Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2221 ggr
lindusfia
0

Konstigt beteende

Jag undrar om det är någon mer som har en katt som uppför sig så här konstigt eller om det är någon som vet varför mina katter gör så här. Jag tror inte jag har frågot om detta tidigare på forumet. Två av mina tre katter blir jättekonstiga efter de har bajsat. De bli jättehoppiga och springer omkring. De beter sig som om de vill få uppmärksamhet för att de gjort sina behov. Om man  böjer sig fram och frågar lite viskande "Har du bajsat?" så blir det helt galna och bara springer omkring. De vill också gärna att jag skall jaga dem lite. Den ena av katterna gör det hon skall, begraver det i lådan och sedan springer hon av bara f_n.Så långt bort hon kan. Helst ut på balkongen. Eller in under soffan. Båda katterna som håller på så här är räddningskatter och kommer från två olika håll. De har kommit till mig som vuxna så det är inte något jag lärt dem som kattungar. Men det är möjligt att den ena som kom till mig efter den andra har tagit upp beteendet från den andra. Min bror sa att det såg ut som den ena katten försöker springa ifrån sitt bajs. Att det är så äckligt så hon bara vill bort från det. Men min uppfattning är att hon blir jätteglad och att det är därför som hon springer omkring. Min tredje katt som jag köpt som kattunge och som fortfarande är väldig liten. Inte ett år ännu. Hon gör inte så här. Och hon verkar inte heller ta efter de andra. Varför gör de så här? Är det någon som vet? Eller som känner igen beteende från sina katter.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

MillaJ
0

Mina katter kan rivstarta ut ur lådan rätt ofta när de är klara :p
Eller klassikern att de "glömmer av" att sluta gräva  -gärna nattetid ><

lindusfia
0

Ja, precis. De gräver hej vilt. Medans den lilla kattungen hon gräver inte alls men däremot står hon och vevar med tassarna i luften eller håller på att skrapa dem mot kanten på lådan. Om det är att hon inte riktigt vet vad hon skall göra eller om hon tycker hon blir äcklig om tassarna och försöker "skrapa dem rena" mot kanten vet jag inte. Också lite konstigt. Men jag har tänkt att hon bara är ung och dum. En av de vuxna katterna har jag sett gått fram till lådan när kattungen bajsat och "begravt" det åt henne.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

sötsigne
0

Jag har en som gräver MASSOR och en som inte gräver alls.

Efter bajsning blir de ofta leksugna och springer som galningar i huset, det har de flesta av mina katter gjort. Inte varje gång de bajsat men lite nu och då Glad

roisleo
0

Det är ju en lättnad att tömma magen, så klart är de glada då och springer en massa bus. Inget ovanligt alls. Många springer också innan de skall som att de springer igång…….