y-kullarna är ju de som jag har nu….samtidigt..där gick det bort 5 st

tråkig statistik..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

putt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Måste bara ställa en dum fråga men hur gamla ska ungarna vara vid sin första vaccination?

Bart
0

Normalt sett vaccinerar man väl vid 9 och 12 veckors ålder +- kanske 1 vecka.Jag vaccinerar i alla fall vid 9+12.

Annkis54
0

så gör jag med

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

blackangel
0

Okey då vet jagFlört